Hľadanie: Vzdelávanie Rómov
zobraziť:
Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v MŠ
Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách vypracoval Štátny pedagogický ústav.
Štátny vzdelávací program je záväzný dokument, ktorý stanovuje všeobecné ciele vzdelávania a kľúčové kompetencie, ku ktorým má vzdelávanie smerovať.
Konsolidované znenie Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách z roku 2022 sa opiera o tie najlepšie poznatky z medzinárodnej predškolskej pedagogiky, o profesionálnu zrelosť tých, ktorí program pripravili, a súčasne je nevyhnutne zosúladený s domácou legislatívou. Rovnako zohľadňuje tradíciu profesijného nastavenia slovenských učiteliek a ich požiadavky na mieru detailnosti takého typu dokumentu.
Vzdelávanie v čase pandémie
Publikácia reaguje na aktuálnu pandemickú situáciu, ktorá spôsobila prerušenie kontaktnej výučby na školách.
Popisuje postupné zavádzanie protiepidemiologických opatrení v slovenskom školstve od prerušenia prezenčnej výučby po jej nahradenie novou online formou. Okrajovo sa venuje aj situácii v iných krajinách Európy a USA.
Uvádza výsledky online výskumu, zameraného na skúsenosti pedagógov, rodičov a študentov rôznych typov škôl a približuje klady a zápory online vzdelávania.
Prichádza s konkrétnymi návrhmi pre oficiálne autority, zriaďovateľov škôl, riaditeľov, pedagógov, žiakov, študentov a ich rodičov.
Je určená všetkým, ktorí sa podieľajú na vzdelávaní mladej generácie v časoch po prvej vlne pandémie.
Diagnostika pripravenosti dieťaťa na školské vzdelávanie, 2. vydanie
Druhé vydanie publikácie „Diagnostika pripravenosti dieťaťa na školské vzdelávanie" s podtitulom „Z materskej školy do základnej školy" objasňuje legislatívny rámec povinného predprimárneho vzdelávania, ako aj povinnej školskej dochádzky. Autorka PaedDr. Jana Kmeťová sa zamerala na kontinuitu prepojenia predprimárneho a primárneho vzdelávania a vzájomnej spolupráce medzi pedagogickými zamestnancami na oboch stupňoch vzdelávania, ako aj so zákonnými zástupcami detí. Keďže nie každé dieťa je na školu pripravené, publikácia poukazuje na druhy pedagogickej a psychologickej intervencie, ktorými možno posilniť školskú pripravenosť dieťaťa a eliminovať jeho prípadné nedostatky. V publikácii sú rozoberané najčastejšie používané testy školskej zrelosti v praxi. Je obohatená názormi pedagogických zamestnancov predprimárneho, ale najmä primárneho vzdelávania na školské vzdelávanie, adaptáciu a vstup detí na základnú školu a je doplnená aj o odporúčania realizácie činností a aktivít v jednotlivých oblastiach rozvoja dieťaťa predškolského veku. Kniha je určená pedagogickým zamestnancom materských aj základných škôl, rodičom, resp. zákonným zástupcom budúcich prvákov, ktorým môže byť užitočnou pomôckou pre jednoduchší prechod ich dieťaťa z materskej školy do základnej školy, a ostatnej čitateľskej verejnosti so záujmom o túto problematiku.
Vzdelávanie budú Cnosti
V Štátnom pedagogickom ústave, za účasti štátnej tajomníčky MŠVVŠ SR Oľgy Nachtmannovej, riaditeľa ŠPÚ prof. Ľudovíta Hajduka a autora Rudolfa Hozáka, prezentovali metodiku "Integrované digitálne technológie". Na modelovej vyučovacej hodine fyziky sa študenti z Gymnázia Metodova v Bratislave učili o histórii vývoja automobilov, najskôr prostredníctvom prezentácie videofilmu a písomnej verzie učiva. Potom pokračovali diskusiou o otázkach z danej problematiky s usmerňujúcou aktívnou účasťou učiteľa a praktickými cvičeniami.
