RECENZIA: Mexická vlna (Maxim E.Matkin)

Pre Čarovnú poličku napísala admin

Vraj jedna z najlepších  a zároveň najsmutnejších Matkinových kníh s vysokým obsahom promile. Knihu s názvom Mexická vlna som zhltla za niekoľko hodín.

Knihu som dostala lebo podľa názvu by som za ňou hľadala mexický príbeh. Ale že sa bude jednať o cunami citov, autor odhaľuje až  na poslednej strane, kde aj použije prirovnanie   „láska je ako mexická vlna“.  Divme sa svetu svete, je to naozaj príbeh o láske.

A tá sa vie v  živote natočiť  aj na stranu plnej  bolesti, strachu, žiaľu, nelásky – veď láska vie byť aj pekne neláskavá, ale keď sa natočí do správnej polohy, jej slasť preciťujeme celou svojou bytosťou a zažívame  kus raja na Zemi.  Takto ju pociťujem ja.

Odbočila som, konečne sa chcem dostať k opisu deja knihy, ktorý ma zaujal a zároveň prekvapil. Prečo sa o nej hovorí ako o knihe, ktorá patrí medzi jeho najlepšie a zároveň najsmutnejšie knihy. Najsmutnejšie preto, že v ňom zomierajú blízky ľudia hlavných hrdinov (troch ne/vlastných súrodencov).  Dej sa odohráva v časovom rozhraní 20 rokov, pričom sa roky príjemné prelínajú z jednej kapitoly do druhej, dobové zmeny pozorujeme v meniacich sa politikoch, predmetoch, oblečeniach, myšlienkach a debatách.

Majstrovský opis medziľudských vzťahov slávne neslávnej doby minulej, socialistickej a dnešnej „demokratickej“ (kniha končí v rokoch okolo 2005). Nehovoriac o opise sexuálnych zážitkov, ktoré hlavné postavy prežívajú . Nepatrím medzi čitateľov bestsellerov typu odtieňov šedej , ale opis intímnych chvíľ (nemuseli byť až tak do detailov, ale hold, proti gustu žiaden dišputát)  autorovi sa vydarili. Jediné čo by som určite zmenila by bola zámena výberu vulgárnych slov za nevulgárne.

Na záver knihy mi  chýbal vývoj udalostí jednej z hlavných postáv Verony, ktorá sa rozhodla vynosiť dieťa pre svoju nevlastnú sestru. Veľké gesto a emocionálne náročná úloha, ktorým zafušovala do práce nášho „stvoriteľa“. Ako by sa tento, alebo podobný príbeh vyvinul by mohol autor opísať v ďalšej knihe . Celkovo hodnotím ako skvelú prácu s peknými filozofickými úvahami.