Hľadanie: Rozpamätávania
zobraziť:
Rozpamätávanie
Táto publikácia prináša vzácny a originálny nárečový materiál v podobe svedectiev a výpovedí Slovákov žijúcich v čase vypuknutia veľkého vojenského konfliktu, ktorý prerástol hranice európskych krajín a nadobudol svetové rozmery. Slovensko a jeho obyvatelia sa na počiatku 20. storočia, nie vlastným pričinením, stali súčasťou vojnových hrôz, ktoré mali byť začiatkom veľkých zmien vo vtedajšej Európe a nanovo pretvoriť jej mapu. O svojich zážitkoch rozprávajú nielen vojaci ako priami účastníci bojov, ale aj ich najbližšší príbuzní, ktorých vojna zasiahla nepriamo.
Poslanie publikácie je viacúčelové: okrem čitateľského zážitku môžu texty poslúžiť na ďalšie štúdium jazykovedcom, dialektológom, historikom jazyka, folkloristom a tiež etnológom, historikom a iným odborníkom, ktorí chcú prehĺbiť svoje bádanie, či už v oblasti jazyka a zemepisných nárečí a vývinu na Slovensku, alebo aj v otázkach týkajúcich sa napr. histórie prvej svetovej vojny či jej ničivého dopadu na ľudstvo a vznik nezmazateľných zápisov v jeho pamäti.
Rozpamätávanie
Román zo stredoškolského prostredia je „tematizáciou bezprostredných skúseností“. Vyznačuje sa netradičným prístupom k téme, mozaikovitou mnohožánrovou kompozíciou.
Vypredané
1,58 €
1,66 €
Priestory
Etela Farkašová , ktorá patrí medzi prominentné slovenské autorky, nadväzuje v Priestoroch na staršie texty a zo životnými skúsenosťami ovplyvnenej novej perspektívy rozvíja svoje charakteristické témy ako žitý ľudský čas, jeho kontinuita a diskontinuita, pamäť a rozpamätúvanie, proces osobného seba utváraniam stávania sebou(kľúčový pojem),
takisto téma domova ako priestoru, ktorý bol spätý najmä s ranými rokmi autorkinho života.
Farkašová literárnou tvorbou spravidla reaguje na aktuálne dobové problémy, v širšom historicko-sociálnom kontexte fragmentárnym spôsobom reflektuje čas svojho detstva. Pritom pátra po stopách, ktoré na jej seba formovaní zanechal konkrétny priestor a čas, konkrétni ľudia ich príbehy...
Čo alebo kto určuje naše identity a ich podoby, aj tak by mohla znieť otázka, ktorá predznamenáva pomyselné motto esejistickými prvkami pretkanej prózy.
Autorka môže čitateľov inšpirovať k spomienkovému návratu k vlastnému detstvu a k hľadaniu stôp v ich príbehu...
Juliet a tá druhá
Juliet sa so Sárou, zoznámila po jej prednáške na medzinárodnom tréningu. Vedela, že pochádza z Írska a že s manželom vlastnia sieť penziónov v západnej Európe. Vôbec jej však nenapadlo, že sa z nich stanú blízke priateľky a že ju poverí hľadaním penziónu na Slovensku. Počas početných ciest jej ukazuje naše unikáty a Sára jej odovzdávala svoje múdrosti , skúsenosti, no otvárala aj mnohé neznáme témy. Rozprávali sa spolu o všetkom, čo má v živote ženy hlbší zmysel. Najviac o ženskej energii a ženskej sexualite.
,,Juliet a tá druhá je moje rozpomínanie. Rozpamätávanie venované všetkým bytostiam pre nájdenie lásky v sebe. Erotika v ezoterike," hovorí Gabriela Revická, autorka knihy.