Počas štyridsaťpäť minútovej hodiny stihli vyriešiť otázky z cvičenia a napísať aj test z daného učiva. Úlohou navyše bolo zhodnotenie prezentovanej metodiky vyučovacej hodiny v ankete.
Študenti si popri sledovaní prezentácie robili poznámky, tvorili otázky a mohli si aj podčiarkovať text potrebný pre verbálnu tvorbu otázok. Vopred pripravené otázky potom použili v diskusii so spolužiakmi, pričom na otázky a odpovede bol vymedzený čas, podobne, ako pri práci s praktickými cvičeniami a pri teste.
Pri používaní metodiky "Integrované digitálne technológie" je študent hodnotený v diskusii za vhodné, odborne formulované otázky aj odpovede, návrhy riešení, odhalenie spojitostí, väzieb vzťahov a poukázanie na morálne či etické hľadisko. Praktické cvičenie pomáha študentom zvládnuť pojmy a vzťahy, ktoré si zatiaľ nemali dôvod osvojiť. Cvičenie a test robili žiaci v písomnej podobe, ale projekt ráta aj s elektronickou formou cvičenia a testu použitím tabletu alebo notebooku, čo hodnotenie zvládnutia tematickej úlohy jednoznačne urýchli...
Primárne vzdelávanie v teórií a praxi
Táto vysokoškolská učebnica je určená predovšetkým študentom vysokých škôl odboru predprimárna a primárna pedagogika, ktorí sa pripravujú na svoje budúce učiteľské povolanie. Z učebnice však môžu mnohé poznatky čerpať i ostatní pedagogickí či nepedagogickí zamestnanci (učitelia základných škôl, vychovávatelia a podobne). V učebnici je predložený náčrt hlavných a najviac diskutovaných pilierov problematiky primárneho vzdelávania. Výber z obsahu: kurikulum školského vzdelávania, výučbové ciele a ich taxonómie, výučba z pohľadu rôznych teórií vzdelávania, detské prekoncepcie vo vzdelávaní, vyučovacie metódy, formy a prostriedky, osobnosť žiaka, osobnosť učiteľa, otázky v edukačnej činnosti učiteľa, alternatívne smery v pedagogike.
Text bol koncepčne poňatý ako teoretický model fungovania súčasnej primárnej pedagogiky v praxi. V niektorých kapitolách bol interpretovaný aj stručný náčrt výskumu. Cieľom bolo daný stav opísať nielen po teoretickej stránke, ale poukázať na to, ako didaktická prax v školách reálne funguje. Obsah tejto učebnice napovedá, že prevládajúcimi témami v nej sú didaktické pojmy. Prezentovaná didaktika primárneho vzdelávania ponúka pohľad na spôsob výučby, ktorý je uplatniteľný práve pri práci so žiakmi v mladšom školskom veku.
Text v tejto učebnici má slúžiť ako prehľadný, základný a doplňujúci komponent prinášajúci potrebné informácie pre budúceho i súčasného učiteľa žiakov v prvom až štvrtom ročníku základnej školy. V závere každej kapitoly je priestor na otázky a diskusiu, ktoré podnecujú k zmysluplnej debate o konkrétnych témach, opierajúc sa aj o rozvoj vyšších kognitívnych procesov žiakov, a to hodnotenia a tvorivosti.
