Hľadanie: Výskum v ošetrovateľstve
zobraziť:
Štandardizácia v ošetrovateľstve
Prvé štandardy v ošetrovateľstve vo Slovenskej republike vznikali v roku 2003. Po viac ako 10 rokoch autorka predkladá sestrám v praxi, vyučujúcim v odbore ošetrovateľstvo aj študentom publikáciu ako výsledok svojich postrehov a skúseností v rámci praktickej implementácie štandardov ošetrovateľskej praxe. Po mnohých auditoch bolo nutné pristúpiť k ich inovácii, rešpektovať stále sofistikovanejšie postupy, legislatívne zmeny a ďalšie trendy. Publikácia si kladie za cieľ oboznámiť odbornú verejnosť s metodikou tvorby štandardov, vrátane edukačných štandardov, s postupom pri audite ošetrovateľských štandardov a revízií vybraných štandardov poukázať na potrebu neustálej aktualizácie štandardov a vzdelávania.
Komunikácia v ošetrovateľstve (4.vyd.)
Kvalita poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti je podmienená nielen materiálnou a technickou vybavenosťou, ale aj profesionálnym prístupom sestry k pacientovi. Tento prístup predpokladá účinný interaktívny proces, ktorého súčasťou je zainteresovaný vzťah determinovaný prvkami terapeutickej komunikácie. Pacient spravidla nemá
problémy s komunikáciou (okrem skupiny pacientov, ktorí z najrôznejších príčin nemôžu alebo nevedia komunikovať), pretože jeho komunikačný štýl sa zásadne nelíši od toho, ktorý si osvojil a používal pred chorobou.
Rola komunikátorky v povolaní sestry je významná a zasahuje do všetkých oblastí jej aktivít. Má široké uplatnenie a bez nej nemôže sestra realizovať ďalšie roly a ani ošetrovateľský proces. Prostredníctvom komunikácie získava informácie od pacienta, informuje ho, ovplyvňuje, presviedča, motivuje, povzbudzuje, edukuje, vysvetľuje, odporúča, hodnotí a získava pre spoluprácu. V neposlednom rade jej komunikácia umožňuje nadviazať s pacientom kontakt, lepšie ho vnímať, pozorovať, ale predovšetkým ho chápať.
V štvrtom vydaní vysokoškolskej učebnice autorka upravila, prepracovala a doplnila niektoré textové pasáže v pôvodnom formáte a doplnila nové kapitoly, ktoré odrážajú potrebu aktuálneho spoločenského diania. Jednotlivé kapitoly sú spracované z globálneho aspektu s následnou implementáciou informácií na podmienky ošetrovateľského prostredia. Vysokoškolská učebnica má pomôcť študentom vysokoškolského
a ďalšieho vzdelávania v študijnom programe ošetrovateľstvo a odborníkom v ošetrovateľstve, ako aj študentom v študijných programoch pôrodná asistencia a zdravotnícke vedy a odborníkom zo zdravotníckej praxe pochopiť proces sociálnej a profesionálnej komunikácie, uvedomiť si, zhodnotiť a aktívne a adekvátne rozvíjať vlastný
spôsob vyjadrovania a komunikovania a následne uplatňovať komunikačné zručnosti v interakcii s pacientom. Profesionálna komunikácia je nástrojom pacientsky orientovanej zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti.
Ošetrovateľský proces v internom ošetrovateľstve
Ošetrovateľstvo je vedná disciplína, ktorá zabezpečuje komplexnú starostlivosť v zdraví a v chorobe človeka, pričom využíva preventívne, diagnostické a terapeutické postupy. Pri zostavovaní tejto učebnice autori vychádzali z filozofie zdravia, koncepcie odboru ošetrovateľstva a z noriem ošetrovateľskej praxe. Základom pre spracovanie obsahu interného ošetrovateľstva bola metóda ošetrovateľského procesu, ktorú považujeme za jednoduchý algoritmus odborného uvažovania sestry v akomkoľvek kontakte s chorým a so zdravým človekom. Učebný text predpokladá isté východiskové vedomosti z anatómie a fyziológie, vnútorného lekárstva, klinickej propedeutiky, terapeutických postupov, ošetrovateľských disciplín a manažmentu ošetrovateľského procesu. Jednotlivé kapitoly sú tvorené tak, aby rešpektovali kroky ošetrovateľského procesu vo všeobecnej a konkrétnej rovine pri určovaní ošetrovateľských diagnóz podľa systému NANDA-International taxonómia II. Cieľom je pochopiť podstatu a úlohy interného ošetrovateľstva, špecifiká ošetrovateľského procesu a činnosti sestry na jednotlivých úsekoch práce. Vzdelávací proces študenta predpokladá zachovať postupnosť v osvojovaní špecifík ošetrovateľského procesu pri jednotlivých systémových ochoreniach. Študent pri systémových ochoreniach aplikuje jednotlivé kroky ošetrovateľského procesu, pričom pracuje s konkrétnou kazuistikou, ktorú spracoval na klinických cvičeniach. Autori si uvedomujú, že obsah učebnice nie je úplne vyčerpávajúci. Predkladajú ho študentom ošetrovateľstva, sestrám a sestrám-manažérkam v dobrej viere, že im poslúži ako sprievodca ošetrovateľským procesom v internom ošetrovateľstve.