Ako odvrávať novembru 1989
Zuzana Maďarová skúma možnosti feministických prístupov ku kánonu politického či historického myslenia na konkrétnom prípade novembra 1989. Zviditeľňuje účasť žien na nežnej revolúcii, pričom prehodnocuje jej chápanie ako udalosti, ktorú vo veľkých mestách realizovala hŕstka mužov. Zároveň reflektuje spôsoby individuálneho a kolektívneho rozpamätávania sa. Jej kniha odvráva zjednodušujúcim tendenciám prezentácie Novembra a volá po rozrôznených spôsoboch počúvania a rozprávania príbehov o tejto zlomovej súčasti našej histórie.
Publikáciu odborne posúdili PhDr. Jana Cviková, PhD. a doc. PhDr. Oľga Gyárfášová, PhD.:
Kniha Zuzany Maďarovej Ako odvrávať novembru 1989. Rodové aspekty pamäti prináša do slovenského spoločenskovedného výskumu novú perspektívu prelamuje mlčanie v skúmaní histórie a pamäti. Alebo konkrétnejšie aplikuje feministické postupy na skúmanie pamäti Novembra. Alebo inak odvráva zaužívanému kánonu o mužoch Novembra, ktorý sa pri výročiach pietne oprašuje. A odvráva mimoriadne erudovane a s využitím rozsiahleho empirického materiálu prerozprávaných osobných príbehov žien Novembra. K dominujúcej HIStory pridáva HERstory.
Kolektívna historická pamäť nie je raz prevždy daná, je dynamickým systémom, ktorý sa mení v čase a kontexte a ktorý tu a teraz vždy nanovo vytvárame dnes konštruujeme našu minulosť. Aj preto je dôležité, aby sa hlasy o nej čo najviac rozrôznili. Kniha Zuzany Maďarovej vstupuje na u nás akademicky neprebádanú pôdu, ale zároveň aj na prísne strážené teritórium majiteľov pravdy o minulosti.
Oľga Gyárfášová
November 1989 patrí ku kľúčovým udalostiam našich novších dejín, ktoré rozhodujúcim spôsobom zasiahli do formovania kolektívnej i individuálnej pamäti. Obe majú nezmazateľný rodový rozmer, ktorý sa doteraz na Slovensku tematizoval len výnimočne alebo čiastkovo. Aj preto je kniha Zuzany Maďarovej o rodových aspektoch pamäti Novembra nepriehliadnuteľným výsledkom dlhodobo dozrievajúceho feministického skúmania a podnetom pre ďalšiu interdisciplinárnu diskusiu.
Autorka nám zároveň v súlade s použitými výskumnými metódami umožňuje, aby sme sledovali nielen výsledok bádania, ale aj jeho proces. Uvedomuje si, že súčasťou poznávania je zvedavosť a túžba. Ak takúto pôvodnú motiváciu možno považovať za intuitívnu, tak samotné spracovanie je dôsledne kontraintuitívne: jeho závery idú proti srsti prípadným vopred vytvoreným očakávaniam.
Jana Cviková
Na stiahnutie
9,79 €
dostupné aj ako:
Mocné ženy alebo ženy moci?
Publikácia Jany Oravcovej Mocné ženy alebo ženy moci? Vizuálna kultúra, reprezentácia, ideológia je pohľadom na obdobie budovania socializmu 50. rokov 20. storočia z hľadiska koncepcie ženskej emancipácie a rodových vzťahov obsiahnutých vo vizuálnych reprezentáciách. Vychádzajúc z predpokladu, že vizuálne praktiky sú úzko prepojené a ovládané mocenskými systémami, na vizuálne obrazy je v publikácii nahliadané ako na inštrumenty, ktoré sú produktom a reprezentantom konkrétnych subjektov, sociálnych síl a ideológií. Nejedná sa tak o nostalgické spomínanie, ani o rozpamätávanie sa na nespravodlivosti, či o heroizáciu žien budovateliek, skôr sa riešia otázky súvisiace s konštruovaním ženskej a mužskej identity. Čo znamenal pojem „nová“ žena? Aká bola jej rola? Ako a kým bola konštruovaná rodová politika? Ako sa prostredníctvom reprezentácií (spolu)konštituovali „nové“ typy ženskosti? Ako sa prejavil emancipačný koncept vo vizuálnej kultúre, v spôsobe zobrazovania? Ako sa vice versa na konštrukcii ženskosti a mužskosti podieľali vizuálne zobrazenia? Napokon otáznik a ambivalentnosť v názve tejto publikácie odkazujú na vnútorné kontrasty a paradoxy medzi ideológiou a každodenným životom žien (a mužov). Sú dôkazom rozporu medzi konceptom rovnosti mužov a žien, ktoré na jednej strane získali vo verejnej sfére svoje pracovné pozície a politické funkcie, na strane druhej zostali aj naďalej pod dohľadom mocenských štruktúr.
