Hľadanie: Dejiny slovenskej fotografie
zobraziť:
Dejiny slovenskej literatúry II
Literárnohistorická syntéza slovenskej literatúry Stanislava Šmatláka v druhom zväzku Dejiny slovenskej literatúry II prináša autorov pohľad na literárny vývin od 19. storočia do prvej polovice 20. storočia: od klasicizmu k romantizmu, realizmu, k vstupu do 20. storočia, po modernú slovenskú literatúru rokov 1918 – 1948. Publikácia obsahuje registre.
Dejiny slovenskej kinematografie 1896 - 1969
Rukopis mapuje vývoj slovenskej kinematografie vo všetkých jej etapách a častiach.
Zlomové roku sú : 1918,1938,1948,1969,
Kinematografia sa člení na : tvorbu, výrobu, distribúciu, techniku, školstvo, filmovú reflexiu
Predložené národné dejiny starostlivo sledujú dialóg s českou, poľskou, maďarskou, rakúskou produkciou, národné je tu v pevnej symbióze s medzinárodným.
Kniha sa štrukturuje nielen podľa filmových žánrov, zmien štýlu, ale vyzdvihuje v samostatných kapitolách aj najvýraznejšie osobnosti slovenskej kinematografie napr. Paľo Bielik, Štefan Uher, Dušan Hanák, Dušan Trančík atď.
Autori sa pokúšajú o kompaktné línie vývoja od amatérskych začiatkov až po takmer priemyselnú výrobu filmových diel.
Druhé rozšírené vydanie.
Dejiny slovenskej literatúry pre deti a mládež po
Dejiny slovenskej literatúry pre deti a mládež po roku 1960 nadväzujú na dielo Ondreja Sliackeho Dejiny slovenskej literatúry pre deti a mládež do roku 1960. Koncepčne identické s hodnotovou reflexiou klasickej detskej literatúry, sú podrobnou žánrovou analýzou prózy, poézie, literatúry faktu a odbornej literatúry v jej modernom vývinovom období. Ich autorka Zuzana Stanislavová, ktorá je dôvernou znalkyňou moderného variantu slovenskej detskej literatúry, poskytla v nich priestor aj ďalším autorom Adele Mitrovej, Michalovi Tokárovi, Svatave Urbanovej a Jarmile Hodoličovej. Publikácia má charakter vedeckej monografie, určenej odbornej literárnej komunite, vysokoškolským študentom literatúry, knižničným a kultúrnym pracovníkom a záujemcom o literatúru z radov verejnosti.
Osem storočí slovenskej heraldiky
Knižné dielo popredného slovenského špecialistu na heraldiku prináša prvý kompletný náčrt vývoja heraldickej tvorby na Slovensku od prvopočiatkov heraldickej symboliky až po súčasnosť. Venuje sa heraldike štátnej, rodovej, šľachtickej i meštianskej, mestskej i obecnej, cechovej, cirkevnej, približuje aj súčasné trendy v slovenskej heraldickej tvorbe.
Dejiny slovenskej dramatiky bábkového divadla
Autori štúdií: Miroslav Ballay, Lenka Dzadíková, Ida Hledíková-Polívková, Juraj Hubinák, Dagmar Inštitorisová, Elena Knopová, Mišo Kováč Adamov, Barbora Krajč Zamišková, Vladimír Predmerský, Ľubomír Šárik, Vladimír Štefko, Pavel Uher, Dominika Zaťková
Vývoj slovenskej bábkovej hry od 19. storočia až po súčasnosť sa v tejto knihe skúma z niekoľkých strán a pohľadov. Dvadsaťtri kapitol je venovaných tak jednotlivým významným dramatickým autorom, ako aj syntetickým pohľadom na celé vývinové etapy slovenského bábkarstva. Veľkoryso poňatý prehľad zahŕňa najmä dramatické texty, no nemôže celkom obísť ani ich významné scénické predvedenia. Najmä v prípadoch, keď je autor textu zároveň jeho režisérom a daný text už v svojej písanej podobe zahŕňa množstvo pokynov konkrétnym hercom či scénickému výtvarníkovi. V plejáde autorov textov pre bábkové divadlo, ktorých predstavuje táto kniha, sa tak stretávajú tí, ktorí písali univerzálne hry, po desaťročia hrané divadlami nielen na Slovensku, s autormi, ktorých doménou ani nie je dramatická, lež epická literatúra, a svoje dramatické texty vytvárali v tesnej spolupráci s divadelnými dramaturgmi a režisérmi. Netreba zabúdať aj na to, že časť bábkarského repertoára tvoria rôzne dramatizácie pôvodne prozaických textov ľudových či umelých rozprávok. Veľkú skupinu predstavujú už spomenutí praktickí divadelníci, ktorí píšu svoje bábkové hry s presným zacielením na ich javiskovú realizáciu. Čo však neznamená, že výlet takýchto hier za hranice domáceho súboru je celkom vylúčený: príkladom môžu byť texty Divadla PIKI z Pezinka. Publikácia presne zachytáva aj najnovší vývoj bábkového divadla, ktorý smeruje k interaktivite a miešaniu nielen divadelných druhov, ale aj žánrov. Záslužným krokom je zaradenie obsiahlej kapitoly venovanej dramatickej produkcii nezávislých bábkových divadiel, ktorých premenlivá existencia je oveľa menej systematicky zdokumentovaná ako pri ich kamenných kolegoch.