Ošetrovateľský proces v geriatrickom ošetrovateľstve
Táto učebnica sa venuje problematike starostlivosti o seniorov, pričom zohľadňuje najnovšie trendy v geriatrii a v ošetrovateľstve. Pri jej koncipovaní sme vychádzali z koncepcie odboru ošetrovateľstva, z noriem ošetrovateľskej praxe a z ošetrovateľských princípov, predovšetkým z princípu holizmu a jeho uplatnenia v prístupe sestier k pacientom/klientom. Základom pre spracovanie jednotlivých kapitol bola metóda ošetrovateľského procesu ako jednoduchý algoritmus odborného uvažovania sestry v akomkoľvek kontakte s chorým a zdravým človekom. Je to metóda orientovaná na uspokojovanie potrieb pacientov/klientov prostredníctvom systému krokov, ku ktorým patrí posudzovanie, diagnostika, plánovanie, realizácia a vyhodnotenie. Obsah učebnice nie je vyčerpávajúci, predpokladá isté východiskové vedomosti z anatómie, fyziológie, geriatrie a klinickej propedeutiky, ako aj poznanie terapeutických postupov, ošetrovateľskej teórie a manažmentu ošetrovateľského procesu. Zároveň poskytuje priestor na kreativitu, analyticko-syntetické myslenie a primerané spojenie teórie a praxe. Veríme, že učebnica bude prijatá pozitívne a s toleranciou a poslúži ako sprievodca ošetrovateľským procesom v geriatrickom ošetrovateľstve. Ľubica Poledníková
Ten druhý výskum: Úvod do kvalitatívnych metód v psychológií
Metodologické predmety často študentky a študenti vnímajú ako nevyhnutné zlo, niečo abstraktné, nudné, povinnú jazdu. Pričom práve metodológia je základom poznania. Je to súbor nástrojov, ktorý nám umožní poznanie vytvárať, ale zároveň aj odlišovať dobrú vedu od priemernej či mizernej. Je ideálnou vakcináciou proti pandémii dezinformácií. Prístup tejto učebnice kvalitatívnych metód sa odvíja od legendárnej učebnice všeobecnej metodológie Miroslava Dismana s názvom Jak se vyrábí sociologická znalost. Aj táto kniha si kladie za cieľ vysvetliť základné princípy tvorby poznania, a vtiahnuť čitateľov a čitateľky do fascinujúceho sveta výskumu. Pred každou kapitolou učebnica odporúča preštudovať jeden výskumný text, na ktorý potom text kapitoly odkazuje. Texty sú v rozsahu od niekoľkých strán cez štandardný vedecký článok po kompletnú knihu. Celkovou ambíciou knihy je poskytnúť solídny základ metodológie kvalitatívneho výskumu pre študentov a študentky bakalárskeho stupňa štúdia psychológie a príbuzných odborov.
Na sklade 2Ks
9,98 €
10,50 €
Pokročilá prax v ošetrovateľstve
Publikácia je určená v prvom rade sestrám a iným odborníkom z oblasti zdravotníctva, i iných odborov, ktorých pokročilá prax v ošetrovateľstve zaujíma. Je na Slovensku v rámci témy jedinečná. Uvádza definíciu, jej koncept, prípravu na rolu, a implementáciu do praxe s konkrétnymi príkladmi.
Na stiahnutie
12,00 €
Ošetrovateľstvo teória a vedecký výskum
Táto vysokoškolská učebnica, zameraná na vedeckú prípravu, je určená študentom ošetrovateľstva v pregraduálnom, postgraduálnom, ako aj v špecializovanom štúdiu.
