Hľadanie: Filozofia, teológia, jazyk
zobraziť:
Filozofia, teológia, jazyk
Monografia Filozofia, teológia, jazyk poskytuje metodologický návod na skúmanie vzťahu filozofie, teológie a jazyka od Pytagora, Platóna, Sokrata a Aristotela cez stoickú filozofiu až po novoplatonizmus. Ďalej cez judaizmus, Filona a apoštola Pavla h
odnotí prínos filozofujúcich teológov 2. storočia - apologétov, prostredníctvom ktorých kresťanské teologické myslenie vyšlo z úzkych rámcov judaizmu a dostalo sa do silnej konfrontácie s gréckou filozofiou.
Apologetickú literatúru vystriedal Irinej Lyonský, ktorý reagoval na gnosticizmus - nábožensko-filozofický smer raného kresťanstva, ktorý vznikol zmiešaním prvkov kresťanskej viery, náboženských predstáv starého Orientu, predovšetkým perzských, sýrsk
ych a židovských filozofických myšlienok Poseidónia, Platóna a novoplatonizmu, Pytagora a novopytagorizmu, ako aj stoicizmu.
Po celé stáročia viedol človeka k filozofii obdiv, pochybnosť a uvedomenie si ohraničenosti možností ľudskej existencie. Hlavnou charakteristikou antickej filozofie je hľadanie pravdy, teda metodická cesta skúmania obsahu každého poznávania. Helenizm
us vyzdvihol jazyk na jediný nástroj myslenia v čase, keď ešte, okrem výnimiek pomerne malého významu, národy používali jazyk len na uspokojenie svojich každodenných biologických potrieb. Grécke myslenie a grécky jazyk mali silný vplyv aj na neskorši
e obdobia pri vytváraní novších filozofických prúdov, ktoré sú výsledkom mnohorakého dozrievania gréckeho myslenia s novými prvkami.
Vypredané
9,12 €
9,60 €
Filozofia - Veľké myšlienky, 2. vydanie
Ako vznikol vesmír? Čo je pravda? Existuje Boh? Ako sa dá prežiť dobrý život?
Už celé veky si ľudia kladú tieto a mnohé ďalšie principiálne otázky o zmysle a povahe našej existencie – a veľkí myslitelia prichádzajú s odpoveďami a riešeniami, ktoré pomáhajú formovať náš svet.
Kniha obsahuje krátke výstižné vysvetlenia filozofických pojmov i prehľadné schémy, ktoré objasňujú zložité teórie. Nájdete tu vtipné obrázky a klasické výroky mysliteľov, vďaka ktorým je filozofia ľahšie zapamätateľná.
Kuchynská teológia
Krátke a svieže zamyslenia od mamy, ako byť s Bohom pri hrnci, práčke aj za volantom.
Slovo autorky: Boh a hora neumytého riadu?
Pamätám si na tú chvíľu dodnes. Šli sme na prijímacie skúšky na diaľkové štúdium teológie, kŕče v bruchu od strachu, či vieme všetko. Kamarátka, celkom zničená učením, zahundrala, načo nám tá teológia ako babám vôbec bude. A náš pán dekan od volantu vtipne poznamenal: Nie je nič lepšie, ako vďaka štúdiu teologických vied s posvätnou úctou pristupovať k matérii v hrncoch a v plienkach! To je svätosť! Vtedy sa nám to zdalo nemiestne. Ale dnes sa jemu aj Bohu ako žena, manželka, mama, dcéra a kamarátka ospravedlňujem. Mal pravdu. Ono to síce tak vyzerá, že popri rotovaní okolo rodiny a detí, plus povinnosti v zamestnaní, nie je reálna šanca napriek snom a predsavzatiam o tichej, sústredenej, nerušenej (!) modlitbe mať čas na Boha.
