Podporiť čarovnú poličku je možné prostredníctvom zobrazovania reklám. Zvážte prosím možnosť vypnutia adblocku a pomôžte nám prevádzkovať túto službu aj naďalej.
Vaša podpora je pre nás veľmi dôležitá a vopred vám ďakujeme za prejavenú ochotu.

Divadelný ústav (160 kníh )

  • Anna Grusková Nemecká dráma

    Výber hier súčasnej nemeckej drámy s úvodným slovom Anny Gruskovej zohľadňuje renomé autorov, štýlovú rôznorodosť, tematickú pestrosť súčasnej nemeckej drámy i inscenačný potenciál slovenských divadiel. Autori Theresia Walserová (Kinkongove dcéry), Albert Ostermeier (Death Valley Junction), Dea Loherová (Klárine vzťahy), Roland Schimmelpfennig (Arabská noc) a Igor Bauersima (norway.today) predstavujú reprezentatívnu…

  • Nová dramaturgia, nový dramaturg

    14. a 15. mája 2013 sa uskutočnila konferencia o súčasnej dramaturgii v preistoroch Štúdia 12 ako sprievodné odborné podujatie deviateho ročníka festivalu Nová dráma / New Drama. Festivalová platforma bola ideálnym miestom na konfrontácie a predovšetkým na tvorivé stretnutie dramaturgov, ktorí zásadne ovplyvňujú uvádzanie novej drámy v slovenskom divadle, keďže funkcia dramaturgie a metódy jej realizácie idú ruka v…

  • Nová dramaturgia, nový dramaturg II. / New Dramaturgy, New Dramaturge II

    Čomu sa venuje nový dramaturg a aká je nová dramaturgia v Európe? Odpovede na tieto otázky hľadali účastníci medzinárodnej konferencie Nová dramaturgia, nový dramaturg II. / New Dramaturgy, New Dramaturge II, ktorú vlani v máji usporiadal Divadelný ústav. Nadväzovala na rovnomenné podujatie z predchádzajúceho roka, keď sa tejto téme venovali slovenskí dramaturgovia, dramatici a divadelníci. Uznávaný francúzsky…

  • Ján Jamnický O veciach známych i neznámych

    Piaty zväzok prináša dôležité dokumenty, ktoré mapujú Jamnického režijnú, pedagogickú, recitátorskú a hereckú činnosť i kultúrno-politickú aktivitu. Zostavovateľ: Ján Sládeček

  • Michaela Mojžišová Od Fausta k Orfeovi

    Prvá publikácia na Slovensku, ktorá prináša ucelený pohľad na inscenačnú prax súčasného slovenského operného divadla, reflektuje najčerstvejšiu kapitolu jeho dejín, formujúcu sa v nových spoločensko-kultúrnych podmienkach po novembri 1989. Obdobie, ktoré v umeleckej rovine do značnej miery charakterizuje snaha konfrontovať sa – či súhlasne, alebo v opozícii – s modernými európskymi inscenačnými trendmi, predstavuje…

  • Odraz obrazu/Reflection of an Image

    Katalóg k priestorovej inštalácii Borisa Kudličku - Milan Čorba. Odraz obrazu v rámci Pražského Quadriennale scénografie a divadelného umenia 2015. Osobnosť Milana Čorbu – kostýmového výtvarníka, ale aj scénografa a pedagóga – stelesňuje obraz výnimočného človeka so schopnosťou otvorene, ale s kritickým nadhľadom prijímať impulzy života. Zhodou okolností a životných náhod sa vydal cestou kostýmového výtvarníka.…

  • James Knowlson Odsúdený na slávu

    V úvode k slovenskému vydaniu divadelných hier Samuela Becketta, píše Marek Kędzierski, režisér, divadelný kritik a spisovateľ: Ako tvrdia autori obrovskej beckettovskej bibliografie, iba o Kristovi, Napoleonovi a Wagnerovi sa napísalo...

  • Ódy či frašky?

