Hľadanie: Metamorfózy bábového divadla v 20. storočí
zobraziť:
Ovidius: Metamorfózy I-VIII
Ovidius, rímsky básnik, ktorý dokázal svojimi slovami mimoriadne zaujať, ktorého dar reči bol údajne taký
veľký, že slová, čo vyslovoval, akoby sa samy spájali do veršov. V mladosti po odmietnutí kariéry právnika venoval sa
skladaniu básní a už prvými pokusmi stal sa obľúbený, najmä medzi mladými Rimanmi. Jeho básne, nabité silnou
zmyselnosťou a lahodným rytmom, sa čoskoro stali populárne v celom Ríme. Ovidius sa postupne prepracovával
rôznymi témami, od ľahšieho žánru milostnej poézie k vážnejším látkam. Spracoval kalendár rímskych sviatkov prvej
polovice roka a zaujímal sa tiež o grécku mytológiu, ktorej matériu spracoval a zostavil do Metamorfóz a sčasti ich v
nich doplnil rímskymi tradíciami. Metamorfózy sú dozaista básnikovým najvýznamnejším dielom, i keď on sám tvrdil,
že nebolo dokončené podľa jeho predstáv.
Súčasné vydanie metamorfóz je rozdelené do dvoch častí. Prvá obsahuje prvých osem kníh epickej básne a je
doplnená štúdiou Anikó Polgárovej Tkanina Arachny alebo Interpretačné roviny Metamorfóz, ktorá sa zaoberá
interpretačnými vrstvami a kompozíciou diela a stručne aj vplyvom Ovidiových diel.
Metamorfózy človeka
Autorka Eliška Valentová ponúka nazretie do pocitov človeka, s ktorými sa stretáva každý z nás. Vo svojej debutovej zbierke básní s názvom Metamorfózy človeka čitateľ nájde jemné vyznania lásky, ktorá je nekonečná a úprimná, vzťah k životu, k rodine a predovšetkým ku matke ako i kritiku dnešnej doby, jej nedostatky, pach vojny, či smrti.
Zbierka je doplnená nádhernými originálnymi maľbami, ktoré autorka sama vytvorila, a ktorými sa pokúsila zvýrazniť hĺbku básní.
Metamorfózy bábkového divadla v 20. storočí
Prof. Henryk Jurkowski je najvýznamnejšou osobnosťou v oblasti výskumu histórie bábkového divadla. Jeho činnosť sa zameriava na výskum dejín bábkového divadla v Európe, ako aj na teóriu bábkového divadla. Knihy prof. Jurkowského vychádzajú v rôznych jazykoch a krajinách – vo Francúzsku, Anglicku, Nemecku, Holandsku a samozrejme v jeho domovskej krajine v Poľsku. Publikácia Metamorfózy bábkového divadla v 20. storočí je logickým pokračovaním jeho kníh Dejiny bábkového divadla a jej vydanie je výrazným edičným počinom Divadelného ústavu v Bratislave.
Vypredané
15,77 €
16,60 €
Dějiny divadla - Úvod
Od antické tragédie k postdramatickému divadlu: v sedmi přehledně strukturovaných kapitolách představuje Andreas Kotte dějiny evropského divadla od starověku po současnost. Všímá si impulsů, novinek i rušivých zlomů ve vývoji divadelního umění stejně jako proměn podmínek, v němž probíhal: kde leží kořeny divadla? Rozprostírá se v jeho dějinách mezi 6. a 10. stoletím vakuum, a bylo tedy koncem středověku a v renesanci objeveno znovu? Základní historická příručka nabízí nejen chronologický průřez epochami evropského divadla, ale také cílí na jeho ústřední otázky a problémy.
Na sklade 1Ks
28,48 €
29,98 €
Ovidius: Metamorfózy IX-XV
Metamorfózy sú svojím obsahom a kompozíciou veľmi náročným dielom, ktorého vznik umožnila Ovidiova
nevyčerpateľná tvorivá sila. Zvolenú matériu však básnik spracováva s neobyčajnou ľahkosťou dávajúc tak čitateľovi
možnosť jednoducho a bez vážnejšej námahy ponoriť sa do spleti mytológie od najstarších čias až po veľkosť Ríma
Ovidiovej doby.
Autor do svojich básní vyberá rozmanité námety, ktoré má snahu tematicky spájať do ucelených celkov. V
jednotlivých básňach rozvíja zápletku, neraz ľúbostnú , ktorej vyvrcholením je premena. Premena býva niekedy trestom,
inokedy odmenou za uvedené činy. Verše Ovidiových básní plynú ľúbozvučne a ľahko, informujú nás o množstve
udalostí, ukazujú nám činy mnohých héroov staroveku, prezentujú náboženské predstavy dávnych, vzdialených čias.