Omyl! Boh je neuveriteľne blízko. Skúste čítať. Dá sa poznávať, hovorí k nám a dotýka sa mňa aj teba v celkom obyčajných situáciách a veciach. Ja ho takto zažívam každý deň a všade.
dostupné aj ako:
Slovenský jazyk - Slovné druhy
Praktické tabuľky sú výbornými pomôckami pre žiakov základných škôl (študentov stredných škôl a maturantov) na rýchle vyhľadanie a zopakovanie učiva. Na malom priestore sú v nich zhrnuté a prehľadne usporiadané všetky najdôležitejšie údaje z tematických okruhov daného vyučovacieho predmetu..
Ťahák: Nový Slovenský jazyk – ľahká cesta k maturite
Prehľadná pomôcka vhodná pri príprave na maturitu, ktorá obsahuje všetko, čo budúci maturant potrebuje vedieť zo slovenského jazyka.
Ťahák je vhodný pre všetkých stredoškolákov, ktorých čaká maturita, alebo pre tých, ktorí ho chcú používať ako pomôcku na hodinách slovenčiny od 1. ročníka SŠ (5. ročníka GOŠ). Obsahom nadväzuje na sériu učebníc a pracovných zošitov NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy (M. Caltíková a kol.). Zohľadňuje cieľové požiadavky na maturitu zo slovenského jazyka a literatúry a je spracovaný v súlade s iŠVP.
Vybrané slová - Slovenský jazyk
Prehľadné tabuľky sú vynikajúcimi pomôckami pre žiakov a študentov na rýchle zopakovanie učiva. Na malom priestore sú v nich zhrnuté a prehľadne usporiadané všetky najdôležitejšie údaje z daného odboru.
Príprava na Testovanie 9 – slovenský jazyk a literatúra
Pracovný zošit je určený žiakom 9. ročníka ZŠ a slúži na zopakovanie vedomostí a zručností slovenského jazyka a literatúry pre ZŠ. Okrem toho Príprava na Testovanie 9 zo slovenského jazyka precvičuje čitateľskú gramotnosť na rôznych úrovniach.
Úlohy sú odstupňované od úplne najjednoduchších doplňovaní správnych hlások až po úlohy, ktorých riešenie si vyžaduje niekoľko myšlienkových operácií a využitie osvojených vedomostí a zručností.
Na rozdiel od iných materiálov s témou Testovanie 9 zošit systematicky prechádza všetky zložky a úrovne slovenského jazyka a literatúry a popritom nezabúda na prehlbovanie čitateľskej gramotnosti.
Tematicky je zošit rozdelený podľa jazykových oblastí a záverečná časť je venovaná literárnej zložke. Autorka nezabúda na rôzne typy textov a žánrov.
Žiak počas opakovania nie je odkázaný len na krúžkovanie správnych odpovedí, ale aj aktívne dopĺňa hlásky, slová, vety priamo do pracovného zošita.
Každá kapitola je ukončená testom formálne identickým s Testovaním 9.
Ezoterizmus a teológia
Dialóg náboženskej cirkvi s inými náboženstvami a náboženskými hnutiami je nevyhnutný. Tento dialóg nesie so sebou aj patričné riziká a možnosť zneužitia. Počas dialógu musíme myslieť na toto riziko a udržať vernosť katolíckej viere.
V diele Ezoterizmus a teológia sa autor zaoberá týmto dialógom nie len z negatívnych hľadísk, ale vyzdvihuje aj jeho pozitíva. Podáva podrobný význam pojmu ezoterizmus a definuje jeho viacero významov.
Na sklade 1Ks
5,04 €
5,30 €
Slovenský jazyk - Gramatika a sloh
Plnofarebný pracovný zošit pre maturantov ponúka:
- všetky pojmy podľa aktuálneho ŠVP;
- úlohy na čítanie s porozumením, prácu s ukážkami;
- úlohy na overenie naplnenia obsahového a výkonového štandardu pre stredné školy podľa inovovaného ŠVP pre predmet Slovenský jazyk (gramatika a sloh);
- diktáty aj stručné vysvetlenie priebehu písomnej formy maturitnej skúšky;
- praktické tipy na tvorbu slohovej maturitnej práce;
- upozornenia na problémové javy z praxe;
- prípravu aj na maturitný test v štýle NUCEM testov.
Na sklade 2Ks
5,42 €
5,70 €
Filozofia - Čo by sme mali vedieť
Kniha obsahuje kompletný prehľad ozákladných údajoch, faktoch, osobách a súvislostiach vo filozofii. Sto dôležitých tém a mysliteľov je spracovaných zrozumiteľne a výstižne. Množstvo informácií, vysvetlení a poučení povyšuje príručku na neodmysliteľn
ého sprievodcu napínavým svetom poznania.
Nový Slovenský jazyk 6. roč. - 2. časť Pracovná učebnica
Bohaté skúsenosti autorky a vydavateľstva, súčasné trendy v didaktike a potreby školskej praxe sme pretavili a vznikla NOVÁ PRACOVNÁ UČEBNICA spojenie učebnice a pracovného zošita. Nový Slovenský jazyk 6. ročník 2. časť sa opiera o metódy konštruktivistického prístupu k výchove a vzdelávaniu a o akceptovanie kompetenčno-pojmového modelu vyučovania. Rešpektuje iŠVP. Zabudnite na opisovanie poučiek, vymieňanie pomôcok! Získaný čas učiteľ efektívne využije na diferencovaný prístup, komunikačné hry, diskusiu a najmä tvorivú činnosť a na precvičovanie kľúčových kompetencií. Pracovná učebnica ponúka: východiskové texty, do ktorých žiak priamo zasahuje, úlohy na čítanie textov s porozumením, poučenia, ktoré si žiak sám dotvára na základe precvičovania učiva, veľa cvičení na utvrdzovanie učiva, tvorivé úlohy, ústne a zábavné úlohy, testy, materiály pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktoré momentálne pripravujeme.
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 4 – učebnica
Sme schopní primerane komunikovať? Čítame vždy s porozumením? Čítame kriticky masmédiá a vedecký text? Dokážeme správne argumentovať? Postrehneme významové odtienky? Pomáha nám gramatika v presnom vyjadrovaní? Vieme zrozumiteľne prečítať text? Presvedčíme ostatných o svojej pravde? Vieme vytvoriť zrozumiteľný text? Sformulujeme rýchlo primeranú reakciu? Dokážeme ohodnotiť kvalitu textu? Sme schopní si vybrať vhodnú a kvalitnú informáciu? Môže byť reč prameňom nedorozumení?
NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy je prostriedkom, ako zvládnuť nároky na komunikáciu v 21. storočí:
> uplatňuje nové didaktické prístupy (konštruktivizmus) – riešenie úloh a problémových situácií sa stáva podstatou učenia sa;
> je aktualizovaný na základe súčasných trendov vo vedách o jazyku;
> prináša aktuálne jazykové prejavy z rôznych komunikačných sfér;
> ponúka množstvo podnetných príkladov na pochopenie a praktické využitie jazykového učiva;
> ukazuje praktické uplatnenie rozličných slohových útvarov v bežnom živote;
> prehľadne pristupuje ku konkretizácii obsahových a kompetenčných požiadaviek iŠVP;
> zohľadňuje požiadavky iŠVP, súčasnej maturitnej skúšky, ale aj požiadavky komunikácie spoločnosti v 21. storočí.
Súbor NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy pre jeden ročník tvorí:
> UČEBNICA
> ZOŠIT PRE ŠTUDENTA
> ZOŠIT PRE UČITEĽA
UČEBNICA
Základný prvok osvedčenej sady kolektívu autorov pod vedením Milady Caltíkovej. Východiskový materiál výučby obsahuje vyvodzovanie jazykového a slohového učiva, prehľad gramatiky a pravopisu, základné slohové útvary, jednoduchú aplikáciu učiva a úlohy na diskusiu a problematizáciu jazyka a komunikácie. Užitočná je aj pre toho, kto nestíhal v škole alebo kto v škole nebol. Zohľadňuje tradíciu vyučovania materinského jazyka a iŠVP, ale prináša aj pohľad na aktuálny stav komunikácie spoločnosti. Kladie dôraz na pragmatiku preberaných jazykových javov. Nabáda na kritické myslenie a schopnosť vyvarovať sa manipulácii, demagógii, rovnako schopnosť rozlišovať odtienky pri percepcii i produkcii komunikátu.
V učebnici žiak nájde opakovanie a prehlbovanie poznatkov zo základnej školy, ale aj hlbšie prenikanie do podstaty javu, aby učivo jazyka nebolo iba mechanickým memorovaním, ale práve
aplikáciou poznatkov v novom kontexte a budovaním schopnosti interpretovať rozličné typy komunikátov. Posilnila sa napr. argumentácia, kofola, tvorivé úlohy, primeranosť použitia (štylistika)
jazykových jednotiek, masmediálna komunikácia, esej, príprava na písomné slohové práce… Nemá ambíciu byť „kompendiálnym“ zhrnutím stredoškolského učiva, ale systémom malých krokov buduje obsah i kompetencie žiaka. Učebnica upozorňuje aj na zložitejšie javy, nejednoznačnosť jazyka, rozličné videnie „pravdy“, aby žiak nepristupoval k jazyku ako schéme, ale ako živému organizmu.
Učebnica poskytuje dostatok materiálu na výber učiteľovi na gymnáziu, strednej odbornej škole, ako aj na konzervatóriu a jej prvoradým cieľom je pripraviť žiaka nielen na maturitu, ale na reálny život a zamestnanie.
Obsahuje prvky:
– karta vyzdvihuje kľúčové pojmy preberanej témy;
– výkladový text slúži na pochopenie preberanej témy; kľúčové slová sú vyznačené;
– rozlišujte „vypichuje“ rôzne problémové javy;
– znaky a výrazové prostriedky podčiarkuje javy typické pre daný slohový útvar;
– viete, že...? upozorňuje na rôzne zaujímavosti;
– schémy a tabuľky sprehľadňujú abstraktné a upozorňujú na problematické javy;
– ukážky reálnych slohových útvarov, živých textov (videá, zvukové nahrávky) i nesúvislých textov slúžia na vyvodenie učiva, motiváciu žiaka; niektoré ukážky majú ambíciu nahrádzať vysvetľovací text; zohľadňujú prierezové témy a rôzne spoločensky aktuálne a problémové kontexty;
– úlohy sa venujú jazyku a komunikácii alebo slohového útvaru a podporujú prácu na rozsiahlejšom projekte, diskusiu, individuálnu i spoločnú prácu;
– riešenia umožňujú overiť si správnosť svojho postupu.
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 3. roč. – Učebnica
Sme schopní primerane komunikovať? Čítame vždy s porozumením? Čítame kriticky masmédiá a vedecký text? Dokážeme správne argumentovať? Postrehneme
významové odtienky? Pomáha nám gramatika v presnom vyjadrovaní? Vieme zrozumiteľne prečítať text? Presvedčíme ostatných o svojej pravde? Vieme vytvoriť
zrozumiteľný text? Sformulujeme rýchlo primeranú reakciu? Dokážeme ohodnotiť kvalitu textu? Sme schopní si vybrať vhodnú a kvalitnú informáciu? Môže byť reč
prameňom nedorozumení?
NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy je prostriedkom, ako zvládnuť nároky na komunikáciu v 21. storočí:
1. Uplatňuje nové didaktické prístupy (konštruktivizmus) – riešenie úloh a problémových situácií sa
stáva podstatou učenia sa.
2. Je aktualizovaný na základe súčasných trendov vo vedách o jazyku.
3. Prináša aktuálne jazykové prejavy z rôznych komunikačných sfér.
4. Ponúka množstvo podnetných príkladov na pochopenie a praktické využitie jazykového učiva.
5. Ukazuje praktické uplatnenie rozličných slohových útvarov v bežnom živote.
6. Prehľadne pristupuje ku konkretizácii obsahových a kompetenčných požiadaviek iŠVP.
7. Zohľadňuje požiadavky iŠVP, súčasnej maturitnej skúšky, ale aj požiadavky komunikácie
spoločnosti v 21. storočí.
Súbor NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy pre jeden ročník tvorí:
A. UČEBNICA
B. ZOŠIT PRE ŠTUDENTA
C. ZOŠIT PRE UČITEĽA
Slovenský jazyk - cvičenia pre 2., 3. a 4. ročník základných škôl
Príručka Slovenský jazyk, cvičenia pre 2., 3. a 4. ročník základných škôl je pomôcka na precvičovanie učiva.
Obsahuje:
- cvičenia na samostatnú prácu
- diktáty na precvičenie pravopisu
- úlohy zo slohovej zložky jazyka
- doplňovačky, tajničky, hádanky
- test na overenie vedomostí pre každý ročník
- zhrnutie gramatiky
- správne riešenia cvičení a doplňovačiek
- vyše 100 úloh pre každý ročník
Johan Cruyff Moja filozofia futbalu
Všetko, čo som robil, robil som s výhľadom do budúcnosti, sústredil som sa na pokrok. To znamená, že minulosť nie je čosi, na čo príliš myslím. U mňa je to celkom prirodzené. Detaily mojich zápasov popísali iní ľudia kdekade oveľa lepšie; mňa zaujíma predovšetkým myšlienka futbalu. Kontinuálny pohľad dopredu znamená, že sa sústreďujem na to byť lepší vo všetkom, čo robím, a ak sa niekedy pozerám dozadu, tak aby som zistil, čo sa môžem naučiť z vlastných chýb. Tieto ponaučenia môže človek naberať v rôznych fázach svojho života, no až neskôr zistí, ako sú navzájom prepojené. Pretože vždy idem dopredu, nemôžem vidieť to, čo bolo, ako priamu líniu. Jadrom všetkého, čo som sa naučil ako hráč, sú predovšetkým štyri veci: dobrý trávnik, čisté šatne, hráči, ktorí si čistia kopačky a pevne napnuté bránkové siete.
Všetko ostatné - zručnosti a rýchlosť, technika a góly - príde potom. To je filozofia, ktorá definuje moje vnímanie futbalu a života. Preniesol som to do všetkého, čo som robil, či už išlo o náš totálny futbal na ihrisku, o moju rodinu, alebo o Cruijffovu nadáciu - vždy to bolo o pokroku a neutíchajúcom úsilí sa zlepšovať.
Futbal bol môj život od počiatku. Moji rodičia mali zeleninárstvo v Betondorpe, pár stoviek metrov od štadióna Ajaxu nazvaného podľa amsterdamskej štvrte De Meer, takže som to mal predurčené.
Indická filozofia
Popredný francúzsky indológ a znalec indického myslenia François Chenet, ktorý je autorom knihy Indická filozofia, vedie jedinú katedru komparatívnej filozofie vo Francúzsku (na univerzite Sorbonna). Jeho kniha je napísaná veľmi hutným jazykom s dôrazom na sprostredkovanie čo najväčšieho množstva informácií o vývoji a charaktere rôznych filozofií, ktoré sa zrodili na indickom subkontinente, na pomerne malej ploche. V súčasnosti, ktorá je charakterizovaná globálnou povahou rôznych hospodárskych, politických a spoločenských procesov, akoby sa zabúdalo na to, že po stáročia, ba tisícročia bolo poznanie ľudských spoločenstiev s univerzálnym dosahom plodom pozorovania a ponorenia sa do hĺbky života, ktoré sa uskutočňovalo v priestorovo a kultúrne viac či menej ohraničenom rámci. Globalizácia tieto rámce prehliada, nemôže ich však poprieť. Je preto potrebné, aby sme mali možnosť oboznámiť sa s najvyššími duchovnými a kultúrnymi výkonmi iných civilizácií. Kniha francúzskeho indológa Françoisa Cheneta túto možnosť prináša. Slovenský záujemca dostane po prvý raz možnosť zoznámiť sa so všetkými hlavnými indickými filozofickými prúdmi.
Domáce precvičovanie - Slovenský jazyk, Matematika 1.trieda
Pracovné zošity sú určené pre všetkých šikovných prváčikov na precvičovanie preberanej látky zo slovenského jazyka, matematiky a prírodovedy.
Úlohy zoradené podľa obťažnosti hravou formou pomocou krížoviek, spájačiek a veselých obrázkov precvičujú predovšetkým schopnosť detí sústrediť sa, premýšľať a porozumieť úlohe. Deti tak získajú potrebnú istotu v preberanej látke, ktorú potom zúročia v školských laviciach a ktorá im v mnohom uľahčí školské vyučovanie.
Na konci publikácie nájdete samozrejme kľúč na kontrolu správnosti výsledkov.
Tibetský buddhizmus: Filozofia a prax
Na rozdiel od bádania a rozvoja vedy a techniky vo vonkajšom svete, sa mnohé východné tradície zamerali na vnútro človeka, aby hľadali zmysel jeho pozemskej existencie. Kniha Tibetský buddhizmus odhaľuje čitateľovi celkom odlišnú kultúru, než v akej žije dnešný moderný človek.
Jeho Svätosť dalajláma vo svojej prednáške, ktorú predniesol počas troch dní v Londýne, podáva čitateľom stručný a hlboký výklad tibetského buddhizmu, a zároveň odhaľuje cestu, ako aplikovať teóriu v praxi. Nových záujemcov oboznamuje aj s bohatou tradíciou a rozmanitosťou smerov tohto učenia. Tí pokročilejší si prehĺbia svoje vedomosti o vyšších stupňoch poznania spojených s rôznymi rituálmi zasvätenia a splnomocnenia.
Po prečítaní tejto knihy, ktorá vás očarí pútavým výkladom a priateľským prístupom Jeho Svätosti, sa možno aj vy začnete inak pozerať na náš svet a naše hodnoty.
Z anglického originálu The World of Tibetan Buddhism: An Overview of Its Philosophy and Practice, vydaného vo vydavateľstve Wisdom Publications, Somerville v roku 2015, preložil Štefan Kočiš. Vyšlo vo vydavateľstve IKAR, a.s. v roku 2023.
dostupné aj ako:
Nový Slovenský jazyk 7. roč. – 2. časť (Pracovná učebnica)
Bohaté skúsenosti autorky a vydavateľstva, súčasné trendy v didaktike a potreby školskej praxe sme pretavili a vznikla NOVÁ PRACOVNÁ UČEBNICA – spojenie učebnice a pracovného zošita. Opiera sa o metódy konštruktivistického prístupu k výchove a vzdelávaniu a o akceptovanie kompetenčno-pojmového modelu vyučovania. Rešpektuje iŠVP.
Zabudnite na opisovanie poučiek, vymieňanie pomôcok! Získaný čas učiteľ efektívne využije na diferencovaný prístup, komunikačné hry, diskusiu a najmä tvorivú činnosť a na precvičovanie kľúčových kompetencií.
Pracovná učebnica ponúka:
– východiskové texty, do ktorých žiak priamo zasahuje,
– úlohy na čítanie textov s porozumením,
– poučenia, ktoré si žiak sám dotvára na základe precvičovania učiva,
– veľa cvičení na utvrdzovanie učiva,
– tvorivé úlohy, ústne a zábavné úlohy,
– testy,
– materiály pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktoré získate ako bonus k ZPU – Nový Slovenský jazyk 7. roč. – 1. časť.