Ošetrovateľstvo a legislatíva v praxi
Cieľom tejto vysokoškolskej učebnice je komplexne a prehľadne prispieť k rozšíreniu a prehĺbeniu vedomosti z oblasti legislatívy v ošetrovateľstve a ošetrovateľskej praxi. Učebný text vychádza zo súčasného stavu poznatkov
o modernom ošetrovateľstve, zo súčasného legislatívneho prostredia v slovenskom ošetrovateľstve a tiež zo súčasného stavu vnímania ošetrovateľstva spoločnosťou ako celku.
Publikácia je určená pedagógom, výskumníkom v oblasti ošetrovateľstva, sestrám v klinickej praxi na rôznych stupňoch riadenia, ako aj študentom ošetrovateľstva pregraduálneho, doktorandského, špecializačného štúdia, certifikačnej prípravy a sústavného vzdelávania.
Kríza dôvery: Teória a výskum
V posledných rokoch vo verejnom diskurze slovenskej spoločnosti silnejú hlasy upozorňujúce na krízu dôvery. Slovenská justícia, polícia či armáda majú jednu z najnižších dôveryhodností spomedzi krajín EÚ. Pozitívne na tom nie je ani vnímaná dôveryhodnosť národnej rady, vlády či politických strán, kde dosahujeme podpriemerné hodnoty v rámci EÚ. Popri nízkej dôvere v inštitúcie možno badať zmeny aj v dôvere medziľudskej. Mnohí autori označujú dnešnú dobu ako postfaktuálnu. Dôveryhodnosť odborných autorít z oblastí, ako zdravotníctvo, financie, politika, diplomacia či náboženstvo, je často spochybňovaná dezinformáciami a neoverenými konšpiračnými teóriami. Na druhej strane často vkladáme dôveru do rúk ľuďom ponúkajúcim príliš jednoduché riešenia na príliš zložité problémy. Pri hľadaní odpovede na otázku, ako dôveru v našej spoločnosti zvýšiť, sa vynára mnoho ďalších otázok, ktoré je nutné zodpovedať ako prvé. Ako je medziľudská a inštitucionálna dôvera formovaná? Prečo sú niektorí z nás dôverčivejší než ostatní? Aký je rozdiel medzi vnímanou dôveryhodnosťou druhej osoby, zámerom dôverovať jej a dôverujúcim správaním? Prečo máme tendenciu dôverovať nám podobným ľuďom a upodozrievať cudzincov? Čo sa deje so spoločnosťou, ak dlhodobo nedôveruje svojim lídrom a inštitúciám? Na tieto a mnohé ďalšie otázky hľadá odpovede autorský kolektív v siedmych kapitolách knihy s názvom Kríza dôvery: Teória a výskum.
Ošetrovateľstvo v chirurgii
V ošetrovateľskej starostlivosti sa v dnešnej dobe vyvíja veľké množstvo rôznych hodnotiacich a meracích nástrojov zameraných na objektivizáciu údajov, ktoré sestre pomáhajú objektivizovať stav pacienta. Hodnotiace a meracie nástroje v chirurgii sú jedným zo základných nástrojov moderného chirurgického ošetrovateľstva. Problematika využívania týchto nástrojov po podrobnom preskúmaní môže poskytnúť dôležité informácie pri riešení situácie v dnešnej ošetrovateľskej starostlivosti a praxi sestier. Vo výučbe sestier stále zaznieva prax založená na dôkazoch, ako aj to, že práve sestry sú vedené k uplatňovaniu nových vedeckých poznatkov a informácií týkajúcich sa efektívnych ošetrovateľských postupov. S rastúcimi kompetenciami a autonómiou sestry v oblasti ošetrovateľstva sa zvyšuje aj jej zodpovednosť a samostatnosť. Voľba nástroja podlieha faktu, kto bude dané hodnotenie u pacienta vykonávať, pretože narábanie s mnohými nástrojmi si vyžaduje špeciálne vzdelanie a náležitú prax sestier v oblasti používania hodnotiacich a meracích nástrojov či metód.