Napriek poučeniu, ktoré ich čítaním získavame o antických časoch, mámo možnosť cítiť ľahkosť bytia, ktoré Ovidius
vplieta do svojich obrazov, neraz plynúcich v časokrásnej scenérii prírody.
I keď niektorí bádatelia dospievajú k záverom, že Ovidius dokončil Metamorfózy až počas vyhnanstva na pobreží
čiernomorskej Tomidy, podstatnú časť tohto diela napísal v časoch svojej najväčšej slávy, keď v Ríme nebolo od neho
väčšieho básnika. Metamorfózy tvoria veľmi cenný zdroj informácií z obdobia antiky a poskytujú príjemné, zábavné
čítanie.
Druhá časť nášho vydania obsahuje deviatu až pätnástu knihu Metamorfóz, doplnená je štúdiou Ignáca Šafára Publius
Ovidius Naso - básnik úsmevnej irónie i vážneho pohľadu na svet, ktorá uvádza životné pomery básnika a v stručnosti
rozoberá jeho diela.
Dejiny slovenského divadla I.
Ukončením niekoľkoročnej práce kolektívu renomovaných slovenských teoretikov a historikov v oblasti divadla pod vedením Vladimíra Štefka sú dlho očakávané Dejiny slovenského divadla Divadelného ústavu. Prvý zväzok (2018) poskytuje koncentrovaný a prehľadný obraz o vývinových tendenciách slovenskej divadelnej tvorby na profesionálnych javiskách do roku 1948, zachytený na primerane charakterizovanom spoločenskom pozadí a v dejinných súvislostiach. Dejiny slovenského divadla majú ambíciu byť komplexným a syntetizujúcim dielom. Ani do objemných dvoch kníh dejín slovenského divadelníctva nebolo možné vtesnať všetky udalosti, osoby a osobnosti či divadlá rovnakým dielom, všetky premiéry, festivaly. Ide však o výber toho najpodstatnejšieho v ére slovenského profesionálneho divadla.
Pokračovaním bude druhý zväzok Dejiny slovenského divadla II. (1949-2000), ktorý Divadelný ústav plánuje vydať v roku 2020.
Dejiny slovenského divadla II.
Ukončením niekoľkoročnej práce kolektívu renomovaných slovenských teoretikov a historikov v oblasti divadla pod vedením Vladimíra Štefka sú dlho očakávané Dejiny slovenského divadla Divadelného ústavu. Prvý zväzok, Dejiny slovenského divadla I., poskytuje koncentrovaný a prehľadný obraz o vývinových tendenciách slovenskej divadelnej tvorby na profesionálnych javiskách do roku 1948, zachytený na primerane charakterizovanom spoločenskom pozadí a v dejinných súvislostiach. Druhý zväzok,
Dejiny slovenského divadla II., nadväzuje na prvý divadelnými udalosťami prelomového roku 1948 a pokračuje do roku 2000.
Dejiny slovenského divadla I. a II. majú ambíciu byť komplexným a syntetizujúcim dielom. Ani do objemných dvoch kníh dejín slovenského divadelníctva však nebolo možné vtesnať všetky udalosti, osoby a osobnosti či divadlá rovnakým dielom, všetky premiéry, festivaly. Ide preto o výber toho najpodstatnejšieho v ére slovenského profesionálneho divadla.
Lacná kniha Budování divadla (-70%)
Jak vybudovat divadlo? Přirozenou cestou se stalo pro Daniela Hrbka založení studentského komediantského spolku CD 94, který se postupně profesionalizoval. Na přelomu tisíciletí vyhrál Daniel Hrbek konkurz na ředitele pražského Švandova divadla, kde ho čekal nelehký úkol: řídit náročnou přestavbu budovy a zahájit v ní pravidelný provoz. V knize tak rekapituluje své umělecké záměry a plasticky líčí - i za pomoci konkrétních čísel a technických údajů - fungování jeviště i zákulisí.
