Hľadanie: Dejiny umenia - Umenie na dvore Karola IV.
zobraziť:
Moderné umenie (Umenie v skratke)
Prehľadná príručka Moderné umenie z edície Umenie v skratke nás oboznámi s najdynamickejšími a najpodnetnejšími umeleckými smermi 19. až 21. storočia - od impresionizmu a symbolizmu cez dadaizmus, Bauhaus alebo socialistický realizmus až po informel, postmodernizmus či destination art. Autorka Amy Dempsey mapuje jednotlivé umelecké štýly, školy či hnutia a prostredníctvom zrozumiteľného textu i starostlivo vybraných diel nás sprevádza moderným výtvarným umením. Jednotlivé kapitoly sú prakticky a prehľadne usporiadané, súčasťou každej z nich je stručný výklad, typické diela a príslušný zoznam popredných predstaviteľov i hlavných charakteristík, médií a umeleckých zbierok.
Tajomstvá umenia
Odhaľte nové významy známych majstrovských diel!
Dlho stratené majstrovské dielo Leonarda da Vinci sa nájde skryté za stenou. V obraze je zašifrovaná tajná správa, ktorej rozumie len vybraný okruh ľudí. Vojvodkyňa na portréte má oblečené šaty, ktoré pod rúškom jej vlastného štýlu vyjadrujú podporu politickým krokom a moci manžela. Príbehy tohto a mnohých ďalších umeleckých diel nájdete v knihe Tajomstvá umenia. Pozýva vás na pútavú cestu za záhadami aj objavmi umeleckého sveta a vy zistíte, že umelecké diela nie sú vždy tým, čím sa na prvý pohľad zdajú.
Tajomstvá umenia vychádzajú z komplexných zistení nových technológií, archívneho výskumu, vedeckých analýz a starej dobrej zvedavosti. Odhaľujú vrstvy významov pod povrchom známych majstrovských diel v príbehoch, ktoré vychádzajú len z faktov, ale zároveň sú také fascinujúce ako fikcia.
Krátky príbeh umenia
Vreckový sprievodca kľúčovými smermi, dielami, námetmi a technikami
Krátky príbeh umenia prináša inovatívny náhľad na svet umenia. Jednoducho skoncipovaná kniha sa venuje 50 kľúčovým výtvarným dielam umeleckej histórie – od jaskynných malieb v Lascaux až po súčasné inštalácie – a zároveň ich spája s najdôležitejšími umeleckými smermi, námetmi a technikami.
Prístupná, obsahovo úsporná a bohato ilustrovaná kniha podáva vysvetlenie, ako, prečo a kedy sa umenie menilo, kto prišiel s určitými trendmi, v čom spočívali, kde ich vytvorili a prečo boli dôležité. Objasňuje svet umeleckých pojmov a poskytuje čitateľom všetkých generácií možnosť dôsledne porozumieť umeniu a zažiť skutočné potešenie zo sveta umeleckých diel.
Susie Hodge je historičkou umenia a umelkyňou. Napísala už mnoho úspešných kníh venovaných výtvarnému umeniu a jeho dejinám.
Z anglického originálu preložil Juraj Žáry.
Umenie na Slovensku
Publikácia, ktorá voľne nadväzuje na knihu Architektúra na Slovensku – stručné dejiny, prehľadne rozpráva o dejinách výtvarného umenia na Slovensku od najstarších čias podnes. Jej ambíciou je tak ako v predchádzajúcom prípade priblížiť časť nášho kultúrneho dedičstva širokej verejnosti prehľadným a komunikatívnym spôsobom. Jednotlivé obrazy predstavujú autori publikácie nielen z hľadiska umenovedných kritérií, ale aj všeobecnejšie s ohľadom na ich význam v širšom kontexte dejín doby, teda v súvislosti s vývinom civilizácie a spoločnosti. Rozmanité a plastické rozprávanie, prvé svojho druhu na Slovensku, má ambíciu stať sa neodmysliteľnou súčasťou domácich knižní
Čo je umenie?
Či už sa zaujímate o umenie, dizajn, kultúru, históriu, filozofiu, biznis, alebo len potrebujete nakopnúť a získať viac sebaistoty, túto knihu si zamilujete.Nestačí, keď robím veci po svojom? Ako dosiahnem nezávislosť? Je dôležité provokovať? Na tieto otázky má každý svoju odpoveď, ale čo hovoria fakty? Kniha Čo je umenie? ponúka najprv krátku a potom aj dlhú odpoveď na všetky otázky týkajúce sa umenia a tvorivej práce.