    Pod názvom EÚ očami drámy / Ódy či frašky? Divadelný ústav na začiatku minulého roka odštartoval svoj viacročný projekt podpory slovenskej dramatickej tvorby. Pri príležitosti desiateho výročia vstupu Slovenskej republiky do Európskej únie vyzval dramatičky a dramatikov, aby očami drámy zhodnotil uplynulé obdobie na otázku, ako sa integrácia Slovenska do EÚ premietla do života občanov. Projekt sa vydaril nad…

  • Ľubomír Feldek Päť rozprávkových hier

    Ľubomír Feldek je jedným z posledných žijúcich klasikov slovenskej literatúry, osobitne poézie, drámy a prekladu, ale aj prózy pre deti a esejistiky. Ak by som mal v skratke charakterizovať jeho rozsiahle dielo, vyzdvihol by som okrem dobovej aktuálnosti, často zvýraznenej satirickým švihom, nebývalú všestrannosť, hravosť, ľahkosť, humor, bohatú obraznosť, jazykové majstrovstvo čistej slovenčiny, hru s jazykom,…

  • Richard Schechner Performancia: teórie, praktiky, rituály

    Zbierka esejí Richarda Schechnera, profesora na New Yorskej univerzite, objaviteľa a tvorcu novej akademickej disciplíny – performatívne štúdiá prináša historicky nové pojmy, idey a názory na divadelnú tvorbu. Režisér „škandalózneho“ Dionysus in 69, Višňového sadu v Indii a Hamleta v Číne, ktorého kritika hneď od začiatku divadelnej kariéry koncom šesťdesiatych rokov 20. storočia označovala ako enfant terrible…

  • Emil T. Bartko Podoby slovenského tanečného umenia 1920 - 2010

    Publikácia Podoby slovenského tanca je ambicióznou snahou zaznamenať históriu profesionálneho tanca na Slovensku v šírke všetkých žánrov a podôb od vzniku po súčasnosť. Mapuje činnosť súborov, nezávislých telies, tanečných divadiel, zoskupení, projektov a festivalov. Maximálne žánrové a tematické rozpätie knihy predurčil sám autor. Emil Bartko obsiahol počas svojho takmer päťdesiatročného pôsobenia v tanečnom umení…

  • Poľská dráma

    Kniha Poľská dráma mapuje situaciu v dramatickej tvorbe. Od renomovaného a už overeného autora Janusza Głowackého a jeho úspešnej hry Antigona v New Yorku cez Jerzyho Pilcha, ktorý svojim humorom v hre Lyže Svätého otca pripomenie Sławomira Mrożeka až po najsúčasnejších, aj keď už snáď rovnako vyhlásených autorov – Dorotu Masłowskú (U nás je to fajn), Tadeusza Słobodzianeka (Naša trieda) a Małgorzatu Sikorsku…

  • Hans-Thies Lehman Postdramatické divadlo

    Postdramatické divadlo (v preklade Anny Gruskovej a Eleny Diamantovej) je publikácia, ktorá sa už stala takmer klasikou. Spracúva fenomén postdramatického divadla, o ktorom sa zatiaľ u nás veľa nehovorilo, a uvádza do (slovenského) divadelného slovníka nový termín. Autor sa tu pohybuje na pomedzí konfrontácie medzi dramatickým a performatívnym a membrána medzi dramatickým textom a jeho uvádzaním je tenšia ako…

  • Prednášky o divadle II. CZ

    Habilitačné a dizertačné práce učiteľov pôsobiacich na Vysokej škole múzických umení vydali Divadelná fakulta Vysokej školy múzických umení šiel a Divadelný ústav už tretíkrát a nadväzujú ním na čitateľsky úspešné dva predchádzajúce zborníky. Publikácia prináša profesionálne skúsenosti i spomienky na svoju divadelnú tvorbu významných slovenských hercov, dramaturgov, režisérov, scénografov a odborné práce divadelných…

  • Stanislav Štepka Predpoveď na zajtra

    Najnovšia kniha Stanislava Štepku - Predpoveď na zajtra, ktorá obsahuje dve hry Polooblačno a Sčistajasna je ďalšou správou nielen o dramatikovom dvadsiatom storočí, ale predovšetkým aj o storočí našom, o nás samých.