Z pohľadu odborníkov, ale aj praxe hodnotiace a meracie nástroje zjednodušujú prácu sestier, objektivizujú posúdenie, ktoré realizujú. V zahraničí sú tieto nástroje bežnou realitou v zdravotníckych zariadeniach a používajú ich aj sestry v ústavnej a domácej starostlivosti. U nás sa zatiaľ využívajú len sporadicky, preto sme sa rozhodli v tejto učebnici zosumarizovať vybrať niektoré meracie a hodnotiace nástroje, ktoré sa vo veľkej miere môžu používať v chirurgickom ošetrovateľstve. Výsledky hodnotiacich a meracích nástrojov sa tak budú stávať dôležitým indikátorom kvalitnej ošetrovateľskej starostlivosti. Na našich pracoviskách sa spravidla stretávame s prevzatými alebo modifikovanými metodikami, ale pre ošetrovateľskú prax nie sú dané súbory k dispozícii. National Council of State Boards of Nursing (NCSBN) definuje komplexne ošetrovateľské hodnotenie ako rozsiahly zber dát tak v úvode, ako aj priebežne u jednotlivcov, v komunitách, rodine či v skupine pri riešení rozvíjajúcej sa zmene zdravotného stavu pacienta/jednotlivca. V odbornej literatúre sa nachádza veľa hodnotiacich a meracích nástrojov týkajúcich sa geriatrického ošetrovateľstva, ale len málo z nich sa zameriava na hodnotiace a meracie nástroje v chirurgickom ošetrovateľstve.
Nami ponúkaná učebnica je komplexným spracovaním vybraných hodnotiacich a meracích nástrojov používaných v chirurgickom ošetrovateľstve. Pokúsili sme sa v nej zosumarizovať nami vybrané niektoré hodnotiace a meracie nástroje vhodné na používanie v chirurgickom ošetrovateľstve, ktoré by mali uľahčiť prácu sestier. Kolektív autorov vychádzal pri spracovaní tohto učebného textu z domácej i zahraničnej literatúry, elektronických zdrojov, ako aj z výsledkov výskumov a práce založenej na dôkazoch. Tomuto zodpovedá i rozsah použitej literatúry uvádzanej v závere jednotlivých kapitol.
Cieľom autorov bolo vytvoriť učebný text, ktorý by pomohol zorientovať sa v chirurgickom ošetrovateľstve predovšetkým študentom bakalárskeho a magisterského štúdia ošetrovateľstva a špecializačného štúdia.
Autori predpokladajú, že táto učebnica doplní chýbajúcu literatúru vo vzdelávaní študentov v chirurgii z pohľadu ošetrovateľstva a bude súčasťou odporúčanej vysokoškolskej literatúry v univerzitnom vzdelávaní profesionálov pre zdravotnícku prax.
Axiologický výskum slovanských jazykov
Kolektívna monografia je výsledkom dvojročnej spoločnej práce medzinárodného kolektívu vedcov z Ruska, Bulharska a Slovenska na tému Lingvistická a etnokultúrna dynamika tradičných i netradičných pamiatok v slovanskom svete.
Lacná kniha Pedagogika v ošetrovateľstve (-50%)
Učebnica je určená pre vysokoškolské štúdium ošetrovateľstva. Obsahuje základné poznatky z pedagogiky, ako aj praktické postupy a zásady edukácie dôležité z hľadiska ošetrovateľskej starostlivosti.
Sestra je v bezprostrednom kontakte s osobami zdravými, chorými, ich rodinnými príslušníkmi a s ostatnými, ktorí prichádzajú do zdravotníckych zariadení. Súčasťou jej profesionálnej činnosti je edukácia, t. j. výchova a vzdelávanie. Sestra musí byť schopná aktívne pôsobiť na zdravotné uvedomenie, zdravotnú kultúru nielen v zdravotníckych zariadeniach, ale aj v komunite. Sestra má byť pripravené na plnenie roly edukátorky v primárnej, sekundárnej a terciárnej zdravotnej starostlivosti.
Pedagogika v ošetrovateľstve má významné miesto, pretože vedie k podporovaniu a upevňovaniu zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti. Preto je nevyhnutné, aby mala sestra vedomosti z pedagogiky, komplexne zvládla edukáciu, osvojila si praktické edukačné postupy a zásady, ktoré bude uplatňovať v ošetrovateľskom procese.
Cieľom publikácie je oboznámiť študentov so základnými poznatkami z pedagogiky a aplikovanými poznatkami z uplatňovania edukácie v ošetrovateľskej praxi. Edukácia ako organická súčasť ošetrovateľstva je jednou z najdôležitejších a najnáročnejších úloh sestry.