Cestovatelská fotografie
Naučte se pořizovat špičkové fotografie z cest s využitím stejných triků, jaké používají profesionální fotografové.
Ať už jste vyrazili na cesty za účelem fotografování, nebo jen jedete s rodinou na dovolenou, chcete se vrátit s perfektními snímky, které si můžete vystavit doma na poličce nebo vytisknout ve velkém formátu a pověsit na zeď. Pořizování skvělých fotografií z cest může být složité… Pokud ovšem neznáte tajemství, která vám prozradí Scott v knize Cestovatelská fotografie (v orig. The Travel Photography Book).
Scott Kelby, světově nejprodávanější autor fotografických knih, se s vámi podělí o všechna svá tajemství a časem prověřené techniky. Věnuje se všemu od svého základního vybavení na cesty a prvotního průzkumu před cestou přes nastavení fotoaparátu až po speciální techniky cestovatelské fotografie, které vám pomohou s pořízením skutečně úchvatných snímků.
V této knize se dozvíte:
- Co stojí za skvělou cestovatelskou fotografií (včetně rad, co fotit a co vynechat).
- Které objektivy a příslušenství vám zajistí ty nejlepší výsledky.
- Jak upravit snímky v programech Lightroom nebo Photoshop, abyste dosáhli neuvěřitelných výsledků.
- Tipy, jak pořídit skvělé portréty místních obyvatel (a jak je přesvědčit, aby vám ochotně zapózovali).
- Kdy má smysl sáhnout po mobilním telefonu místo fotoaparátu.
- Jak vytvořit konkrétní typy cestovatelských fotografií.
- Jak komponovat snímky z cest, jak zabezpečit své vybavení proti krádeži a poškození, a celou řadu dalších rad, které vám pomohou s vytvořením lepších cestovatelských snímků a udělají váš výlet zajímavějším a zábavnějším.
Scott zde nezatajuje žádné informace, které by vám mohly pomoci s pořízením takových cestovatelských fotografií, o kterých jste vždy snili. Taková kniha o cestovatelské fotografii tu ještě nebyla.
Dejiny Uhorska
Uhorsko bolo po viac ako deväť storočí neodmysliteľnou súčasťou strednej, resp.
stredo-východnej Európy, regiónu, v ktorom sa utvárali a vo vzájomnom ovplyvňovaní
sa koexistovali viaceré moderné národy, popri Maďaroch, Nemcoch, Rusínoch
či Rumunoch predovšetkým Slováci. Uhorsko, jeho história a kultúra v najširšom
zmysle slova sú teda organickou a nezastupiteľnou časťou aj dejín Slovenska.
Takmer jedno tisícročie sa územie dnešného Slovenska a jeho obyvateľstva nachádzalo
vo zväzku Uhorského kráľovstva, kde napokon vznikol aj samotný slovenský
národ, jeho ľudová slovesnosť, hovorový i spisovný jazyk a národná kultúra.
Uhorské dejiny sú teda jednoducho súčasťou slovenských dejín, nehľadiac na to, či sa
predmetné udalosti odohrávali v Košiciach, Pešti alebo Koložvári. Všetky utvárali
osudy spoločnej krajiny a všetko dobré či zlé, čo priniesli, sa stalo súčasťou dejín jej
národov, aj keď dnes žijú v rozdielnych štátnych útvaroch (vrátane Slovenska a Slovákov).
Tak ako bez pohľadu na celú republiku bez Prahy nemožno poznať dejiny
Československa (a Slovenska ako jeho súčasti), tak nie je mysliteľné bez celouhorského
kontextu a znalosti najvýznamnejších procesov, prebiehajúcich často mimo
dnešného Slovenska, pochopiť a osvojiť si jeho dejiny.
