Podporiť čarovnú poličku je možné prostredníctvom zobrazovania reklám. Zvážte prosím možnosť vypnutia adblocku a pomôžte nám prevádzkovať túto službu aj naďalej.
Vaša podpora je pre nás veľmi dôležitá a vopred vám ďakujeme za prejavenú ochotu.
Jazyková komunikácia a kultúra vyjadrovania
1x
Jazyková komunikácia a kultúra vyjadrovania Book: Jazyková komunikácia a kultúra vyjadrovania
4 stars - 1
V priebehu rokov 2001 - 2010 som v dvojtýždenníku Verejná správa publikoval niekoľko desiatok populárno-náučných článkov, ktoré boli zamerané na problematiku jazykovej kultúry a kultúry vyjadrovania. Časť týchto článkov je orientovaná na všeobecnejšiu problematiku komunikácie a stavby textu, vo viacerých sa riešia otázky výberu a usporiadania výrazových prostriedkov z jednotlivých rovín jazykového systému a niektoré sú zamerané na využívanie kompozičných prostriedkov a postupov pri výstavbe zmysluplného jazykového prejavu. Pravdaže, ich obsahovotematické zameranie je variabilné, pretože popri zámerne vybraných témach som v nich reagoval aj na podnety čitateľov, ktorí ich adresovali redakcii časopisu, viacerí sa však vo svojich listoch obracali priamo na mňa. V ostatnom čase mi viacerí priatelia a známi naznačovali, že by bolo vhodné tieto články systémovo roztriediť podľa ich obsahovo-tematického zamerania a publikovať ich v knižnej podobe. To predpokladalo ich nové, systémovo-štruktúrne usporiadanie, aby v hĺbkovej textovej rovine tvorili funkčne a obsahovo-tematicky zmysluplný celok. Z hľadiska štylistiky článkov a ich žánrového vymedzenia ide o populárno-náučné texty. Adresované sú bežným používateľom jazyka, ktorým záleží na kultúre a kultivovanosti ich jazykového prejavu. Tým bol podmienený jednak ich obsahovo-tematický pôdorys a jednak ich jazykovo-kompozičné stvárnenie. Popri bežných pravopisných a gramatických problémoch, s ktorými zápasia autori v každodennej jazykovej praxi, sa v nich zameriavam aj na problematiku výstavby jazykového prejavu ako zmysluplného celku, ktorý nesie vecnú alebo aj estetickú informáciu. Sledujem pritom aj cieľ ovplyvňovať jazykovú, štýlovú a komunikačnú kompetenciu používateľov jazyka tak, aby v súlade s charakterom konkrétnej komunikačnej situácie vedome rešpektovali jazykovú, štýlovú a komunikačnú normu i normu spoločenského správania. Inak povedané, šlo mi o to, aby sa naučili vnímať text, jazykový prejav ako výsledok uvedomenej aktivity človeka v procese medziľudskej komunikácie. Koncepčným východiskom i rozmedzím jednotlivých článkov teda nie sú klasické príkazy a zákazy, čo sa smie a čo sa nesmie v konkrétnom jazykovom prejave uplatniť, ale sa v nich predovšetkým nenásilne pripomína, že jazyk predstavuje bohatý rezervoár diferencovaných výrazových prostriedkov, ktorý jeho používateľovi poskytuje pri tvorbe ústneho a písomného prejavu variabilné výberové možnosti. Takto sa v nich zároveň sledoval cieľ, aby komunikanti vnímali jazyk ako národnú kultúrnu hodnotu, ktorej netreba verbálne, gestačne vyznávať lásku. Svoj vrúcny vzťah k tejto hodnote by sme totiž mali potvrdzovať svojou každodennou jazykovou praxou. Lebo jazyk za naše textotvorné nedostatky a chyby nemôže, každému z nás poskytuje rovnaké možnosti na vytvorenie funkčne primeraného, obsahovo zmysluplného a stavebne účelne vybudovaného jazykového prejavu. Len sa o to musíme cieľavedome usilovať. Jednotlivé články uverejňované vo Verejnej správe sú v predkladanej publikácii usporiadané vo funkčnej následnosti ako samostatné kapitolky. Časový odstup však ukázal, že v niektorých prípadoch bolo potrebné uskutočniť drobné jazykovo-kompozičné úpravy, v iných prípadoch sa vzhľadom na obsahovo-tematickú blízkosť dva články upravili a spojili v rámci jednej kapitolky. Ich východiskové obsahovotematické podložie i jazykovo-tematické stvárnenie však zostalo v podstate zachované. Preto sa v nich občas ohláša dobová aktualizácia, čo platí najmä o príkla - doch, ktoré sa analyzujú alebo sa využívajú ako doklad a argument. Na základe vyššie uvedeného koncepčného a obsahovo-tematického vymedzenia sú jednotlivé kapitolky zoradené do troch relatívne samostatných častí: 1.Jazyková komunikácia a tvorba zmysluplného textu. 2. Výber výrazu: etika, estetika a logika textu. 3. Ústna a písomná forma prejavu v masmediálnej a rétorickej komunikácii. Prvá časť obsahuje výklady a úvahy o základných pojmoch a kategóriách teórie komunikácie. Dominantná pozornosť sa v nich venuje textu ako výsledku komunikačnej aktivity človeka a jazyku, ktorý poskytuje výrazové prostriedky na vybudovanie zmysluplného jazykového prejavu. Ich cieľom je však naznačiť, že kultúrne a kultivovane vystavaný jazykový prejav sa môže stať mostom, po ktorom bude prichádzať človek k človeku s dobrým posolstvom. V druhej časti sa charakterizujú výrazové prostriedky z jednotlivých rovín jazykového systému, ktoré má expedient k dispozícii v čase tvorby aktuálneho textu. Takto sa sleduje jednak ich systémová podstata a jednak ich kontextové modifikácie. Kritériom ich textových daností a možností je pritom funkčný aspekt. Tretia časť je zameraná na osobitné typy komunikačných aktivít ľudí v špecifických komunikačných situáciách. Z hľadiska stavby a prednesu improvizovaného a pripraveného jazykového prejavu sa v nej podáva základná charakteristika internetovej a rétorickej komunikácie. Teoreticko-metodologickým podložím týchto výkladov je napätie medzi ústnosťou a písomnosťou. Takto koncipované výklady a úvahy uložené v jednotlivých kapitolách chcú byť aj a najmä replikami dialógu o tom, ako prostredníctvom jazykového prejavu stavať mosty úcty a vzájomného porozumenia v súkromnej i verejnej medziľudskej komunikácii. Vyslovujem nádej, že to bude zároveň aj zmysluplný dialóg s čitateľom. Predhovor
  1. Slovníky a učebnice

Jazyková komunikácia a kultúra vyjadrovania

Ján Findra

Jazyková komunikácia a kultúra vyjadrovania

Ján Findra

Na túto knižku aktuálne nikto nečaká, máš záujem ty?

Aktuálne nikto neponúka túto knihu.

Pozrieť cenu novej knihy na

Chcem predať túto knihu

Chcem si kúpiť, pošlite mi notifikáciu o novej ponuke

Doplnkové info

  • Vydavateľstvo: Osveta
  • ISBN: 9788080633851
  • Väzba: pevná

Popis knihy

V priebehu rokov 2001 - 2010 som v dvojtýždenníku Verejná správa publikoval niekoľko desiatok populárno-náučných článkov, ktoré boli zamerané na problematiku jazykovej kultúry a kultúry vyjadrovania. Časť týchto článkov je orientovaná na všeobecnejšiu problematiku komunikácie a stavby textu, vo viacerých sa riešia otázky výberu a usporiadania výrazových prostriedkov z jednotlivých rovín jazykového systému a niektoré sú zamerané na využívanie kompozičných prostriedkov a postupov pri výstavbe zmysluplného jazykového prejavu. Pravdaže, ich obsahovotematické zameranie je variabilné, pretože popri zámerne vybraných témach som v nich reagoval aj na podnety čitateľov, ktorí ich adresovali redakcii časopisu, viacerí sa však vo svojich listoch obracali priamo na mňa. V ostatnom čase mi viacerí priatelia a známi naznačovali, že by bolo vhodné tieto články systémovo roztriediť podľa ich obsahovo-tematického zamerania a publikovať ich v knižnej podobe. To predpokladalo ich nové, systémovo-štruktúrne usporiadanie, aby v hĺbkovej textovej rovine tvorili funkčne a obsahovo-tematicky zmysluplný celok. Z hľadiska štylistiky článkov a ich žánrového vymedzenia ide o populárno-náučné texty. Adresované sú bežným používateľom jazyka, ktorým záleží na kultúre a kultivovanosti ich jazykového prejavu. Tým bol podmienený jednak ich obsahovo-tematický pôdorys a jednak ich jazykovo-kompozičné stvárnenie. Popri bežných pravopisných a gramatických problémoch, s ktorými zápasia autori v každodennej jazykovej praxi, sa v nich zameriavam aj na problematiku výstavby jazykového prejavu ako zmysluplného celku, ktorý nesie vecnú alebo aj estetickú informáciu. Sledujem pritom aj cieľ ovplyvňovať jazykovú, štýlovú a komunikačnú kompetenciu používateľov jazyka tak, aby v súlade s charakterom konkrétnej komunikačnej situácie vedome rešpektovali jazykovú, štýlovú a komunikačnú normu i normu spoločenského správania. Inak povedané, šlo mi o to, aby sa naučili vnímať text, jazykový prejav ako výsledok uvedomenej aktivity človeka v procese medziľudskej komunikácie. Koncepčným východiskom i rozmedzím jednotlivých článkov teda nie sú klasické príkazy a zákazy, čo sa smie a čo sa nesmie v konkrétnom jazykovom prejave uplatniť, ale sa v nich predovšetkým nenásilne pripomína, že jazyk predstavuje bohatý rezervoár diferencovaných výrazových prostriedkov, ktorý jeho používateľovi poskytuje pri tvorbe ústneho a písomného prejavu variabilné výberové možnosti. Takto sa v nich zároveň sledoval cieľ, aby komunikanti vnímali jazyk ako národnú kultúrnu hodnotu, ktorej netreba verbálne, gestačne vyznávať lásku. Svoj vrúcny vzťah k tejto hodnote by sme totiž mali potvrdzovať svojou každodennou jazykovou praxou. Lebo jazyk za naše textotvorné nedostatky a chyby nemôže, každému z nás poskytuje rovnaké možnosti na vytvorenie funkčne primeraného, obsahovo zmysluplného a stavebne účelne vybudovaného jazykového prejavu. Len sa o to musíme cieľavedome usilovať. Jednotlivé články uverejňované vo Verejnej správe sú v predkladanej publikácii usporiadané vo funkčnej následnosti ako samostatné kapitolky. Časový odstup však ukázal, že v niektorých prípadoch bolo potrebné uskutočniť drobné jazykovo-kompozičné úpravy, v iných prípadoch sa vzhľadom na obsahovo-tematickú blízkosť dva články upravili a spojili v rámci jednej kapitolky. Ich východiskové obsahovotematické podložie i jazykovo-tematické stvárnenie však zostalo v podstate zachované. Preto sa v nich občas ohláša dobová aktualizácia, čo platí najmä o príkla - doch, ktoré sa analyzujú alebo sa využívajú ako doklad a argument. Na základe vyššie uvedeného koncepčného a obsahovo-tematického vymedzenia sú jednotlivé kapitolky zoradené do troch relatívne samostatných častí: 1.Jazyková komunikácia a tvorba zmysluplného textu. 2. Výber výrazu: etika, estetika a logika textu. 3. Ústna a písomná forma prejavu v masmediálnej a rétorickej komunikácii. Prvá časť obsahuje výklady a úvahy o základných pojmoch a kategóriách teórie komunikácie. Dominantná pozornosť sa v nich venuje textu ako výsledku komunikačnej aktivity človeka a jazyku, ktorý poskytuje výrazové prostriedky na vybudovanie zmysluplného jazykového prejavu. Ich cieľom je však naznačiť, že kultúrne a kultivovane vystavaný jazykový prejav sa môže stať mostom, po ktorom bude prichádzať človek k človeku s dobrým posolstvom. V druhej časti sa charakterizujú výrazové prostriedky z jednotlivých rovín jazykového systému, ktoré má expedient k dispozícii v čase tvorby aktuálneho textu. Takto sa sleduje jednak ich systémová podstata a jednak ich kontextové modifikácie. Kritériom ich textových daností a možností je pritom funkčný aspekt. Tretia časť je zameraná na osobitné typy komunikačných aktivít ľudí v špecifických komunikačných situáciách. Z hľadiska stavby a prednesu improvizovaného a pripraveného jazykového prejavu sa v nej podáva základná charakteristika internetovej a rétorickej komunikácie. Teoreticko-metodologickým podložím týchto výkladov je napätie medzi ústnosťou a písomnosťou. Takto koncipované výklady a úvahy uložené v jednotlivých kapitolách chcú byť aj a najmä replikami dialógu o tom, ako prostredníctvom jazykového prejavu stavať mosty úcty a vzájomného porozumenia v súkromnej i verejnej medziľudskej komunikácii. Vyslovujem nádej, že to bude zároveň aj zmysluplný dialóg s čitateľom. Predhovor

Našli ste chybu?