Na sklade 2Ks
8,36 €
8,80 €
Povinné predprimárne vzdelávanie, 2. vydanie
Materská škola v sústave škôl plní dôležitý článok v procese výchovy a vzdelávania detí. Osobitnú pozornosť si zaslúži povinné predprimárne vzdelávanie pre deti, ktoré dosiahli päť rokov do konca augusta, ktorý predchádza začiatku školského roka, v ktorom budú deti plniť povinnú školskú dochádzku.Druhé vydanie publikácie Povinné predprimárne vzdelávanie predstavuje inštitút povinného vzdelávania v intenciách noviel školského zákona, zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a zákona o financovaní regionálneho školstva. Čitateľ určite ocení, že sa autorky publikácie nezamerali len na teoretické vysvetlenie danej problematiky, ale venovali časť publikácie aj praktickým odporúčaným vzorom.Publikácia je určená pre zriaďovateľov materských škôl, vedúcich pedagogických zamestnancov, pedagogických zamestnancov a pre všetkých, ktorí sú zodpovední za zavedenie povinného predprimárneho vzdelávania do praxe.
Vizuálna kultúra - umenie - vzdelávanie
Publikácia Vizuálna kultúra - umenie - vzdelávanie si vyžiadala teória i pedagogická prax. Voľne nadväzuje na predchádzajúce teoretické publikácie: Detský výtvarný prejav, Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove, Čítanka odborných textov z výtvarnej výchovy, Art education: retrospectives, perspectives, artnernatives, Child´s crative expression through fine, Vizuálna kultúra a umenie v škole, Výtvarná výchova v systéme všeobecného vzdelávania, Vizuálna kultúra - umenie - vzdelávanie.Kniha je súborom vizuálnych námetov a inšpirácií, ktoré majú čitateľa viesť k rozmanitému vizuálnemu vnímaniu, postojom k umeleckým hodnotám, estetickej reflexii a cíteniu. Ukazuje tiež, ako možno umecky stvárniť jednotlivé životné príbehy, emócie i imagináciu. Publikáciu obohacujú portfólia mojich študentov Pedagogickej fakulty UK v Bratislave M. Blaščákovej, K. Kučerovej, Z. Lackovej, L. Pacakovej, L. Penzovej a M. Repiskej, ktoré vznikli pod priamym vedením autorky knihy ako súčasť jednosemestrálneho kurzu Výtvarná teória a pedagogika.Publikácia je určená predovšetkým žiakom a študentom, súčasným i budúcim pedagógom na všetkých stupňoch vzdelávania. Rovanko je určená aj študentom pedagogiky výtvarného umenia a učiteľstva výtvarnej výchovy, ako aj ďalších príbusných odborov na domácich i zahraničných univerzitách a vysokých školách.
Slon. Texty pre poradenstvo, supervíziu a ďalšie vzdelávanie
Vydanie publikácie SLON, ktorú sprostredkovávame čitateľom vyšlo z hlbokej potreby prezentovať to, čo sa v bežnej komunikácii povedať nedá, čo nevystihuje žiadna forma komunikácie, čo visí medzi riadkami a poslucháčmi to viac tuší ako s istotou vie.
K túžbe vypovedať bežne nevypovedateľné ma priviedla vlastná skúsenosť sociálneho pracovníka, vzdelávateľa, supervízora, lektora dennodenne stojaceho pred vnútornou neistotou, ako čo najkvalitnejšie sprostredkovať informácie a kompetencie tak, aby si poslucháč uvedomil súvislosť so svojim životom a vnútorne sa "pohol" vpred.
Ako skutočnú výzvu cítim potrebu pomôcť našim študentom porozumieť konceptom teórie a používať ich pri zhodnotení určení cieľov a plánovaní pomoci.
Vydanie je rozšírené o nové príbehy Martina Scherpnera. Niekoľko príbehov som s jeho láskavým súhlasom doplnil sám.
Po štvrťstoročí od kedy vyšlo prvé vydanie tohto textu, sa náš cieľ s istotou podaril.