Vypredané
2,33 €
4,65 €
dostupné aj ako:
Spojovačky - Zvířata v zoo - Zvieratá v zoo
SPOJOVAČKY jsou báječnou sérií pro chvíle odpočinku. Každý díl vám nabízí 23 obrázku s více než 500 očíslovanými body. Jejich spojením však vaše dílo nekončí – můžete se pustit také do barvení nebo jednoduchého stínování pastelkou. Vyzkoušejte svoji trpělivost, procvičte si koncentraci a nechejte se překvapit svou vlastní tvořivostí. Nahlédnete do světa umění, naučíte se základním principům kreslení a budete nadšeni, jaké ohromující obrazy vám pod rukama vznikají.
Interdisciplinárny výskum prameňov o jazyku a duchovnej kultúre
Knižná publikácia obsahuje diplomatické vydanie dvoch rukopisov karpatskej proveniencie, známych ako rukopisy Štefana Hlinku z Litmanovej na Spiši. Sú pozoruhodným príkladom vlastnej literárnej tvorby, ktorá sa utvorila na pomedzi cirkevnej a svetskej tradície. V textoch litmanovských rukopisov sa pútavo prerozprávajú nielen sujety zo Starého zákona, apokryfy a legendy o Kristovi, Bohorodičke a svätcoch, ale i rozprávkové historky o vzdialených krajinách, napr. o Indii alebo Tibete. Existencia podobných zborníkov poukazuje na záujem dobového čitateľa o poznávanie dejín, reálií života za hranicami známeho sveta a v neposlednom rade je to aj zábavné čítanie.
Nauč sa čítať v ľuďoch ako v knihách
Chcete vedieť rýchlo prečítať ľudí, dešifrovať reč ich tela, odhaliť lži a pochopiť ľudskú povahu? Ponorte sa do fascinujúceho sveta neverbálnej komunikácie a reči tela. Dozviete sa, ako môžu jemné gestá, výrazy tváre a iné neverbálne podnety odhaliť množstvo informácií o myšlienkach, emóciách a zámeroch človeka. Kniha ponúka praktické postrehy a stratégie na rozlúštenie týchto podnetov a pomáha čitateľom zlepšiť ich schopnosť porozumieť ostatným a spojiť sa s nimi.
Vďaka kombinácii psychologických teórií a príkladov zo skutočného života nájdete praktické rady,
ako interpretovať a analyzovať ľudí, zlepšovať komunikačné schopnosti a budovať úspešné vzťahy.
Slnko v duši, nádej v tebe
Dvadsaťjedenročná Hermína, tuláčka, ktorú matka opustila ako malé dieťa, je večne na úteku. Žije na okraji spoločnosti, bez domova, bez peňazí a bez nádeje na lepší život. Jedného dňa jej v bare v Luberone skríži cestu Jo, drsne vyzerajúci šesťdesiatnik, a ponúkne jej sezónnu prácu chyžnej vo svojom hoteli. Mladá žena už nemá čo stratiť, a tak ho nasleduje. Starý, impozantný a majestátny hotel, ktorému dali meno Dača, sa stane jej domovom a zmení jej život.
dostupné aj ako:
Ošetřovatelský proces v chirurgii
Kniha představuje moderní a praktické zpracování problematiky ošetřovatelské péče v chirurgii. Je rozdělena na obecnou část, která poskytuje náhled do základů ošetřovatelství v chirurgii, témat jako akutní a chronické rány, druhy operačních zákroků, vyšetření chirurgického pacienta, pooperační komplikace a ošetřovatelská péče v perioperačním období. Speciální části dominuje praktické znázornění ošetřovatelského procesu u vybraných lékařských diagnóz v různých oblastech chirurgie. Hlavním benefitem je propojení více částí ošetřovatelského procesu – posuzování, diagnostika a plánování ošetřovatelské péče u vybraných chirurgických onemocnění.
Publikace je určena především studentům ošetřovatelství v pregraduální formě studia, přičemž některé její části mohou významným způsobem přispět k rozšíření poznatků sestrám i v dalším vzdělávání. Autorky jsou významnými odbornicemi v oblasti chirurgie s bohatými zkušenostmi. Poznatky obsažené v knize tak přibližují praktickým způsobem se záměrem porozumět ošetřovatelskému procesu v kontextu a aplikovat ho v praxi. Cílem přitom vždy je zajistit kvalitní a efektivní ošetřovatelskou péči pacientům s chirurgickými onemocněními.
