Podporiť čarovnú poličku je možné prostredníctvom zobrazovania reklám. Zvážte prosím možnosť vypnutia adblocku a pomôžte nám prevádzkovať túto službu aj naďalej.
Vaša podpora je pre nás veľmi dôležitá a vopred vám ďakujeme za prejavenú ochotu.
Manažérstvo údržby
1x
Manažérstvo údržby Book: Manažérstvo údržby
3 stars - 1
John Moubray v asi najznámejšom „bestselleri“ z oblasti údržby „RCM II“ napísal, že za posledných 20 rokov sa údržba zmenila snáď viac ako ktorákoľvek iná oblasť. Toto konštatovanie nestráca na svojej aktuálnosti ani po ďalších zhruba 15 rokoch, ktoré odvtedy uplynuli. Rozmanitosť a technická zložitosť hmotného majetku sa len zvýšila. Výrazne pokročila najmä informačná technika a elektronika, ktorá sa stala všeobecne dostupnou a bez počítačovej podpory a diagnostických metód sa už nezaobíde žiadna moderná údržba. Rovnako pokročilo uvedomenie si významu údržby, ktoré ju považuje za významnú súčasť „Asset managementu“, v ktorom ide o komplexný integrovaný prístup k (fyzickému) majetku v celom jeho životnom cykle od definovania požiadaviek a vývoja, cez výrobu a inštaláciu, prevádzku a údržbu až po jeho likvidáciu. Takýto prístup umožňuje výber a efektívne využívanie majetku s hlavným cieľom dosahovania čo najlepších ekonomických výsledkov. Pokročilo uvedomenie si súvislosti medzi spoľahlivou činnosťou zariadení, najmä v súvislosti s uplatňovaním metódy just-in-time v priemyselnej výrobe, ale i doprave a ďalších službách. Lebo len výroba či služba dodaná v požadovanom čase môže priniesť pozitívny ekonomický výsledok. Preto pretekár rely, ktorý aj za cenu vyššej hmotnosti a spotreby spôsobenej rezervným kolesom na streche, dokáže v prípade defektu využiť výhodu rýchlej opravy a zvíťaziť, ako to uviedol prof. Jezdemir Knezevic z MIRCE Academy z Veľkej Británie v úvodnej prednáške na kongrese Euromaintenance 2012. Pričom zdôraznil, že údržba umožňuje tvoriť zisk spoločností tým, že zabezpečuje trvalé plnenie funkcií ich zariadení. O priamej súvislosti medzi údržbou na jednej strane a bezpečnosťou, životným prostredím a kvalitou na strane druhej netreba asi polemizovať. Ročné náklady na údržbu v priemysle Slovenskej republiky tvoria významnú položku. Slovenský štatistický úrad uvádza, že tržby za vlastné výkony a tovar v roku 2012 činili 82 258,1mil. eur, z čoho ostatná výroba, oprava a inštalácia strojov a zariadení bola 2 709,8 mil. eur, čo predstavuje 3,3 % a je v celkom dobrej v korelácii s tým, čo udáva benchmarking údržby, kde sa uvádza hodnota okolo 3% z ročného obratu. Treba si uvedomiť, že údržba sa zďaleka netýka len priemyselnej výroby, ale vo väčšej či menšej miere doslovne každej oblasti života. Je potrebné starať sa o hmotný majetok, ktorý je s každou touto oblasťou spojený. Patria sem stavebné objekty, budovy a ich zariadenia, sieťové rozvody – energetické, vodovody, kanalizácia, produktovody, doprava – infraštruktúra a dopravné prostriedky, poľnohospodárske zariadenia a mechanizmy atď. V stavebníctve tržby za vlastné výkony v roku 2012 v SR boli 7 707,2 mil. eur, v doprave 6 848,7 mi. eur. Za predpokladu podobného percenta výdavkov na údržbu sa len v týchto dvoch odvetviach dostávame na sumu takmer pol miliardy eur. Tieto, i keď len orientačné čísla dokumentujú, že v údržbe ide o skutočne veľký „biznis“. Aby bol „biznis“ úspešný, k tomu sú potrební ľudia, kvalifikovaní odborníci so širokým prehľadom vo svojej oblasti. Svojim dielom k tomu chce prispieť aj táto publikácia. Jej idea skrsla už niekedy v roku 2002, keď prvý predseda SSU, Ing. Adolf Murín, predstavil koncepciu „Encyklopédie údržby“, ktorá by bola sprievodcom každého manažéra, ale nielen manažéra údržby, a ktorá by priniesla komplexný pohľad na problematiku. Chcel využiť skúsenosti a vedomosti odborníkov z akademickej obce ako aj z praxe zo Slovenska a Českej republiky. Po desiatich rokoch sa táto idea stala skutočnosťou v predkladanej publikácii. Prechádza cez manažérstvo majetku a jeho údržby, ekonomiku a hodnotenie výkonnosti údržby, systémy manažérstva kvality, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, systémy environmentálneho manažérstva. Predstavuje teoretický základ údržby, a to prevádzkovú spoľahlivosť a manažérstvo rizík, a prechádza k inžinierskym základom technickej diagnostiky a technológie údržby a opráv. Napokon sa venuje problematike informačných technológií v údržbe. Údržba je predovšetkým technická disciplína, ale potrebuje kvalitné manažérstvo, aby bola efektívna. Publikácia je určená pre všetkých tých, ktorí chcú lepšie poznať podstatu problematiky a chcú byť dobrými „lekármi“ strojov a zariadení. Je určená pre riadiacich a technických pracovníkov v praxi, ako aj študentom študujúcim odbory priamo alebo nepriamo zamerané na údržbu.
  1. Odborná literatúra

Manažérstvo údržby

Juraj Grenčík

Manažérstvo údržby

Juraj Grenčík

Na túto knižku aktuálne nikto nečaká, máš záujem ty?