Juliet a tá druhá
Kniha o ženskej energii, ženskej sexualite, erotika v ezoterike.
,,Juliet a tá druhá je moje rozpomínanie. Rozpamätávanie venované všetkým bytostiam pre nájdenie lásky v sebe. Erotika v ezoterike,“ hovorí Gabriela Revická, autorka knihy.
Juliet sa so Sárou zoznámila po jej prednáške na medzinárodnom tréningu. Vedela, že pochádza z Írska a že s manželom vlastnia sieť penziónov v západnej Európe. Vôbec jej však nenapadlo, že sa z nich stanú blízke priateľky a že ju poverí hľadaním penziónu na Slovensku. Počas početných ciest jej ukazuje naše unikáty a Sára jej odovzdávala svoje múdrosti , skúsenosti, no otvárala aj mnohé neznáme témy. Rozprávali sa spolu o všetkom, čo má v živote ženy hlbší zmysel. Najviac o ženskej energii a ženskej sexualite. Prostredníctvom rozhovorov medzi dvoma ženami otvorila autorka niekoľko vrstiev ženy. Hoci zašla poriadne hlboko a odvážne do najintímnejších tém ženstva, urobila to mimoriadne jemným spôsobom a vo veľmi netradičnom prostredí. Odhalenie vnútorného sveta ženy je skutočným posolstvom tohto podnetného diela.
Na stiahnutie
4,90 €
dostupné aj ako:
Ako odvrávať novembru 1989
Zuzana Maďarová skúma možnosti feministických prístupov ku kánonu politického či historického myslenia na konkrétnom prípade novembra 1989. Zviditeľňuje účasť žien na nežnej revolúcii, pričom prehodnocuje jej chápanie ako udalosti, ktorú vo veľkých mestách realizovala hŕstka mužov. Zároveň reflektuje spôsoby individuálneho a kolektívneho rozpamätávania sa. Jej kniha odvráva zjednodušujúcim tendenciám prezentácie Novembra a volá po rozrôznených spôsoboch počúvania a rozprávania príbehov o tejto zlomovej súčasti našej histórie.
Publikáciu odborne posúdili PhDr. Jana Cviková, PhD. a doc. PhDr. Oľga Gyárfášová, PhD.:
Kniha Zuzany Maďarovej Ako odvrávať novembru 1989. Rodové aspekty pamäti prináša do slovenského spoločenskovedného výskumu novú perspektívu prelamuje mlčanie v skúmaní histórie a pamäti. Alebo konkrétnejšie aplikuje feministické postupy na skúmanie pamäti Novembra. Alebo inak odvráva zaužívanému kánonu o mužoch Novembra, ktorý sa pri výročiach pietne oprašuje. A odvráva mimoriadne erudovane a s využitím rozsiahleho empirického materiálu prerozprávaných osobných príbehov žien Novembra. K dominujúcej HIStory pridáva HERstory.
Kolektívna historická pamäť nie je raz prevždy daná, je dynamickým systémom, ktorý sa mení v čase a kontexte a ktorý tu a teraz vždy nanovo vytvárame dnes konštruujeme našu minulosť. Aj preto je dôležité, aby sa hlasy o nej čo najviac rozrôznili. Kniha Zuzany Maďarovej vstupuje na u nás akademicky neprebádanú pôdu, ale zároveň aj na prísne strážené teritórium majiteľov pravdy o minulosti.