Moderná edukácia v ošetrovateľstve
Problematika edukácie v ošetrovateľstve má kľúčové postavenie pri dosahovaní zmien v poznaní a správaní pacientov, rodín a komunít. Pomáha ľuďom mať zdraviu prospešné správanie v ich každodennom živote, posilňuje kompetencie a sebadôveru pacienta a rozvíjanie jeho vlastných schopností.
Touto monografiou by sme chceli prispieť k rozšíreniu poznatkov z oblasti edukácie v ošetrovateľstve a podporiť zdravotníckych profesionálov v edukačných aktivitách zameraných na celkové zlepšenie kvality života pacientov, rodín a komunít s pozitívnym efektom na spokojnosť pacientov s ošetrovateľskou starostlivosťou. Vyzdvihujeme edukáciu orientovanú na rešpektovanie a úctu k osobnosti každého jednotlivca, k jeho ľudskej dôstojnosti a spôsobilosti rozhodovať o sebe.
Edukačná rola sestry sa v súčasnosti pokladá za jednu z dôležitých kompetencií a zodpovedností ošetrovateľskej profesie. Registrované sestry majú edukáciu pacientov vymedzenú aj v legislatívnych dokumentoch Slovenskej republiky. Podľa zákona o zdravotnej starostlivosti a vyhlášky o rozsahu ošetrovateľskej praxe súčasťou ošetrovateľskej starostlivosti o pacientov je edukácia, keď „sestra edukuje osobu, rodinu alebo komunitu o ošetrovateľskej starostlivosti s dôrazom na sebestačnosť, poskytuje
informácie súvisiace s poskytovaním ošetrovateľskej starostlivosti v potrebnom rozsahu osobe, rodine alebo komunite“.
V úsilí o komplexné a všeobecné spracovanie problematiky edukácie v ošetrovateľstve boli do publikácie zaradené tieto oblasti: vymedzenie témotvorných pojmov, edukačné teórie a modely, motivácia, posudzovanie, diagnostika, plánovanie, realizácia a hodnotenie edukačného procesu, edukácia na podporu zdravia, sociálne a multikultúrne aspekty edukácie, edukačné programy v komunite, procesuálne riadenie edukácie s využívaním mapy starostlivosti, ako aj možnosti edukácie prostredníctvom informačných technológií a zdrojov edukácie na internete.
Edukácia v ošetrovateľstve má svoje špecifiká v aplikácii na rôzne oblasti problémov súvisiace so zdravím a s chorobou, kultúrou či s vekom jednotlivcov, rodín a komunít, ktoré by svojím rozsahom presiahli rámec publikácie, preto si autorský kolektív neuplatňuje nárok na vyčerpávajúci pohľad na všetky aspekty ošetrovateľskej edukácie a rovnako rešpektuje aj sociálne, ekonomické a politické determinanty, ktoré určujú
očakávania v tejto oblasti s ohľadom na demografický vývoj a meniaci sa charakter poskytovaných zdravotníckych služieb.
Vypredané
8,55 €
9,00 €
Ošetřovatelský proces v chirurgii II
Kniha představuje moderně a prakticky zpracovanou publikaci poskytující náhled do ošetřovatelství v chirurgii a do péče o pacienta po operačních výkonech v ortopedii, traumatologii a gynekologii. Zahrnuje vyšetření pacienta, ošetřovatelskou péči v perioperačním období a možné pooperační komplikace.
Ve speciální části je hlavní doménou praktické uplatnění ošetřovatelského procesu u vybraných lékařských diagnóz v různých oblastech chirurgie. Popsaná je miniinvazivní chirurgie a roboticky asistovaná chirurgie – v dnešní době velmi progresivní metoda.
Hlavním benefitem je vzájemné propojení více částí ošetřovatelského procesu – posuzování, diagnostika a plánování ošetřovatelské péče u vybraných chirurgických onemocnění.
Kniha je určena především pregraduálním studentům ošetřovatelství, avšak některé její části mohou výrazně přispět k rozšíření poznatků sester v dalším vzdělávání.
Cílem autorů bylo přiblížit čtenáři informace praktickým způsobem tak, aby porozuměl ošetřovatelskému procesu v kontextu a aplikoval ho v praxi s cílem zajistit kvalitní a efektivní ošetřovatelskou péči pacientům s chirurgickými onemocněními.