Aktuálne nikto neponúka túto knihu.

Pozrieť cenu novej knihy na

Chcem predať túto knihu

Chcem si kúpiť, pošlite mi notifikáciu o novej ponuke

Doplnkové info

Popis knihy

John Moubray v asi najznámejšom „bestselleri“ z oblasti údržby „RCM II“ napísal, že za posledných 20 rokov sa údržba zmenila snáď viac ako ktorákoľvek iná oblasť. Toto konštatovanie nestráca na svojej aktuálnosti ani po ďalších zhruba 15 rokoch, ktoré odvtedy uplynuli. Rozmanitosť a technická zložitosť hmotného majetku sa len zvýšila. Výrazne pokročila najmä informačná technika a elektronika, ktorá sa stala všeobecne dostupnou a bez počítačovej podpory a diagnostických metód sa už nezaobíde žiadna moderná údržba. Rovnako pokročilo uvedomenie si významu údržby, ktoré ju považuje za významnú súčasť „Asset managementu“, v ktorom ide o komplexný integrovaný prístup k (fyzickému) majetku v celom jeho životnom cykle od definovania požiadaviek a vývoja, cez výrobu a inštaláciu, prevádzku a údržbu až po jeho likvidáciu. Takýto prístup umožňuje výber a efektívne využívanie majetku s hlavným cieľom dosahovania čo najlepších ekonomických výsledkov. Pokročilo uvedomenie si súvislosti medzi spoľahlivou činnosťou zariadení, najmä v súvislosti s uplatňovaním metódy just-in-time v priemyselnej výrobe, ale i doprave a ďalších službách. Lebo len výroba či služba dodaná v požadovanom čase môže priniesť pozitívny ekonomický výsledok. Preto pretekár rely, ktorý aj za cenu vyššej hmotnosti a spotreby spôsobenej rezervným kolesom na streche, dokáže v prípade defektu využiť výhodu rýchlej opravy a zvíťaziť, ako to uviedol prof. Jezdemir Knezevic z MIRCE Academy z Veľkej Británie v úvodnej prednáške na kongrese Euromaintenance 2012. Pričom zdôraznil, že údržba umožňuje tvoriť zisk spoločností tým, že zabezpečuje trvalé plnenie funkcií ich zariadení. O priamej súvislosti medzi údržbou na jednej strane a bezpečnosťou, životným prostredím a kvalitou na strane druhej netreba asi polemizovať. Ročné náklady na údržbu v priemysle Slovenskej republiky tvoria významnú položku. Slovenský štatistický úrad uvádza, že tržby za vlastné výkony a tovar v roku 2012 činili 82 258,1mil. eur, z čoho ostatná výroba, oprava a inštalácia strojov a zariadení bola 2 709,8 mil. eur, čo predstavuje 3,3 % a je v celkom dobrej v korelácii s tým, čo udáva benchmarking údržby, kde sa uvádza hodnota okolo 3% z ročného obratu. Treba si uvedomiť, že údržba sa zďaleka netýka len priemyselnej výroby, ale vo väčšej či menšej miere doslovne každej oblasti života. Je potrebné starať sa o hmotný majetok, ktorý je s každou touto oblasťou spojený. Patria sem stavebné objekty, budovy a ich zariadenia, sieťové rozvody – energetické, vodovody, kanalizácia, produktovody, doprava – infraštruktúra a dopravné prostriedky, poľnohospodárske zariadenia a mechanizmy atď. V stavebníctve tržby za vlastné výkony v roku 2012 v SR boli 7 707,2 mil. eur, v doprave 6 848,7 mi. eur. Za predpokladu podobného percenta výdavkov na údržbu sa len v týchto dvoch odvetviach dostávame na sumu takmer pol miliardy eur. Tieto, i keď len orientačné čísla dokumentujú, že v údržbe ide o skutočne veľký „biznis“. Aby bol „biznis“ úspešný, k tomu sú potrební ľudia, kvalifikovaní odborníci so širokým prehľadom vo svojej oblasti. Svojim dielom k tomu chce prispieť aj táto publikácia. Jej idea skrsla už niekedy v roku 2002, keď prvý predseda SSU, Ing. Adolf Murín, predstavil koncepciu „Encyklopédie údržby“, ktorá by bola sprievodcom každého manažéra, ale nielen manažéra údržby, a ktorá by priniesla komplexný pohľad na problematiku. Chcel využiť skúsenosti a vedomosti odborníkov z akademickej obce ako aj z praxe zo Slovenska a Českej republiky. Po desiatich rokoch sa táto idea stala skutočnosťou v predkladanej publikácii. Prechádza cez manažérstvo majetku a jeho údržby, ekonomiku a hodnotenie výkonnosti údržby, systémy manažérstva kvality, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, systémy environmentálneho manažérstva. Predstavuje teoretický základ údržby, a to prevádzkovú spoľahlivosť a manažérstvo rizík, a prechádza k inžinierskym základom technickej diagnostiky a technológie údržby a opráv. Napokon sa venuje problematike informačných technológií v údržbe. Údržba je predovšetkým technická disciplína, ale potrebuje kvalitné manažérstvo, aby bola efektívna. Publikácia je určená pre všetkých tých, ktorí chcú lepšie poznať podstatu problematiky a chcú byť dobrými „lekármi“ strojov a zariadení. Je určená pre riadiacich a technických pracovníkov v praxi, ako aj študentom študujúcim odbory priamo alebo nepriamo zamerané na údržbu.

Našli ste chybu?