Umenie - unikátny obrazový sprievodca
„Umenie zmýva z duše ťažobu každodenného života.“
Pablo Picasso
Publikácia Umenie je určená do domáceho prostredia ako dokonalá súhrnná galéria – približuje tvorbu vyše 700 umelcov významných období dejín umenia a sprostredkúva základné poznatky o určujúcich tendenciách a vplyvoch jednotlivých období. Kľúčové výtvarné diela sa tu rozoberajú veľmi dôkladne, aby uľahčili pochopenie umelcových zámerov, jeho štýlu a postupov. Túto jedinečnú prehliadku dopĺňajú tematické galérie zasväcujúce do spôsobu, ako umelci rozličných období a geografických oblastí narábali s tým istým námetom, napríklad s krajinou, aktom či zvieracím motívom.
3. vydanie z anglického originálu ART (Dorling Kindersley Limited, London 2008) preložil Juraj Žáry. V roku 2010 za preklad dostal Prémiu Literárneho fondu za vedecký a odborný preklad v kategórii spoločenských vied.
Maturita z umenia, kultúry a dejín umenia
Príručka je určená pre študentov, ktorí sa chystajú maturovať z predmetov Umenie a kultúra, či Dejiny umenia. Plne zodpovedá cieľovým požiadavkám novej maturitnej skúšky a poslúži aj na prípravu na prijímacie skúšky na vysokú školu.
Ženy umelkyne (Umenie v skratke)
Ženy sú dlhodobo obľúbeným námetom umelcov, ale ich prínos ako umelkýň je dodnes nedocenený. Nemusia už síce tvoriť anonymne či pod mužským pseudonymom, ale ešte v roku 1989 položila skupina Guerilla Girls newyorskej verejnosti otázku: „Musia byť ženy nahé, aby sa dostali do Metropolitného múzea?" Odpoveď na túto otázku nájdete aj vo svojej knižnici - stačí si prelistovať dejiny umenia. Ešte lepšie však urobíte, ak siahnete po knižke, ktorá reviduje tradičný kánon a predstaví vám tvorbu päťdesiatich významných umelkýň od 16. storočia až po súčasnosť. Artemisia Gentileschi, Georgia O´Keeffe, Frida Kahlo či Louise Bourgeois... Schválne, ktoré z týchto mien poznáte?
Počiatky pravekého umenia na Slovensku
Dejiny slovenského umenia sa začali písať dávno pred prvou písomnou zmienkou. Svedčia o tom praveké pamiatky hmotnej kultúry z nášho územia, ktoré majú charakter umeleckej tvorby, úžitkového umenia alebo umeleckého remesla, od paleolitu až po záver doby bronzovej. Diela anonymných dávnovekých tvorcov prekvapujú modernosťou, remeselnou kvalitou, umeleckou presvedčivosťou. Sú dokladmi bohatej výmeny kultúrnych hodnôt v priestore pravekej Európy. Objavná publikácia, vybavená bohatým poznámkovým aparátom a množstvom pôsobivých ilustrácií, rozširuje sumu poznania o prehistorickej minulosti Slovenska.
Akčné umenie na Slovensku v 60. rokoch 20. storočia
Výskum akčného umania na Slovensku vykazuje na základe politického vývoja pre rokom 1989 viaceré medzery. Alternatívne a neoficiálne umenie sa dostalo do pozornosti inštitucionálneho skúmania po roku 1989 ako jedna z ústredných tém, na základe čoho je dnes potrebná jeho podrobná analýza a dokumentácia vývoja.
Slovenské akčné umenie 60. rokov, ktoré vzniklo v kontexte komunistického režimu, nadobudlo v špecifickej spoločensko-politickej situácií určité charakteristické črty. Ťažiskom predpokladaného výskumu je obdobie rokov 1965-1972, ktoré je možné označiť za prvú fázu akčného umenia. Bolo poznačené pluralitou umeleckých smerov, čulýmimedzinárodnými kontaktami a slobodnými tvorivými experimentami. Táto etapa bola ovplyvnená prvými akciami po roku 1965 a od roku 1972 návratom k oficiálnej doktríne socialistického realizmu.