Oľga Gyárfášová
November 1989 patrí ku kľúčovým udalostiam našich novších dejín, ktoré rozhodujúcim spôsobom zasiahli do formovania kolektívnej i individuálnej pamäti. Obe majú nezmazateľný rodový rozmer, ktorý sa doteraz na Slovensku tematizoval len výnimočne alebo čiastkovo. Aj preto je kniha Zuzany Maďarovej o rodových aspektoch pamäti Novembra nepriehliadnuteľným výsledkom dlhodobo dozrievajúceho feministického skúmania a podnetom pre ďalšiu interdisciplinárnu diskusiu.
Autorka nám zároveň v súlade s použitými výskumnými metódami umožňuje, aby sme sledovali nielen výsledok bádania, ale aj jeho proces. Uvedomuje si, že súčasťou poznávania je zvedavosť a túžba. Ak takúto pôvodnú motiváciu možno považovať za intuitívnu, tak samotné spracovanie je dôsledne kontraintuitívne: jeho závery idú proti srsti prípadným vopred vytvoreným očakávaniam.
Jana Cviková
Vypredané
13,21 €
13,90 €
dostupné aj ako:
Vražda v márnici a iné poviedky
Ján Lenčo (23.10.1933 Žilina). Prozaik literárny kritik autor kníh pre deti a mládež literatúry sci-fi esejista publicista. Vyštudoval slovenský jazyk a históriu na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Pôsobil ako redaktor vydavateľstva Slovenský spisovateľ v Bratislave stredoškolský profesor redaktor denníka Pravda vedúci kina pracovník Slovenskej knihy. V súčasnosti na dôchodku pôsobí ako funkcionár Spolku slovenských spisovateľov kultúrny organizátor a dopisovateľ. Je autorom viacerých významných spoločenských románov (Rozpamätávanie 1978 Roky v kine Úsmev 1987) historických románov (Egypťanka Nitokris 1972 Kleopatrin milenec 1980 Odyseus bronz a krv 1982 Žena medzi kráľmi 1985) zbierok kratších próz a noviel (Nepokoj v minútach 1968 Ďaleká a blízka 1968 Pomsta zo záhrobia 1971 Hviezdne okamihy 1974) kníh pre deti (Čarodejník z Atém Zlaté rúno obe 1978) poviedok žánru sci-fi (Socha z Venuše 1988) viacerých zbierok krátkych prozaických útvarov o meniacich sa sociálnych vzťahoch v spoločnosti (Pravidlá a výnimky 1990 Čarovná Lucia Svetlo Lucia Luckine krídla 2002 najnovšie Hriech v Turecku 2004).
Vypredané
5,02 €
5,28 €
Lacná kniha Vražda v márnici a iné poviedky (-90%)
Ján Lenčo (23.10.1933 Žilina). Prozaik literárny kritik autor kníh pre deti a mládež literatúry sci-fi esejista publicista. Vyštudoval slovenský jazyk a históriu na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Pôsobil ako redaktor vydavateľstva Slovenský spisovateľ v Bratislave stredoškolský profesor redaktor denníka Pravda vedúci kina pracovník Slovenskej knihy. V súčasnosti na dôchodku pôsobí ako funkcionár Spolku slovenských spisovateľov kultúrny organizátor a dopisovateľ. Je autorom viacerých významných spoločenských románov (Rozpamätávanie 1978 Roky v kine Úsmev 1987) historických románov (Egypťanka Nitokris 1972 Kleopatrin milenec 1980 Odyseus bronz a krv 1982 Žena medzi kráľmi 1985) zbierok kratších próz a noviel (Nepokoj v minútach 1968 Ďaleká a blízka 1968 Pomsta zo záhrobia 1971 Hviezdne okamihy 1974) kníh pre deti (Čarodejník z Atém Zlaté rúno obe 1978) poviedok žánru sci-fi (Socha z Venuše 1988) viacerých zbierok krátkych prozaických útvarov o meniacich sa sociálnych vzťahoch v spoločnosti (Pravidlá a výnimky 1990 Čarovná Lucia Svetlo Lucia Luckine krídla 2002 najnovšie Hriech v Turecku 2004).
Vypredané
0,53 €
5,28 €
dostupné aj ako: