IRIS (255 kníh )
-
Katarína Tišťanová Hodnotenie v školskej praxi
Spoločnosť, školstvo i samotný edukačný proces prechádzajú v rámci vývoja mnohými zmenami. Zmenami je poznačená i oblasť hodnotenia. Hodnotenie je činnosť, ktorá môže svojím dôsledkom žiakovi veľmi pomôcť, ale zároveň aj ublížiť. Je to istý druh komunikácie medzi učiteľom, žiakom a rodičom. Nesmieme zabudnúť, že akékoľvek hodnotenie vplýva na utváranie hodnotového systému žiaka. Ak je nesprávne, dieťa stráca a…
-
Peter Kondrla Hodnoty a postmoderna
Z obsahu: Názov, Objekt, Otázky, Hypotéza, Ciele Čo je hodnota, ako môžeme o nej hovoriť? Moderné hodnoty - hodnoty v moderne Hodnoty v zornom poli filozofie ...
-
Andrej Démuth Homo - anima cognoscens alebo o pozadí nášho poznávania
Dejiny vedeckého poznania nám umožnili byť vo vesmíre, rozštiepiť atóm i molekulu DNA, nahliadnuť do chromozomálnej stavby človeka rozanalyzovať svet takmer do jeho najjemnejších detailov. Zdá sa, že žiadna doba nevedela toľko a tak rozmanitého o človeku ako dnes, ale s podrobným skúmaním všetkých aspektov našej existencie a prílivom nových informácií z rozmanitých vied sa nám akoby nevdojak rozpadol obraz seba…
-
Sabína Gáliková Tolnaiová Idea psychagógie v holistickej perspektíve
Téma publikácie je v slovenskom filozofickom, etickom i pedagogickom prostredí originálna, až priekopnícka. Otvára pole pre uvažovanie v kontexte kultivácie porozumenia ľudskému svetu ako svetu hodnôt a zmyslu. Je to seriózny príspevok k otázke sebakultivácie človeka modernej doby. Monografia je zaujímavým podnetom pre odborníkov z filozofickej antropológie, filozofie výchovy, axiológie a v neposlednom rade etiky.
-
František Novosád Idey na trhovisku
Zamýšľate sa nad tým, prečo sú niektoré idey úspešnejšie ako iné? Zaujíma vás ako vzniká vplyvná idea? Máte odpoveď na otázku, ktoré ideové iniciatívy určujú našu dobu a ktoré formovali 19. a 20. storočie? Súhlasíte s tým, že žijeme v dobe „konca ideológií“? František Novosád vo svojej najnovšej knihe do hĺbky i do šírky mapuje „život ideí“. Opisuje to, ako sa idey tvoria a združujú, ako spolu súperia a navzájom sa…
-
Ján Šefránek Inteligencia ako výpočet
Kniha vznikala ako podklad prednášok o reprezentácii poznatkov a inferencii na Matematicko-fyzikálnej fakulte UK v Bratislave. Text môže teda slúžiť ako učebnica alebo doplňujúce čítanie pre rôzne univerzitné kurzy umelej inteligencie.
-
Erich Petlák, Lívia Fenyvesiová Interakcia vo vyučovaní
Interakcia vo vyučovaní. Už z názvu publikácie je zrejmé jej zameranie. Autori v nej z viacerých aspektov analyzujú významnú oblasť vyučovacieho procesu – interakciu.