Výskum akčného umenia s predstaviteľmi ako Peter Bartoš, Július Koller, Vladimír Popovič, Jana Želibská, Milan Adamčiak a Róbert Cyprich a.i., tvorí rámec druhej časti knihy venovanej akciám Alexa Mlynárčika, ktorý v období rokov 1965-1972 zorganizoval viaceré významné akcie. Prvotným cieľom bolo zozbierať ich podrobnú dokumentáciu, pretože boli z dôvodu ich efemérneho charakteru ťažko zrekoštruovateľné. Mlynárčikov umelecký prínos získal výnimočnú pozíciu aj vďaka dlhoročnej spolupráci s francúzskym kritikom Pierrom Restanym, preto sa pozornosť zameriava na inšpiráciu filozofiou nového realizmu a odzrkadlenie tohoto smeru v jeho diele, ako aj na komparáciu kreatívnych prístupov L. Schwittersa, M. Duchampa či P. Manzoniho. Nové skutočnosti prinieslo priame porovnanie s inými akčnými umelcami a ich postupmi, na príklad s happeningami Allana Koprowa či Wofa Vostella.
Liptov ľudové umenie Folk Art
To čo sa v súčasnosti nazýva ľudovým umením, bolo v minulosti súčasťou každodenného života človeka. Ľudový výrobca pracoval s praktickým cieľom a jeho výrobky charakterizoval dokonalý súlad materiálu a techniky, funkcie a výzdoby. Každá vec ktorú zhotovil, musela byť taká, aby slúžila a aj ukázala, spájala sa v nej krása materiálu, výzdoby a účelnosti. Ľudia v Liptove spracovávali prírodné materiály a zhotovovali predmety, ktoré im slúžili v každodennom živote. Najpoužívanejšie boli predmety z dreva potrebné v domácnosti a gazdovstve, ale aj nábytok. Z prútia, korienkov a slamy sa plietli koše a košíky, hrnčiari robili a vypaľovali hlinené krčahy, misy, hrnce, pekáče a aj kachlice. Ovčiari si vyrezávali salašnícky riad, formy na oštiepky a črpáky na žinčicu. Ich oblečenie charakterizovala tzv. valaská paráda – bohato zdobené opasky, kapsy, klobúky, pracky a spony. Z ovčej vlny ľudia robili súkno, ktoré im slúžilo na odievanie, šili si z neho zimnú obuv a tiež používali ako prikrývky. Z koží oviec zruční remeselníci šili veľké mužské a ženské kožuchy, ale aj zdobené vesty bez rukávov. Ženy spracovávali ľanové a konopné vlákna, tkali z nich plátno, ktoré ozdobovali vytkávanými alebo vyšívanými vzormi. Modrotlačiari farbili biele plátno a potláčali ho krásnymi farebnými vzormi. Je potešiteľné, že takmer všetky výrobné a remeselné techniky a postupy sa v regióne uchovali až do súčasnosti ako živá tradícia.
Úvodné texty ku každej kapitole sú v anglickom jazyku.
Kniha umenia
Cennino Cennini (1360 - 1427) bol renesančný taliansky maliar, do dnešných dní je známy hlavne ako autor literárneho diela "Kniha o umení" (Il libro dell`arte), ktorú napísal niekedy koncom 14. storočia a je to kniha o dobovej tehnológii maľby. Obsahuje informácie a výrobné postupy o pigmentoch, štetcoch, kresliacich potrebách, maľbe obrazov a umenia fresky.
Cennini vytvoril praktický manuál pre dobového adepta umenia, plný dobrých rád a praktických technologických návodov a odporúčaní. Cenniniho kniha je ojedinelým svedectvom o stredovekom umení, na pomedzí stredoveku a rodiacej sa renesancie. O technológii maľby, žiarlivo stráženej v každej maliarskej dielni, každého majstra, ktorá sa odovzdávala učňom po kvapkách, počas dlhých rokov učňovskej výuky. Kniha je výnimočná nielen morálnymi ponaučeniami, ale hlavne praktickými technologickými radami, popisom materiálov a miestami aj vtipnými postrehmi.
Táto kniha je prvým slovenským vydaním.