Prírodovedné vzdelávanie mimo školy
Vedecká monografia sa zaoberá problematikou prírodovedného vzdelávania mimo školy. Jej obsahom je prezentácia (i) návrhov aktivít pre výučbu prírodovedných disciplín (so zameraním na výučbu chémie) v mimoškolskom prostredí a tiež (ii) výsledkov výskumu realizovaného na podklade ich prípravy a overovania. Cieľom výskumných aktivít, ktoré sú v publikácii prezentované bolo najmä (i) kvantitatívne sledovanie úrovne rozličných dimenzií motivačnej orientácie žiakov vo vzťahu k vzdelávaniu v mimoškolskom prostredí, (ii) overenie psychometrických vlastností merných prostriedkov použitých na sledovanie motivačnej orientácie, a (iii) odhalenie názorov a postojov učiteľov prírodovedných predmetov na prírodovedné vzdelávanie mimo školy a jeho špecifické aspekty. Spracovanie, vyhodnotenie a interpretácia výsledkov výskumu boli, v závislosti od jeho parciálnych cieľov, realizované pomocou štatistických metód odporúčaných relevantnými publikovanými prácami.
Dištančné vzdelávanie v hudobnom umení
Napriek počiatočnému šoku, strachu a dokonca neraz odmietaniu sa v roku 2020 vyučovanie presunulo výlučne do domáceho prostredia a všetci začali zápasiť s problémami, na ktorých riešení participovali rovnako žiaci a ich rodičia, študenti, učitelia, riaditelia, mnohé štátne i súkromné spoločnosti a jednotlivci, ktorí pomáhali dotknutým stranám presunúť edukáciu do virtuálneho prostredia.
Po štádiu prvotného chaosu a v podstate intuitívnych reakcií pedagógov sa v nových podmienkach začal vytvárať akýsi systém, ktorý sa počas dvoch rokov veľmi zdokonalil a online vyučovanie v mnohých aspektoch plnohodnotne nahradilo prezenčnú výučbu a v niektorých ju dokonca predčilo.
Na druhej strane sa však vykryštalizovali obmedzenia, ktoré sa doposiaľ nepodarilo prekonať a ktoré by aj v prípade opätovného zatvorenia škôl tvorili neprekonateľnú bariéru v plnohodnotnom vzdelávaní žiakov.
V našej publikácii sa zameriavame predovšetkým na odborné vzdelávanie v oblasti hudobného umenia.
Základným zdrojom informácií boli vedecké štúdie, názory pedagógov a študentov a vlastné skúsenosti autorov s vyučovaním na slovenských hudobných školách.
Perzekúcie Rómov v Slovenskej republike
Publikácia Karola Janasa čitateľov informuje o prenasledovaní Rómov v rokoch 1939 až 1945. Prvé obdobie perzekúcií (marec 1939 – august 1944) charakterizoval rozpačitý postup mocenského aparátu SR. Perzekúcie mali tri základné formy - prvou bola snaha o likvidáciu rómskeho kočovníctva a odstraňovanie rómskych obydlí z miest a obcí, druhou bola perzekúcia v armáde Slovenského štátu, treťou a najradikálnejšou formou bolo zriaďovanie pracovných útvarov pre Rómov a tzv. asociálne osoby. V druhom období (august 1944 – apríl 1945) sa po okupácii Slovenska nemeckou armádou perzekúcie zintenzívnili. V Dubnici nad Váhom bol zriadený zaisťovací tábor, v ktorom boli v neľudských podmienkach koncentrované celé Rómske rodiny. Autor sa taktiež venuje aj dokumentácii prípadov priamej fyzickej likvidácie
Analýza pregraduálnej prípravy učiteľov na inkluzívne vzdelávanie
Analýza pregraduálnej prípravy učiteľov na inkluzívne vzdelávanie
Diagnostika pripravenosti dieťaťa na školské vzdelávanie
Publikácia „Diagnostika pripravenosti dieťaťa na školské vzdelávanie“ s podtitulom „Z materskej školy do základnej školy“ objasňuje legislatívny rámec problematiky povinnej školskej dochádzky. Autorka PaedDr. Jana Kmeťová sa zamerala na kontinuitu prepojenia predprimárneho a primárneho vzdelávania a vzájomnej spolupráce medzi učiteľmi/učiteľkami na oboch stupňoch vzdelávania, ako aj so zákonnými zástupcami detí. Keďže nie každé dieťa je na školu pripravené, publikácia poukazuje na druhy pedagogickej a psychologickej intervencie, ktorými možno posilniť školskú pripravenosť dieťaťa a eliminovať jeho prípadné nedostatky.