Na sklade 1Ks
3,38 €
11,28 €
dostupné aj ako:
Dejiny slovenskej dramatiky bábkového divadla
Autori štúdií: Miroslav Ballay, Lenka Dzadíková, Ida Hledíková-Polívková, Juraj Hubinák, Dagmar Inštitorisová, Elena Knopová, Mišo Kováč Adamov, Barbora Krajč Zamišková, Vladimír Predmerský, Ľubomír Šárik, Vladimír Štefko, Pavel Uher, Dominika Zaťková
Vývoj slovenskej bábkovej hry od 19. storočia až po súčasnosť sa v tejto knihe skúma z niekoľkých strán a pohľadov. Dvadsaťtri kapitol je venovaných tak jednotlivým významným dramatickým autorom, ako aj syntetickým pohľadom na celé vývinové etapy slovenského bábkarstva. Veľkoryso poňatý prehľad zahŕňa najmä dramatické texty, no nemôže celkom obísť ani ich významné scénické predvedenia. Najmä v prípadoch, keď je autor textu zároveň jeho režisérom a daný text už v svojej písanej podobe zahŕňa množstvo pokynov konkrétnym hercom či scénickému výtvarníkovi. V plejáde autorov textov pre bábkové divadlo, ktorých predstavuje táto kniha, sa tak stretávajú tí, ktorí písali univerzálne hry, po desaťročia hrané divadlami nielen na Slovensku, s autormi, ktorých doménou ani nie je dramatická, lež epická literatúra, a svoje dramatické texty vytvárali v tesnej spolupráci s divadelnými dramaturgmi a režisérmi. Netreba zabúdať aj na to, že časť bábkarského repertoára tvoria rôzne dramatizácie pôvodne prozaických textov ľudových či umelých rozprávok. Veľkú skupinu predstavujú už spomenutí praktickí divadelníci, ktorí píšu svoje bábkové hry s presným zacielením na ich javiskovú realizáciu. Čo však neznamená, že výlet takýchto hier za hranice domáceho súboru je celkom vylúčený: príkladom môžu byť texty Divadla PIKI z Pezinka. Publikácia presne zachytáva aj najnovší vývoj bábkového divadla, ktorý smeruje k interaktivite a miešaniu nielen divadelných druhov, ale aj žánrov. Záslužným krokom je zaradenie obsiahlej kapitoly venovanej dramatickej produkcii nezávislých bábkových divadiel, ktorých premenlivá existencia je oveľa menej systematicky zdokumentovaná ako pri ich kamenných kolegoch.
100 rokov Slovenského národného divadla 1920-2020
Dejiny Slovenského národného divadla sú zrkadlom kultúrnych dejín Slovenska.
Na doskách našej prvej profesionálnej scény sa počas sto rokov jej existencie striedali témy aj účinkujúci, ideológie i nadčasové umenie.
Tridsaťpäť odborníkov rôznych zameraní i generácií spojilo svoje sily, aby na pozadí spoločensko-politického kontextu predstavili dejiny národného divadla inak, ako býva zvykom. Z tritisíc premiér vybrali sto emblematických inscenácií činohry, opery i baletu a v troch zväzkoch zdokumentovali vývoj divadelného umenia, ale i dejiny našej spoločnosti.
Lacná kniha GUnaGU - Príbeh jedného divadla+DVD (-50%)
Renomovaný spisovateľ a dramatik, jeden zo zakladajúcich členov súboru, Viliam Klimáček, príťažlivou formou opisuje formovanie divadla od amatérskeho súboru až po jeho profesionalizovanie, ako aj úspechy a omyly, ktoré divadelníkov pri ceste za divákom stretali. Nechýbajú tu ani detailné opisy práce ľudí, formujúcich nielen tvár GUnaGU, ale aj slovenskej kultúry vôbec a fotografie zo zákulisia i z divadelných hier. Kniha je v ponuke aj s DVD, na ktorom sú videozáznamy a ukážky najlepších hier divadla, fotogaléria, hudba z predstavení a dokumentárny film s rozhovormi o všetkom, čo je a bolo Made in GUnaGU od roku 1985 až dodnes.
Na sklade 1Ks
4,00 €
8,00 €
dostupné aj ako:
Aristoteles alebo upír západného divadla
Každý diskurz o akomkoľvek type divadla v čase a v priestore sa dnes môže beztrestne odvolávať na jednu alebo druhú, na jednu aj druhú postavu z tejto trojice. Aristotelove kategórie predstavujú súčasť tohto spoločného obrazu, pôsobia na divadelný etnocentrizmus a ich starobylosť ich posvätila; namiesto toho, aby sme ich používali len ako koncepty súvisiace so systémom istého spôsobu myslenia, používajú sa ako nadčasové pravdy, ktoré navždy uviazli na svetových divadelných scénach. Ako pochybovať o jestvovaní katharsis, mimésis alebo mythos (prekrstená fabula)? Znamenalo by to pochybovať o nás samých.