-
Peter Brečka, Marcela Červeňanská Interaktívna tabuľa ako prostriedok technickej výchovy
Dieťa sa denne stretáva s technickými prostriedkami, či už sú to domáce spotrebiče, masmédiá (rozhlas, televízia), elektronické médiá (počítače, multimédiá). V oblasti technického vzdelávania detí predškolského veku je preto potrebné reflektovať tieto skutočnosti. Využívanie digitálnych technológií vo výučbe je v súčasnej dobe na všetkých stupňoch výchovno-vzdelávacieho procesu už jeho štandardnou súčasťou.…
-
Jozef Viceník, Pavel Cmorej K dejinám logiky a metodológie vied na Slovensku a v Čechách
Základnými cieľmi tohto grantového projektu bolo systematické preskúmanie vývinu logiky a metodológie vied, ako aj počiatku a priebehu ich inštitucionalizácie a profesionalizácie v podmienkach Slovenska po roku 1918, vecný a kritický výklad problémov, ktoré boli predmetom logických a metodologických analýz v príslušnom období. Jedným z ďalších dôležitých cieľov riešeného grantového projektu bolo dôsledne preskúmať…
-
Erich Petlák Kapitoly zo súčasnej didaktiky
Sústavne sa zvyšujúce nároky na vzdelanie jedincov vyvolané požiadavkami spoločnosti a veľmi dynamicky rozvíjajúcou sa vedou a technikou, nútia didaktiku jednak k prehodnocovaniu jej viacerých doterajších poznatkov, ale aj hľadať iné, nové prístupy, ktoré sú charakterizované pojmami: moderné, progresívne, netradičné, inovatívne a pod. V jednotlivých kapitolách knihy sa autori zameriavajú na vybrané oblasti súčasnej…
-
Erich Petlák Kapitoly zo súčasnej edukácie
O tom, že 21. storočie bude storočím vzdelávania nás presviedča dianie okolo nás. V súvislosti s týmto konštatovaním a predpokladmi súčasne rezonujä aj mnohé ďalšie otázky a pohľady na edukáciu. Z nich sú najčastešie frekventované tie, ktoré sa zaoberajä najmä efektívnosťou edukácie a aj tým, či naša súčasná edukácia dosahuje takú úroveň aká by bola žiaduca a aj možná, vzhľadom na rozpracovanosť a aj dostupnosť…
-
Martin Vašek Kapitoly zo súčasnej filozofie náboženstva
Filozofia náboženstva sa zaoberá filozofickou reflexiou a výkladom náboženských fenoménov. Vymedzuje zároveň i vzťah filozofie a náboženstva. Autor sa v knihe zaoberá vybranými problémami súčasnej kontinentálnej filozofie náboženstva. Všíma si otázky, prístupy a metódy dnešných filozofií náboženstva. Spoločným znakom vybraných autorov - J.-L. Mariona, G. Vattima, O. Fundu, T. Halíka, J. Polákovej, S. Žižeka - je…
-
Juraj Schenk Kauzálne modelovanie v sociológii: princípy, metódy a aplikácie
Kauzálne modelovanie sa v sociológii začalo rozvíjať zhruba v polovici 60. rokov minulého storočia. V nasledujúcom desaťročí zaznamenalo mimoriadne prudký rozmach. Vkladali sa doň veľké nádeje, lebo sa predpokladalo, že bude najvhodnejším a najefektívnejším nástrojom na riešenie mnohých problémov rozličného druhu, s ktorými sociológia vtedy pomerne neúspešne zápasila. Rozsah týchto problémov bol skutočne veľký:…
-
Erich Petlák Klíma školy a klíma triedy
Klíma školy a klíma triedy sú významnou emocionálnou záležitosťou. Škola musí byť nielen miestom poskytujúcim žiakom nové vedomosti, ale aj miestom, v ktorom sa žiaci cítia bezpečne, v ktorom môžu rozvíjať nielen kognitívnu, ale aj emocionálnu stránku svojej osobnosti. Školská prax sa sústreďuje na vedomostnú stránku, pričom sa v tomto procese stráca žiak – žiak so svojimi radosťami, ale aj problémami, žiak s…
-
Erik Žovinec, Lenka Krejčová, Zuzana Pospíšilová Kognitívne a metakognitívne prístupy k dyslexii