V publikácii sú rozobrané najčastejšie používané testy školskej zrelosti v praxi. Je obohatená názormi pedagogických zamestnancov predprimárneho, ale najmä primárneho vzdelávania na školské vzdelávanie, adaptáciu a vstup súčasných detí na základnú školu a je doplnená aj o odporúčania realizácie činností a aktivít v jednotlivých oblastiach rozvoja dieťaťa predškolského veku. Kniha je určená pedagogickým zamestnancom materských aj základných škôl, rodičom, resp. zákonným zástupcom budúcich prvákov, ktorým môže byť užitočnou pomôckou pre jednoduchší prechod ich dieťaťa z materskej školy do základnej školy, a ostatnej čitateľskej verejnosti so záujmom o túto problematiku.
Pedagogické myslenie, školstvo a vzdelávanie na Slovensku v rokoch 1945-1989
Existencia dvoch po sebe idúcich období totalitných režimov: prvej Slovenskej republiky s kresťansko-nacionálnou ideológiou a Československej socialistickej republiky, s ideológiou marxizmu-leninizmu, spôsobila, že z pera historikov výchovy vychádzali v druhej polovici 20. storočia publikácie viac či menej poznačené ideologickým odkazom doby. To spôsobilo prerušenie kontinuity rozvíjajúcej sa pedagogiky, školstva, výchovy a vzdelávania a tiež historiografie na Slovensku, ktoré v medzivojnovom období zažívali veľký progres.
Verím, že naše výskumy a z nich vychádzajúce publikácie pomáhajú postupne dotvárať kontinuitu historicko-pedagogického bádania na Slovensku, ktoré malo v 40. a 50. rokoch 20. storočia dobrú kvalitu. O to sa zaslúžila najmä výrazná generácia slovenských historikov pedagogiky: Juraja Čečetka, Peter Vajcik, Vladislav Ružička, ktorých jazyková a metodologická príprava a vybavenosť bola ešte štandardná a nebola ideologicky poznačená. Reflexia druhej polovice 20. storočia spojená s obdobím socializmu je výzvou. Toto obdobie nie je ľahké mapovať a hodnotiť, ak ho však neprebádame so všetkými jeho pozitívami a negatívami a nepodrobíme analýzam a následným diskusiám, ťažko sa úprimne vyrovnáme s touto etapou našich dejín a otvorene postavíme k výzvam, ktoré pre pedagogiku, školstvo a vzdelávanie prináša súčasnosť. Verím, že predkladaná publikácia môže napomôcť splneniu tohto cieľa a vyplní doteraz prázdne miesto tohto úseku novodobých slovenských dejín.
Verejná správa 1-2/2022 – Odborné vzdelávanie a príprava, Verejné obstarávanie
Titul obsahuje príspevky k zmenám v právnych predpisoch z oblastí verejného sektora, obcí štátnej správy a zdravotníctva.
Dňa 11. novembra 2021 bol schválený nový zákon o disciplinárnom poriadku Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (disciplinárny súdny poriadok). Zákon vypracovaný Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky za aktívnej účasti zástupcov Súdnej rady Slovenskej republiky, Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky, Slovenskej komory exekútorov, Notárskej komory Slovenskej republiky, mimovládneho sektora a Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky nadobudol účinnosť dňa 1. decembra 2021. Cieľom zákona bolo upraviť a zjednotiť procesnú úpravu disciplinárneho konania vo veciach sudcov, prokurátorov, notárov a súdnych exekútorov pred najvyšším správnym súdom. Zároveň došlo k odstráneniu neefektívneho, v mnohých prípadoch až nefunkčného stavu disciplinárnych konaní.
