Slovenský filmový ústav (27 kníh )
-
Albert Marenčin
Portrét Alberta Marenčina sa pokúša o sugestívne, zasvätené predstavenie osobnosti i umeleckého naturelu Marenčina ako výtvarníka, spisovateľa a filmára a zároveň o kritické zhodnotenie jeho prínosu pre vývoj slovenského filmu v druhej polovici 20. storočia. S cieľom čo najvýstižnejšie načrtnúť možnosti pôsobenia i samotné jeho výkony v slovenskej filmovej kultúre sa spolieha najmä na rozbor a zasvätené…
-
Daniel Bird Borov abecedár
Analytický portrét filmára a výtvarníka polského pôvodu Waleriana Borowczyka a prehlad jeho kariéry formou malej encyklopedie, kde každé písmeno abecedy zastupuje jeden koncept, ktorý jedinečným spôsobom osvetluje jeho filmy a ďalší....
-
Richard Pupala Človek odinakiaľ Ivan Mistrík
Monografia výnimočného slovenského divadelného a filmového herca.
-
Eduard Grečner Film ako voľný verš
Autor v knihe uvažuje nad osobnosťami a tvorbou výrazných postáv slovenskej i zahraničnej kinematografie v dobových kontextoch.
-
Film.sk
Slovenskej kinematografii sa čoraz viac darí a niektoré filmy dokážu pritiahnuť veľké publikum. Oplatí sa o nej hovoriť. Mesačník Film. sk je filmový časopis s tradíciou a do svojho 19. ročníka vstupuje s viditeľnými zmenami. Je väčší, modernejší, vizuálne atraktívnejší a prehľadnejší, no stále chce ponúkať fundované texty o slovenskom filme. Vo Film. sk bude viac recenzií, väčší priestor na rozhovory, témy a…
-
Peter Gavalier Hrabalovský svet očami Jiřího Menzla
Štúdia pojednáva o šestici filmových diel Jiřího Menzla, v ktorých sa tento mimoriadne úspešný a uznávaný režisér pokúsil sebe vlastným, neopakovateľným spôsobom adaptovať šesť literárnych predlôh fenomenálneho českého spisovateľa Bohumila Hrabala.
-
Ján Kadár EN
Václav Macek. preklad Zuzana Dudášová. FOTOFO-Stredoeurópsky dom fotografie vydal anglickú verziu monografie Ján Kadár . Pôvodná verzia knihy vyšla pred tromi rokmi. Vydanie monografie v anglickom preklade bol risk. Ale Ján Kadár nebol len významný režisér a scenárista slovenského a československého filmu. Patril aj k uznávaným autorom kanadskej kinematografie. A zasiahol aj do histórie amerického filmu. Pritom…
-
Ján Kadár
Keď sa o niekom dozviete, že nedokončil tri školy, obvykle očakávate, že jeho životný / profesionálny príbeh bude rozprávaním o neúspechu. V prípade slovenského režiséra Jána Kadára (1918 – 1979), ktorý nedokončil ani štúdium práva na Karlovej univerzite, ani Školu umeleckých remesiel u Karola Plicku v Bratislave, ani FAMU, to ale neplatí. Jeho život a tvorba sú príbehom úspešného selfmademana, filmára, ktorý…
-
Juraj Jakubisko
Titul z edície monografií tvorcov, ktorí zásadným spôsobom vstúpili do dejín slovenskej kinematografie, prináša pohľad na život a dielo jedného z jej najoriginálnejších a súčasne najvýznamnejších predstaviteľov. Autori monografie o Jurajovi Jakubiskovi sa vo svojom texte sústreďujú nielen na priblíženie filmárovej tvorby od jej začiatkov až do dnešných dní, ale najmä na zachytenie neopakovateľnej autorskej…
-
Kino-Ikon 1/2010
Číslo otvára štvrtá kapitola veľkého rozprávania Juraja Mojžiša a Kataríny Mišíkovej o modeloch rozprávania v slovenskom filme, stále v časoch normalizácie. V rubrike Studium sa tiež Eva Vženteková pokúsi o reinterpretáciu katolíckych filmov Štefana Uhra, v tomto čísle najmä filmu Organ. Hlavnou a celkom netradičnou témou čísla sa stalo u nás málo známe spojenie filmu s neurovedou. Blok tvorí štúdia kolektívu…
-
Kino-Ikon 1/2011
Číslo otvára vynikajúca filozofická analýza užívania priestoru a vôle vo filme A. Tarkovského Stalker [Daniela Foltinová]. Nasleduje ju jeden zo stále potrebných a zaujímavých návratov k tetralógii citov od M. Antonioniho [Juraj Mojžiš]. Témou čísla je séria nových úvah o žánre a žánrovení vo filme [John Frow, Peter Michalovič, Vlastimil Zuska, Jan Švábenický, Paolo Speranza]. Blok textov dopĺňa aktuálny rozhovor…
-
Kino-Ikon 1/2012
Celé číslo prvého ikonu roku 2012 bude venované téme normalizácie a filmu. Podnetom k celému tematickému zameraniu čísla sa stala pracovná konferencia Katedry audiovizuálnych štúdií, ktorá sa pod názvom NORMALIZÁCIA V (ČESKO)SLOVENSKEJ KINEMATOGRAFII uskutočnila v dňoch 1. – 2. decembra 2011 v kinosále FTF VŠMU v Bratislave. Základ čísla budú tvoriť príspevky českých i slovenských historikov a kritikov: Václava…
-
Kino-Ikon 2/2010
