Podporiť čarovnú poličku je možné prostredníctvom zobrazovania reklám. Zvážte prosím možnosť vypnutia adblocku a pomôžte nám prevádzkovať túto službu aj naďalej.
Vaša podpora je pre nás veľmi dôležitá a vopred vám ďakujeme za prejavenú ochotu.

Nedostatky vo vzdelávacom procese našich detí

Pre Čarovnú poličku napísala Natalia Bosakova

Učenie je celoživotným procesom. Keď zmaturujeme ešte len potom nastáva vytriezvenie a čas postaviť sa na vlastné nohy.  Dovtedy bezstarostní študenti musia prevziať zodpovednosť za svoj život.  Prípadne táto situácia stáva po vysokej škole.

Vo väčšine prípadov, ale študenti nie sú pripravení do reálneho života, potýkajú sa s viacerými problémami. Naše školstvo aj celý školský systém je postavený skôr na teoretických poznatkoch, ako na výskume, technike a praktickosti. Študenti sa potom začleňujú do pracovného kolobehu zvyčajne veľmi ťažko, najmä tí, ktorí študovali humanitnejšie smery. Tieto smery sú však rovnako náročné a dôležité  ako aj technické smery, problém je však v ich teoretickosti.  Teoretickosť vo vzdelávaní je skutočne veľkým kameňom úrazu. Vieme odrecitovať, čo sa stalo v Napoleonskej bitke v roku 1805, ale unikajú nám podstatnejšie informácie.

Ďalším nedostatkom na našich školách je, že sa nevyučuje finančná gramotnosť. Práve tá by mala byť číslo jeden. Mladý človek nevie, ako správne narábať s peniazmi, nevie ako má šetriť, berie si neuvážené hypotéky, ktoré má potom problém splácať. Často sa ocitá v úzkych, nevie ako si má založiť firmu a ani ako ju riadiť. Aj také veci sa stávajú. Je to len výsledok toho, že na školách sa neučí, ako správne hospodáriť s peniazmi, ale učia sa iné veci napr. teoretické znalosti, akými peniazmi sa napríklad platí v Chile alebo v Austrálii. Načo nám je toto vedieť ? My sa musíme v prvom rade vedieť sami o seba postarať a postaviť sa reálnemu životu čelom.

Sexuálna výchova je ďalším dôležitým predmetom, ktorý sa však preskakuje.  Hodiny prírodovedy alebo biológie nie sú dostatočné. Mladí ľudia potom neuvážene vhupnú do partnerstiev, majú príliš skoro deti, keď ešte oni sami sú deťmi, prípadne žijú veľmi neviazaným sexuálnym životom.  Nikto ich neučil o plánovom rodičovstve , antikoncepcii, ako sa zodpovedne správať v partnerskom vzťahu. Učia sa všetko z pochybných  videí a pochybných stránok na internete. Prečo by mala byť intimita a sexualita v našej spoločnosti a v 21. storočí tabuizovaná téma ?  Následne sa rozpadáva každé druhé manželstvo. Mladí ľudia nevedia, ako riešiť tieto rodinné problémy. A hneď riešia všetko rozvodom.

Ďalším problémom je to, že sa neučíme princípom globalizácie a multikulturalizmu. Doba ide dopredu, časy, kedy sme nevytiahli päty z domu a žili sme celý život v jednom meste sú už dávno preč. Ľudia s tým,  ale majú značný problém. Nevedia, ako sa správať k cudzincom, sú voči nim veľmi obozretní, majú z nich strach. A najmä majú priveľké predsudky. Je to zase len výsledok toho, že na školách sa takéto témy nepreberajú. Vieme síce, kto prvý objavil Ameriku a v ktorom storočí, ale nemáme základné znalosti o iných kultúrach, ako žijú inde v iných spoločenstvách. Pritom je to tak dôležité v dnešnom globalizovanom svete. Stávajú sa  z nás xenofóbni ľudia, ktorí sa nesnažia porozumieť iným kultúram. Namiesto toho radi súdime. V dnešnej spoločnosti je extrémne dôležité študovať aj takéto veci a prispieť tak k zvýšenej tolerancii a znášanlivosti medzi národmi.

Tento článok je subjektívne napísaný z pohľadu absolventa, ktorý vyštudoval na Slovensku a prešiel si celým vzdelávacím procesom odmalička až po vek 29 rokov a dovzdeláva sa stále.