  • Ján Jamnický Princ a mág

    Tretí zväzok prináša kritiky o Jamnického herectve, svedectvá o jeho pedagogickom pôsobení, ako aj kriticko-analytické materiály, ktoré reflektovali Jamnického tvorbu po ukončení jeho pôsobenia v divadle. Cenný materiál sleduje Jamnického tvorbu aj v pre mnohých menej známom období jeho umeleckej práce.Zostavovateľ: Ján Sládeček

  • Ľubomír Feldek Princ a Večernica

    Známy príbeh lásky Princa Slavomíra a Večernice, ktorý majstrovsky napísal náš popredný spisovateľ, básnik, prekladateľ, rozprávkár Ľubomír Feldek. Je plný humoru, romantiky, veršov, kresieb a farebných fotografií z rodinného muzikálu Princ a Večernica, ktorý uvádza Divadlo Nová scéna. Spolu s knižkou vstúpite do Modrého kráľovstva, v ktorom panuje dobrý kráľ Mojmír s kráľovnou Anežkou a tí majú tri utešené dcéry…

  • Krištof Jacek Kozak Príťažlivá osudovosť: subjekt a tragédia

    Krištof Jacek Kozak (1969) je slovinský literárny historik, teatrológ a pedagóg. Špecializuje sa na problematiku súčasnej drámy, predovšetkým tragédie. Tomuto žánru sa venuje aj vo svojej teoretickej knihe Príťažlivá osudovosť: subjekt a tragédia, ktorá práve vychádza v slovenskom preklade Romany Maruškovej v Divadelnom ústave v edícii Svetové divadlo. Podľa Krištofa Jaceka Kozaka tragédia ako žáner nepatrí do…

  • Eva Maliti-Fraňová (zostavovateľka), Romana Maliti (zostavovateľka) Ruská dráma

    Zborník výnimočných dramatických textov predstaviteľov mladej ruskej súčasnej drámy prináša tematicky a žánrovo pestrý výber hier v preklade Evy Mality Fraňovej a Romany Mality: originálnu konfrontáciu súčasnosti s mytologickým príbehom (Maxim Kuročkin: Kuchyňa), emocionálne silnú hru o komplikovanom vzťahu dcéry a matky v podobe takmer filmového scenára (Vasilij Sigarev: Vĺčik), monológ masového vraha napísaný pre…

  • Dorota Gremlicová Různé břehy CZ

    Monografie je věnována přednímu světovému choreografovi českého původu Jiřímu Kyliánovi. Zabývá se jeho rozmanitou tvorbou, analyzuje ji, mapuje umělcovu dlouholetou spolupráci s Nizozemským tanečním divadlem a jeho vztah k rodišti. Důležitou součástí publikace jsou početné fotografie a několik podrobných soupisů.

  • Ján Uličiansky Sedem rozprávkových hier

    Literárna tvorba pre deti autora Jána Uličianského tvorí veľkú časť celkovej slovenskej produkcie pre detského diváka. Divadelný ústav prináša výber z dramatikovej bohatej tvorby a predstaví v knižnej podobe rozprávkové hry jedného z najlepších súčasnýchslovenských rozprávkárov, ktoré pôvodne napísal či neskôr upravil pre divadlo. S úvodným slovom Daniela Heviera. Záhadné zmiznutie vnuka Fuka priamo pred očami…

  • Semiš a chróm

    Semiš a chróm, neha a brutalita, vášeň a chlad, hľadanie a kšefty... Čičvák, Ferancová, Gombár, Lavrík a mnohí ďalší. Mladé slovenské divadlo, o ktorom sa tvrdilo, že neexistuje, sa v zborníku prezentuje formou rozhovorov, štúdií a fotografií od činohry cez operu a bábkové divadlo až po tanec. V Sprievodcovi nájdete aj vyčerpávajúci prehľad vhodných finančných zdrojov na podporu divadelných projektov.

  • Dodo Gombár Šesť konárov stromu

    Oceňovaný autor divadelných hier, činoherný i muzikálový režisér na popredných profesionálnych slovenských, českých i európskych divadelných scénach, dramaturg a scenárista – to sú základné oblasti, ktorým sa venuje Jozef Dodo Gombár. Je absolventom bratislavskej VŠMU v odbore divadelná réžia a v súčasnosti umeleckým šéfom pražského Švandovho divadla na Smíchove. Šesť konárov stromu je prvé knižné uvedenie…

  • Severská dráma

    Akú pozíciu dnes vôbec dráma zastáva v hierarchii zložiek divadelného výrazu? Súvisí to nejako s jej prekladanosťou? Odpoveď na prvú otázku znie áno. V severských krajinách môžeme od deväťdesiatych rokov 20. storočia pozorovať dokonca čosi, čo možno označiť za boom škandinávskej dramatiky (hovoríme o priestore nórskom, švédskom a dánskom, i keď medzi textami publikovanými v tomto výbere je taktiež jedna hra autora z…