Lacná kniha Česká divadla
Česká divadla - Encyklopedie divadelních souborů je první z řady slovníků, připravovaných v Divadelním ústavu v rámci projektu Česká divadelní encyklopedie. Encyklopedie divadelních souborů představuje první ucelené slovníkové zpracování českého divadla v historickém rozpětí více než tří set let a je tak základní příručkou k dějinám české divadelní kultury. Svým zaměřením na umělecké soubory jakožto tvůrčí subjekty divadelního dění je ojedinělým dílem v českém i světovém měřítku. Na rozdíl od biografických slovníků, jejichž hesláře zahrnují jednotlivé osobnosti, se soustředila - v souladu se specifičností divadelního umění, jehož tvůrcem je kolektiv, a nikoli jednotlivec - výhradně na divadelní soubory. zahrnuje hesla českých a na českém území působících institucí a organismů, produkujících divadelní představení všech druhů a žánrů (činohra, opereta, opereta, balet, muzikál, pantomima, loutkové divadlo atd). Zahrnuje soubory bez rozdílu provozního a právního statutu, tj. divadla veřejná, družstevní a soukromá, soubory působící v jednom stálém místě i soubory zájezdového typu a cestující společnosti. Výběrově jsou tu zastoupeny i význačné amatérské či poloprofesionální skupiny, které svým působením nahrazovaly dosud neexistující divadla profesionální nebo, v novější době, vnášely do divadelní tvorby podnětné umělecké impulzy a nezřídka se stávaly ohnisky společenské rezistence. Nezachycuje však četné jinonárodní, především německé soubory, činné na našem území, a to především pro nedostatečný stav poznání této oblasti divadelních aktivit. Kniha obsahuje 292 výkladových hesel, doplněných výběrovým soupisem literatury a početným obrazovým materiálem (celkem 232 černobílých fotografií), a je opatřena jmenným rejstříkem.
Na sklade 1Ks
1,00 €
20,02 €
dostupné aj ako:
Lacná kniha Metamorfózy (-70%)
Co a kdo je středobodem Měšťákova života? Jak žije uznávaná autorita na ženskou krásu a jak se vlastně žije s ním? Jaká byla cesta Jana Měšťáka k medicíně? Jakými metamorfózami prošel kluk s nechutí k učení, ale s vášní ke všem sportovním disciplínám, aby
Na sklade 2Ks
3,79 €
12,64 €
dostupné aj ako:
Lacná kniha Metamorfózy (-50%)
Co a kdo je středobodem Měšťákova života? Jak žije uznávaná autorita na ženskou krásu a jak se vlastně žije s ním? Jaká byla cesta Jana Měšťáka k medicíně? Jakými metamorfózami prošel kluk s nechutí k učení, ale s vášní ke všem sportovním disciplínám, aby
Na sklade 1Ks
6,32 €
12,64 €
dostupné aj ako:
Lacná kniha Metamorfózy (-90%)
Co a kdo je středobodem Měšťákova života? Jak žije uznávaná autorita na ženskou krásu a jak se vlastně žije s ním? Jaká byla cesta Jana Měšťáka k medicíně? Jakými metamorfózami prošel kluk s nechutí k učení, ale s vášní ke všem sportovním disciplínám, aby
Na sklade 2Ks
1,26 €
12,64 €
dostupné aj ako:
Dějiny loutkového divadla v Evropě
Z publikace tohoto francouzského kritika a divadelního historika, která v originále poprvé vyšla už před více než 150 lety (v roce 1852), citují snad všechny starší i současné práce autorů zabývajících se dějinami evropského loutkového divadla. Magninova útlá knížka je dodnes respektovaným pramenem poznání v této oblasti zejména pro svou šíři záběru a shromáždění dosud nepublikovaných literárních pramenů i odkazů na muzejní sbírky. Co však běžného čtenáře na Magninově díle především zaujme, je zřetelné okouzlení loutkami vůbec, včetně estetických i etických požadavků na jejich tvorbu. Nové vydání tohoto překladu přináší původně dvoudílnou publikaci v jednom svazku. První díl obsahuje pohled na loutky ve starověku a středověku, samostatné kapitoly jsou věnovány loutkám v Itálii, Španělsku, Portugalsku a Francii. Na tuto část navazuje druhý díl s přehledem loutkového divadla v Anglii a tzv. severských zemích, čímž autor míní země na sever od Alp.