Surrealizmus (Umenie v skratke)
Druhá kniha z edície Umenie v skratke je venovaná jednému z najvplyvnejších umeleckých hnutí 20. storočia – surrealizmu. Kľúčové myšlienky tohto hnutia predstavil francúzsky básnik André Breton v Manifeste surrealizmu v roku 1924. Surrealisti sa zahĺbili do podvedomia a neostýchali sa prepájať bizarné, vzájomne nesúvisiace predmety. Osvojili si všetky dostupné médiá, od úžasnej kožušinovej šálky Meret Oppenheimovej po Las Pozas, fantastickú záhradu Edwarda Jamesa, nachádzajúcu sa v hlbinách mexického dažďového pralesa. Ako prví prišli s myšlienkou inštalácie ako tvorivej koncepcie výstavy.
Britská historička umenia Amy Dempsey v tejto pôsobivej knihe predstavuje najvýznamnejších predstaviteľov hnutia, ich diela a vyše 40-ročné pôsobenie surrealistických skupín na medzinárodnej umeleckej scéne.
Umenie v skratke: Impresionizmus
Dnes si už sotvakto vie predstaviť, aké provokatívne boli impresionistické plátna, keď ich v roku 1874 skupinka odvážnych umelcov prvýkrát predstavila verejnosti. Zástancovia nového štýlu zavrhli všetky pravidlá umenia zaužívané v tom čase vo Francúzsku. Po stopäťdesiatich rokoch sa impresionizmus považuje za najprístupnejší a najobľúbenejší maliarsky štýl.
Impresionisti maľovali priamo v prírode a s použitím žiarivých farieb a rýchlych ťahov štetca zachytávali prchavé svetelné efekty a dojmy. Ralph Skea ukazuje, ako impresionistickí maliari urobili námetom svojich diel výjavy z každodenného života, a sleduje dejiny hnutia od jeho vzniku vo Francúzsku až po jeho rozšírenie v Amerike a Austrálii. Publikácia vychádza v edícii Umenie v skratke a voľne nadväzuje na diela Ženy umelkyne, Moderné umenie, Surrealizmus.
Nádej umenia v dobe hyperestetiky
Ako nám umenie pomáha obnovovať nádej? Aký je rozdiel medzi umením a hyperestetikou? Prečo sú zmysluplnosť, spiritualita a závažnosť hlavné znaky umenia? Nakoľko je pri stretnutí s umením dôležitá kontemplácia, ticho a pomalosť? Pri teoretickom uvažovaní o uvedených otázkach autorka vždy vychádza z interpretácie konkrétneho umeleckého diela. V knihe sa preto čitateľ stretne napríklad s týmito autormi a dielami: s videoartom Billa Violu The Raft, básňou Tomasa Tranströmera Z marca 1979, inštaláciou Jannisa Kounellisa Tragédia civilnosti a s viacerými filmami (Sean Penn: Útek do divočiny, Kim Ki-duk: Jar, leto, jeseň, zima... a jar, Ruben Östlund: Štvorec, Terrence Malick: Strom života). Práve prostredníctvom reflexie zážitkových kvalít a osobitých významov daných diel autorka dospieva k všeobecnejším zisteniam o takých antropologických aspektoch súčasného umenia, ktoré sú schopné revitalizovať, dnes tak naliehavo potrebný, nádejný životný modus človeka.
Umenie vojny
Kniha Umenie vojny - sa dotýka takmer všetkých vojenských teórií, akými je stratégia, psychológia, meteorológia, topografia, ale aj politika, ekonómia, história, filozofia...Je to len pár tisíc slov, ale dajú sa aplikovať v modernom svete na všetky stratégie. Dnes sa teórie a myšlienky "Umenia vojny" využívajú v obchode, v sociálnom manažmente, v riadení zdravotníckych organizácii. A hlavne v politike. Tu ide najmä o umenie zvíťaziť bez použitia jediného výstrelu a straty jediného vojaka. Okupácia bez boja založená na ľsti, manipulácii a úskokoch. Aj o tom je umenie vojny a stratégia boja podľa Sun-c´. Cieľom jeho umenia je však napriek tomu umenie nebojovať a uchovať mier.
100 nápadov, ktoré zmenili umenie
Spoznajte prevratné myšlienky, ktoré ovplyvnili vývoj umenia od praveku až po súčasnosť.
