Recenzia: Smäd

Pre Čarovnú poličku napísala Nika Balážiková

,,Harry Hole je späť”

V knihe Smäd nie je kráľom vyšetrovacieho tímu nikto iný ako detektív Harry Hole. Detektív si užíva pokojný život so svojou manželkou, ďaleko od vrážd, sériových vrahov, svoje dlhoročné vyšetrovacie skúsenosti odovzdáva ďalej na policajnej škole, kde učí, dokonca prestal piť. Avšak ako vieme, pred minulosťou a niektorými vecami sa ujsť nedá, a to sa deje i v prípade slávneho nórskeho vyšetrovateľa. Vedením tímu je poverená jeho dlhoročná kolegyňa a priateľka Katrine Brattová, ktorá si však s prípadom nevie dať rady, a preto sa policajný prezident rozhodne osloviť Harryho, aby im s prípadom pomohol. Harry Hole zostaví paralelný vyšetrovací tím pod jeho vedením.

V uliciach Osla vyčíňa vrah, ktorý zabíja ženy obzvlášť krutým spôsobom.Vyšetrovací tím sa pohráva s myšlienkou vampirizmu, pretože vrah vraždí naozaj prešpekulovaným a okázalým spôsobom. Svojim obetiam prehryzne tepny železným chrupom, vycicianú krv vypije a po tomto ohavnom čine ich ešte dokonca i sexuálne zneužije. Podľa Harryho, ale i jeho kolegov z vyšetrovacieho tímu je za tým sériový vrah, avšak nevedia odpoveď na otázku, čo môže obete spájať!?

Postupným vyšetrovaním sa vynárajú odpovede na otázku: ,,Čo obete spája?” Detektívi zisťujú, že obete mali predsa len niečo spoločné, čo však nebolo vidieť na prvý pohľad a tým je ich konto na svetovej zoznamke Tinder, kde všetky obete boli registrované a prostredníctvom nej si hľadali svojich potenciálnych partnerov, kedy sa vrah s obeťami stretol, pri náhodnom odchode žien na toaletu si prekopíroval ich kľúč a na 3D tlačiarni vytlačil. Vrah mal potom naozaj jednoduchú cestu dostať sa k svojim obetiam a uskutočniť svoje zvrhlé chúťky a predstavy.

Čo hovorím ja na knižku od Jo Nesba? Opäť sa budem opakovať, ale knižka je perfektná. Jo Nesbo ako jeden z mála spisovateľov dokáže čitateľa bez mihnutia oka prinútiť neodložiť knihu z ruky až pokiaľ sa nedozviete to podstatné a to je, kto je vrahom? V knihe je perfektne spracovaná dejová línia, autor dokonale spracoval zápletky a to tak, že pri čítaní ste vôbec nevedeli, kto je vrahom a ak aj vyšlo najavo, že vrahom je človek, o ktorom si to detektívi celú dobu mysleli, mýlili sa. Prekvapivé zvraty vás naozaj dokonale zmiatnu. Dejová línia je prešpekulovaná do posledného detailu, každá nová kapitola prináša nové informácie, nové zápletky, kedy vyšetrovací tím musí začať odznova.

P.S. Verte mi, že knižku budete čítať so zatajeným dychom, niekedy s búšiacim srdcom a nevnímajúc realitu. Pretože, aj keď si myslíte, že ste zápletku, ktorú Jo Nesbo v knižke Smäd pripravil, odhalili, veľmi rýchlo zistíte, že vás autor drží v pochybnostiach a neistote až do poslednej stránky.

Prajem vám príjemné mrazivé severské čítanie :)