V rubrike STUDIUM sa druhé tohtoročné číslo Kino-Ikonu vrátilo k veľkej téme filmovej teórie – vplyvu filozofie Henri Bergsona na myslenie o filme. Na toto spojenie nanovo poukázala Briana Čechová z pražského NFA v texte Bergson a film. Hlavnou témou druhého čísla sa stal SÚČASNÝ TALIANSKY FILM poslednej dekády. Po úspešnom nadviazaní spolupráce s talianskymi partnermi z Neapola – prehliadka slovenských filmov vo…
-
Kino-Ikon 2/2011
V úvodnej štúdii analyzuje Mária Ferenčuhová obľúbené vyjadrovacie postupy známych slovenských dokumentaristov (Kerekes, Škop, Lehotský). Hlavnou témou čísla sa stalo dielo kľúčového reprezentanta francúzskej novej vlny a pritom u nás najmenej známeho (hraného) tvorcu – Jacquesa Rivetta. J ednotlivé diela z rôznych dekád jeho tvorby (od 60. rokov po súčasnosť) analyzovali mladí českí a slovenskí filmoví vedci …
-
Kino-Ikon 2/2012
Číslo otvára trojica rozsiahlych štúdií. V prvej sa Petra Hanáková venuje jednej z málo známych postáv slovenskej filmovej tvorby a výroby z obdobia vojnových 40. rokov Pavla Čambalu. Na jej portrét málo známeho hýbateľa slovenského filmovníctva nadväzuje štúdia Márie Ferenčuhovej zameraná na rétoriku a poetiku slovenských non-fiction filmov z produkcie Školfilmu a Nástupu. Viac na tému čísla (čs. nová vlna) už…
-
František Gyárfáš, Juraj Malíček Naše filmové storočie
Publikácia predkladá dejiny filmu z hľadiska najobľúbenejších diel svojich autorov. Projekt vychádza zo zmenenej situácie v percepcii umenia po roku dvetisíc, kedy internet výrazne ovplyvnil výchovnú aj hodnotiacu paradigmu hodnotenia filmov. Kánony nahradili subjektívne doporučenia na sociálnych sieťach, internetové rebríčky, počítačová analýza preferencií ľudí s podobným vkusom. Autori sa preto pozreli na…
-
Mária Ferenčuhová Odložený čas
Kniha sa venuje možnostiam filmového zobrazovania s dôrazom na temporalitu filmových aktualít, resp. dokumentárnych filmov, a k ich porovnaniu s charakteristikami a temporalitou písaného textu historických prác.
-
Erik Binder Pavel Branko - V znamení filmu a jazyka
V roku 2018 bola Pavlovi Brankovi, nestorovi slovenskej filmovej kritiky, udelená Cena Petra Mihálika za celoživotný prínos v oblasti kritickej reflexie filmového umenia. V rámci prehliadky aktuálnej domácej filmovej tvorby Týždeň...
-
Pavol Bielik a slovenská filmová kultúra
Autor: Petra Hanáková. Monografia venovaná priekopníkovi a jednému z najvýznamnejších tvorcov slovenskej kinematografie je dielom autorky reprezentujúcej našu najmladšiu filmologickú generáciu. Vo svojom texte sleduje Bielika a jeho tvorbu čo najkomplexnejšie: od genofondu a fyziologických dispozícií až po obraz človeka-tvorcu, ktorý sa raz prispôsobuje prostrediu, inokedy ho sám aktívne mení. Hanákovej kritická…
-
Perinbaba
Rozprávka o dobrej a múdrej starenke, ktorá kúzlami vyrábala sneh, a o odvážnom Jakubovi, ktorý sa ani smrti nebál. Príbeh zobrazuje odvekú ľudskú túžbu po šťastí, porozumení a láske, snahu prekonať ťažkosti a napokon zvíťaziť nad zlom. Zároveň odsudzuje závisť, chamtivosť a túžbu po rýchlom a nečestnom zbohatnutí.BonusyProfily tvorcovBiografieFotogaléria
-
Peter Michalovič, Vlastimil Zuska Rozprava o westerne
Kniha o westerne je rozdelená do piatich kapitol (Žáner a jeho referens, Zrod a metamorfózy westernu ako žánru, Western ako žáner: príbeh a diskurz, Postavy, Žáner v ohnisku interpretácií), v ktorých sa prelínajú teoretické úvahy o žánri ako kategórii filmovej teórie s konkrétnym analytickým alebo interpretačným pristupovaním k jednotlivým westernovým filmom. Tie dopĺňa rozsiahla príloha Martina Helebranta venovaná…
-
Signum Laudis
1. Světová válka na Ruské frontě. Pro kaprála Hoferika je to příležitost ke společenskému vzestupu. Fanatický vojík plní beze zbytku rozkazy nadřízených, ale nezapomíná na vlastní prospěch. Jeho dravá iniciativa začíná nebezpečně ohrožovat osobní plány a zájmy vyšších důstojníků. (Signum Laudis - znamení cti - je historický název vysokého rakousko-uherského válečného vyznamenání). Autor/Zdroj: Březina Václav…
-
Spletité cesty Wima Wendersa
Monografia Petra Gavaliera Spletité cesty Wima Wendersa zachytáva ťažiskové témy a filmárske postupy režiséra, ktoré sú charakteristické pre celú jeho tvorbu. Hoci knihe dominujú detailné analýzy jednotlivých Wendersových filmov, Peter Gavalier v nej odkrýva aj pozadie ich vzniku a rôzne odkazy približujúce nielen historický, ale aj spoločenský, umenovedný, výtvarný, hudobný a filozofický kontext Wendersovej…