Cieľom monografie je obohatiť teóriu a prax vyučovania a poradenskej práce (terapia, reedukácia, poradenstvo pre pedagógov) v oblasti rozvoja čitateľskej gramotnosti u žiakov a študentov, ktorí dlhodobo vykazujú nejaké problémy s porozumením textu. Na jednej strane ide o žiakov s poruchou učenia, najčastejšie dyslexiou, na druhej strane o čitateľov bez diagnózy, ktorí svoje problémy maskujú rôznymi stratégiami, ale…
-
Ivan Souček Komplementárna a alternatívna medicína v teórii a praxi
Komplementárna a alternatívna medicína (CAM) je pomenovanie pre široké spektrum predstáv a praktík s odlišným historickým pozadím a geografickým pôvodom, u ktorých by sme len ťažko hľadali jedného spoločného menovateľa. Predstavuje rôznorodý komplex postupov a náuk, ktoré sú čiastočne alebo úplne nezlučiteľné s biologickými a prírodovedeckými poznatkami. Medicínska antropológia je dnes jedna z najrýchlejšie sa…
-
Ján Silvester Kaščák Konzervujeme ovocie, zeleninu a mäso v domácnosti
Za konzerváciu pokladáme taký úmyselný zákrok, ktorý premení surovinu na formu skladovateľnú dlhšie ako dovoľuje jej trvanlivosť. Zámerom publikácie je poukázať na dôležitosť konzervácie, jej význam sociálny a hygienický, a to tak z hľadiska pestovateľa, ako i spotrebiteľa. V tejto stručnej knižôčke sú uvedené návody na prípravu výrobkov, ktoré sú v domácnostiach najčastejšie pripravované, a to: ovocné kompóty,…
-
Jana Hanuliaková Kreovanie klímy triedy v edukačnej praxi
Cieľom publikácie je usporiadať teoretické poznatky týkajúce sa skúmania klímy triedy, podať prehľad súčasných prístupov k skúmaniu klímy triedy a ukotviť ju v širších pedagogických súvislostiach. Zámerom je nadviazať na teoretické poznatky a východiská a doplniť ich o praktické námety a konkrétne príklady aktivít, prostredníctvom ktorých môžu učitelia intervenovať do klímy triedy a následne ich aplikovať do…
-
Andrea Ďuranová-Šošková Kreslíme so škôlkarmi
Inšpirácie pre tvorivú činnosť v materskej škole. Publikácia je určená pedagógom v materských školách. Autorka v nej prináša množstvo inšpirácií pre tvorivú výtvarnú činnosť v materskej škole s ohľadom na napĺňanie vzdelávacích štandardov podľa ISCED 0. Jednotlivé úlohy sa zameriavajú na rozvoj jemnej motoriky, prácu s rôznym materiálom a využívanie rôznych pracovných techník. Vychádzajú z tematických okruhov Ja…
-
Ľubomír Dolgoš Kriteriálny problém protimonopolnej politiky
Publikácia vysvetľuje problematiku, ciele a históriu ochrany hospodárskej súťaže, presnosť rozhodovania, či presnosť kritérií, na základe ktorých sa rozhoduje...
-
Katarína Hollá Kyberšikana
Publikácia je určená širokej verejnosti, najmä však školám, učiteľom, rodičom, ktorí sa s neduhom elektronického šikanovania a „kyberšikany“ stretávajú. Kniha má široký záber. Autorka vymedzuje základné pojmy, bez ktorých je takmer nemožné racionálne postihnúť tento jav: čo je kyberšikana, kto je kyberagresor, kto sú obete kyberšikany. Skúma psychické, emocionálne a sociálne dôsledky kyberšikany v edukačnom prostedí…
-
Katarína Martinková Latinčina pre logopédov
Autorka predloženej práce sa zameriava popri základných anatomických a fyziologických termínoch na špecifické črty logopedickej termnológie, s ktorými sa stretávame predovetkým pri tvorení zložených odborných názvov označujúcich istý stupeň alebo úroveň narušených komunikačných alebo fyziologických funkcií. Osvojením základov latinčiny a pravidiel tvorenia zložených slov chce autorka prispioeť k širšej vzdelanosti…