Táto inšpiratívna kniha prináša sto najrevolučnejších myšlienok, ktoré formovali svet umenia od najstarších jaskynných malieb cez staroveký a stredoveký svet obrazov a renesanciu až po internet a streetart. Je usporiadaná chronologicky a ukazuje, ako vývoj v oblasti materiálov a techník radikálne zmenil spôsob, akým vzniká umenie. Každá kapitola skúma, kedy myšlienka prvýkrát vznikla a ako sa objavovala v práci rozličných umelcov až do dnešných čias.
Inovatívne zostavený sprievodca, bohato doplnený historickými majstrovskými dielami a plný fascinujúcich príkladov zo súčasnosti, nám pomáha originálnym spôsobom pochopiť vplyvy, ktoré formovali svetové umenie, a predstavuje zdroj inšpirácie pre každého čitateľa, ktorého zaujíma umenie.
Z anglického originálu preložil Juraj Žáry.
Umenie mieru
Inšpiratívne učenie v tomto výbere ukazuje, že skutočná cesta bojovníka sa zakladá na súcite, múdrosti, nebojácnosti a láske k prírode. Učenie čerpá z rozhovorov a rukopisov Moriheiho Ueshibu, zakladateľa populárneho japonského bojového umenia aikido. Toto cvičenie tela a mysle, ktoré nazval „umením mieru“, ponúka pri konflikte nenásilnú cestu k víťazstvu. Ueshiba je presvedčený, že princípy aikida sa dajú aplikovať na všetky výzvy, ktorým v živote čelíme – v osobných vzťahoch, v našom kontakte so spoločnosťou, ako aj v práci a podnikaní. Kniha je rozšírenejšou verziou pôvodného menšieho vydania, ktoré vyšlo v o vydavateľstve Shmabhala Pocket Classics. Prináša množstvo nových materiálov vrátane Ueshibovho životopisu; esej Johna Stevensa, ktorá predstavuje Ueshibove názory na „umenie vojny verzus umenie mieru“; nanovo preloženú doku, didaktické „básne Cesty“; a Ueshibove vlastnoručné kaligrafie.
Umenie blízkosti
Psychológ Ján Hrustič hovorí, že osamelosť je, keď sme vedľa seba, ale každý vo svojom svete. Keď partnerstvo upadne do rutiny a láska je vyčerpávaná hádkami, vzájomnými zraneniami, netoleranciou a nepochopením, prichádza odcudzenie a pocit osamelosti. Nie je to však nezvratný proces a máme ho v našich rukách - stačí zamerať pozornosť na tie správne veci, naučiť sa vhodne komunikovať a nájsť odvahu vziať na seba zodpovednosť za kvalitu vzťahu.
Čo spôsobuje, že sa vo vzťahu cítime osamelo? Čo robiť, ak sa zo vzťahu vytratila intimita? Ako a kedy sa s partnerom rozprávať o nepríjemných veciach a načo je dobrá nezáväzná konverzácia? Aký je rozdiel medzi zaľúbenosťou a zrelou partnerskou láskou? Akú úlohu v partnerstve zohráva egocentrizmus, manipulácia či vzťahy s rodičmi? A je pravda, že vďaka konfliktom sa naše vzťahy rozvíjajú?
Ján Hrustič má za sebou 40 rokov praxe psychológa a terapeuta. Mnohým párom pomohol vrátiť do vzťahu blízkosť a dôveru, no mnohým pomohol aj dôstojne sa rozísť, či vyrovnať sa s rozchodom. Ďalších sprevádzal obdobiami osamelosti, neistoty, pochybností a pomohol im dozrieť a vyrásť. V rozhovore s Monikou Kompaníkovou sa zameriava na problémy blízkych vzťahov a ich korene a ponúka konkrétne techniky ako do partnerstva vrátiť pocit naplnenia, intimity, blízkosti a zároveň slobody.
V druhej časti knihy hovorí Ján Hrustič aj o sebe, o svojom detstve na dedine v rusínskej rodine, o svojej ceste k psychológii a k mystike. Sám prešiel vďaka psychoterapii a pracovným skúsenostiam s väzňami či hendikepovanými mladými ľuďmi veľkou osobnou transformáciou a jeho rady tak nevychádzajú len z teórie, ale najmä z dlhoročnej praxe.
dostupné aj ako: