Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání CZ
- Jazyk: český
- Žáner: Odborná literatúra
- Počet strán: 166
- Rok vydania: 2012
Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání CZ
- Jazyk: český
- Žáner: Odborná literatúra
- Počet strán: 166
- Rok vydania: 2012
Na túto knižku aktuálne nikto nečaká, máš záujem ty?
Aktuálne nikto neponúka túto knihu.
Chcem predať túto knihu
Chcem si kúpiť, pošlite mi notifikáciu o novej ponuke
Popis knihy
Dieťa je stredobodom nášho záujmu. Učitelia pre predprimárne vzdelávanie chcú deti dobre pripraviť na mnoho životných situácií, ktoré budú musieť zvládnuť a z ktorých budú musieť v procese učenia a učenia sa ťažiť. Vzhľadom na to, že rozvíjanie matematických schopností detí nemožno realizovať bez dostatočnej jazykovej prípravy, tejto väzbe sa v publikácii venuje osobitná pozornosť. Príprava na školskú matematiku nespočíva v mechanickom reprodukovaní slov „jeden, dva, tri atď.“, nestojí len na znalostnej zložke, ale vyžaduje predovšetkým rozvoj množstva schopností v rámci aktivít, ktoré súčasne zasahujú aj mnoho ďalších odborov. V procese učenia dieťaťa je potrebné brať do úvahy vek dieťaťa, ale aj jeho rozvojové schopnosti a možnosti. Publikácia je určená učiteľom materských škôl, ale je vhodná aj pre študentov stredných odborných škôl, alebo vysokých škôl pripravujúcich sa na povolanie učiteľa materskej školy. Predstavuje v podstate takmer ucelenú základnú metodiku predmatematickej výchovy v predškolskom veku. Z hľadiska obsahu je kompromisom medzi odborným textom a populárno-náučným textom. Príprava na školskú matematiku v materskej škole nespočíva na drile, alebo násilnom zavádzaní a používaní odbornej terminológie. Deti sa učia nielen sústrediť, ale aj dokončiť prácu, vracať sa k nej z nového uhla pohľadu, obmieňať ju. Cesta ku školskej matematike je cestou zo sveta dieťaťa do sveta školy i dospelých. Toto premostenie tvoria najmä slovné úlohy, ktoré v materskej škole chápeme ako krátke rozprávanie alebo popis situácie, pričom až otázka alebo úloha tvorí problém (ale samozrejme platí, že nie každý problém je slovnou úlohou a tiež to, že deti v materskej škole necvičíme v riešení slovných úloh, ale rozvíjame ich zručnosti potrebné pre túto činnosť).Publikácia má väzbu na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání platný v Českej republike, ale je spracovaná tak, že je v súlade aj s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Obsahuje veľké množstvo príkladov z praxe, ukážok konkrétnych aktivít, ako aj matematickej teórie. Je výbornou pomôckou pri dosahovaní výkonových štandardov (špecifických cieľov) školského vzdelávacieho programu prostredníctvom plnenia operacionalizovaných výchovno-vzdelávacích cieľov v každej triede. V súlade so Štátnym vzdelávacím programom ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie má dieťa dosiahnuť nasledovné výkonové štandardy uvedené v tematickom okruhu Ľudia v kognitívnej vzdelávacej oblasti: - priradiť, triediť, porovnávať a usporiadať predmety podľa určitých kritérií (farba, tvar, veľkosť), - určiť rovnaké alebo rozdielne množstvo prvkov v skupine, - počítať minimálne od 1 do 10, - priradiť číslo (nie číslicu) k danému počtu predmetov od 1 do 10, - vykonávať jednoduché operácie v číselnom rade od 1 do 10 (v spojitosti s manipuláciou s predmetmi alebo hračkami), - poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré rovinné geometrické tvary, - poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré priestorové geometrické tvary, - zostaviť z puzzle, rozstrihaných obrázkov, paličiek alebo geometrických tvarov obrazce a útvary podľa fantázie, predlohy a slovných inštrukcií.Obsah: - Vstup do světa školní matematiky - Zadání informací - Práce s otázkou a odpovědí - Porovnávání - Přiřazování - Třídění - Ostré lineární uspořádání - Uvažování a usuzování - Kvantita - Číslo - Počet - Počet a jazyk - Jisté – možné - Prvky pravděpodobnosti v aktivitách MŠ - Prvky kombinatoriky v hrách a jiných aktivitách - Evidence jevů a prvky statistiky V každej kapitole sa nachádza množstvo aktivít, ktoré budete môcť využívať vo výchovno-vzdelávacej činnosti pri rozvíjaní matematických schopností detí. Sú tu rozvíjajúce, diagnostické aj terapeutické aktivity, v rámci ktorých dieťa vystupuje aj ako aktér, a inokedy ako pozorovateľ. Osobitná pozornosť sa v publikácii venuje metódam a formám práce s bežnou populáciou ale aj metódam a formám práce s nadanými deťmi. Jednou z oblastí, ktorej sa v publikácii venuje pozornosť, je aj oblasť využívania počítača, interaktívnej tabule pri rozvíjaní matematických schopností; poukazuje na výhody aj nevýhody práce s týmito digitálnymi technológiami. Zaujímavo je spracovaná časť venovaná úlohe obrázka, ústnej komunikácie, práce s podmienkou, výberu informácie a zameranosti na niektoré vybrané, vopred určené slová. Z hľadiska rozvíjania matematických schopností má nezastupiteľné miesto práca s otázkami a odpoveďami. Otázky upozorňujú na to, že niektoré informácie chýbajú, formulácia otázok dáva nádej na existenciu odpovede. Odpoveď je aj spoločenskou záležitosťou – neodpovedať je neslušné. Dozviete sa zaujímavé informácie o rôznych druhoch otázok a odpovedí, pričom Vás určite zaujme pohľad na dôležitosť poradia slov v otázkach, ktoré zároveň podmieňujú aj spôsob a prípadnú správnosť odpovede. Zaujímavo sú spracované otvorené a uzavreté odpovede. Osobitná pozornosť sa venuje komplexu matematických operácií, ktoré sa nevyhýbajú ani deťom predškolského veku (priraďovanie, triedenie, usporadúvanie, uvažovanie a usudzovanie). Prostredníctvom obsahu tejto publikácie si ešte viac rozšírite informácie obsiahnuté v Metodike predprimárneho vzdelávania uvedené v podkapitole 10.1. Samostatná kapitola sa venuje aj problematike čísla a to aj z pohľadu systému M. Montessoriovej. Dozviete sa čosi bližšie aj o často diskutovanom vzťahu dvoch pojmov: číslo – číslica. Zaujímavo je spracovaná aj problematika vzťahu čísla a vyučovania cudzieho jazyka, pričom sa poukazuje na úskalia toho, ak sa deti naučia skôr realizovať niektoré matematické operácie skôr v cudzom jazyku ako v materinskom. Nie menej didakticky bohatou je aj časť publikácie, ktorá sa venuje problematike „počtu“, pričom sa podrobne rozoberajú modely čísla, určovanie počtu, počítanie po jednom, určovanie počtu objektov zrakom (na prvý pohľad), zmiešanému určovaniu počtu atď. Aj keď sa to môže zdať nepravdepodobné, no už aj v materskej škole sa stretávame s prvkami štatistiky a preto sa jej venuje pozornosť aj v publikácii, samozrejme v minimálnom rozsahu. Všetky časti publikácie sú koncipované v zmysle osobnostne orientovanej výchovy a vzdelávania. Dieťa nie je len malý dospelý a preto nemožno redukovať časť učiva školskej matematiky a zasadzovať ich do výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole. Príprava na školskú matematiku má byť pestrá, má sa prelínať mnohými bežnými, známymi činnosťami, deťom sa má odkrývať prístupnou formou, opatrne. Aktivity prezentované v publikácii nie sú jediné možné, chápte ich len ako záchytné body. V publikácii isto nájdete množstvo inšpirácií, ale aj vysvetlenie mnohých pojmov no tiež aj prehľad o tom, ako možno náročnosť aktivít stupňovať, alebo znižovať. Autor:PhDr. Michaela KaslováTitul je v českom jazyku.
Našli ste chybu?