Titul obsahuje príspevky na témy:
1. Súdy
Zákon č. 432/2021 Z. z. o disciplinárnom poriadku Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky (disciplinárny súdny poriadok)
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 433/2021 Z. z. o odmene prísediaceho disciplinárneho senátu
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 434/2021 Z. z., ktorou sa ustanovuje paušálna suma trov disciplinárneho konania
Nová právna úprava disciplinárneho súdneho poriadku
2. Verejné obstarávanie
Vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie, ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti dotazníku na účely zápisu do zoznamu elektronických prostriedkov na elektronickú komunikáciu vo verejnom obstarávaní
Novela zákona o verejnom obstarávaní
3. Školstvo
Zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave
Odborné vzdelávanie a príprava - novela zákona
Predprimárne vzdelávanie
Divadlo a vzdelávanie
Čo motivuje divadelníkov, ktorí pracujú v oblasti vzdelávania? Ako môže divadlo reflektovať prežívanie ľudí v globalizovanom svete? Divadlo a vzdelanie ponúka pohľad na to, aká energia, vášeň a presvedčenie inšpirovali najinvenčnejších divadelníkov pri práci s mladými ľuďmi vo vzdelávacích procesoch. Mapuje úvodné diskusie, ktoré v dvadsiatom storočí primäli osobnosti divadla pracovať s mládežou, a analyzuje súčasnú prax. Zdôrazňuje, že estetické hodnoty a ideály, ktoré formujú divadlo a vzdelávanie, siahajú až k samotnej podstate a zmyslu divadla. „Ide o rozsiahle a precízne zobrazenie vývoja kreatívnych aktivít divadla pre mladé publikum. Zaznamenáva jeho históriu a skúma jeho rôznu, často protichodnú, filozofiu,“ analyzuje knihu Edward Bond. Autorka publikácie Helen Nicholsonová prednáša na Royal Holloway Londýnskej univerzity, kde sa špecializuje na aplikovanú drámu a súčasné divadlo. Je editorkou časopisu RIDE: The Journal of Applied Theatre and Performance a autorkou publikácie Applied Drama.
Povinné predprimárne vzdelávanie
Materská škola ako predškolské zariadenie zabezpečuje výchovu a vzdelávanie detí v predškolskom veku. Od 1. januára 2021 dochádza v oblasti predprimárneho vzdelávania k významnej zmene, ktorou je zavedenie povinného predprimárneho vzdelávania pre päťročné deti.
Publikácia „Povinné predprimárne vzdelávanie“ reaguje na túto zmenu a predstavuje inštitút povinného predprimárneho vzdelávania v intenciách novelizovaného školského zákona, zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a zákona o financovaní regionálneho školstva. Čitateľ určite ocení, že sa autorky publikácie nezamerali len na teoretické vysvetlenie danej problematiky, ale venovali časť publikácie aj praktickým odporúčaným vzorom.
Publikácia je určená pre zriaďovateľov materských škôl, vedúcich pedagogických zamestnancov, pedagogických zamestnancov a pre všetkých, ktorí sú zodpovední za zavedenie povinného predprimárneho vzdelávanie do praxe.
Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách
Štátny vzdelávací program pre pred primárne vzdelávanie v materských školách schválilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky dňa 6. júla 2016 pod číslom 2016-17780/27322:1-10A0 s platnosťou od 1. septembra 2016.
Vypredané
7,60 €
8,00 €
Vzdelávanie zamestnancov verejnej správy
Praktická pomôcka pre zamestnancov zodpovedných za plánovanie, realizáciu a hodnotenie plánov vzdelávania v organizáciách verejnej správy...
Vypredané
6,18 €
6,50 €