Klenoty slovenskej poézie + CD
Najkrajšie kúsky starých majstrov slovenskej lyriky vám približuje reprezentatívny výber z diel J. Hollého, J. Kollára, P. J. Šafárika, K. Kuzmányho, M. M. Hodžu, S. Chalupku, Ľ. Štúra, A. Sládkoviča, S. B. Hroboňa, J. Matúšku, J. Kráľa, J. Francisciho, P. K. Hostinského, S. Vozára, M. Dohnányho, D. Maróthyho, V. P. Tótha, J. Bottu, J. Čajaka.
Počiatky fotografie na Slovensku: 1839 - 1918
Publikácia mapuje počiatky a vývoj fotografie na území Slovenska, od jej vynájdenia v roku 1839 až do roku 1918. Podáva komplexné informácie o histórii fotografie na našom území, približuje prácu a prínos najvýznamnejších osobností tohto obdobia a informuje o dobových fotografických procesoch a fotografickej technike. Kniha vychádza z viacročného výskumu a výstavníckej činnosti realizovaných v Múzeu fotografie a kľladie si za cieľ upriamiť pozornosť na dôležité obdobie našej fotografickej histórie, ktorej význam pre dejiny fotografie stredoeurópskeho regiónu je nesporný. Kniha má potenciál stať sa dôležitou pomôckou pre študentov umeleckých škôl a mala by slúžiť aj ako odrazový mostík pre tých, ktorí sa chcú touto tematikou zaoberať podrobnejšie. Kniha vychádza v dvojjazyčnej slovensko-anglickej verzii, takže je určená aj zahraničným záujemcom
Stručný příběh fotografie
Fotografie představuje svět, případně zkoumá složitosti lidské psychologie a emocí. Dokáže zachytit prchavý okamžik nebo připomínat pomalé plynutí času. Během téměř 200 let své existence se rozvíjela rychleji než jakékoliv jiné vizuální umění.
Tato kniha představuje krátké dějiny fotografie a vyzdvihuje nejvýznamnější žánry a styly v jejím rozvoji. Sleduje technologický pokrok, na jehož pozadí se camera obscura z raných dob transformovala v moderní zrcadlovku. A upozorňuje také na 50 klíčových děl, od piktoralismu a fotožurnalistiky po abstrakci a přímou fotografii, která nesmazatelně ovlivnila cesty, jimiž se fotografie ubírala. Tato historie není vyčerpávající, ale poukazuje na to, jaký význam fotografie získala v chápání světa kolem nás.
Dejiny Slovenska, 3. vydanie
Základnou otázkou, ktorú som si musel položiť na konci 90. rokov minulého storočia a ktorú si musím položiť aj teraz, je: Čo sú to dejiny Slovenska? A odpoveď je rovnaká: Sú to dejiny súčasného teritória Slovenska a dejiny jeho obyvateľov s dôrazom na slovenský národný príbeh, pretože je to príbeh dominantného etnika na tomto území. Zaujímavá je pritom metamorfóza Maďarov, ktorí boli v Uhorsku súčasťou národa, ktorého predstavitelia držali opraty štátu pevne v svojich rukách a po vzniku Československej republiky sa stali jednou z jej menšín. Ostatné národnosti a etnické skupiny boli v menšinovom postavení v Uhorsku i v Československu, aj keď sa rámec toho postavenia tiež zmenil.
Veľká Morava | V stredovekom Uhorsku | Pod tureckou hrozbou | Osvietenský absolutizmus | Vznik moderného slovenského národa | Postupné odcudzovanie sa uhorskému štátu | V medzivojnovom Československu | Slovenský štát ako Hitlerov satelit | Komunistická diktatúra a jej kríza | Pád komunizmu I Slovenská republika | Pandémia a politika
DUŠAN KOVÁČ známy slovenský historik, ktorý sa špecializuje na slovenské dejiny 19. storočia a prvej polovice 20. storočia
Dejiny slovenskej drámy 20. storočia
Kolektívne dielo Dejiny slovenskej drámy 20. storočia prináša v prierezovom vnímaní a vo vývinových súvislostiach ucelený pohľad na vývin a stav slovenskej drámy v 20. storočí s presahom do storočia nasledujúceho. Kontextové kapitoly podávajú komplexný obraz o spoločenskom, politickom a divadelnom kontexte a takisto o stave javiskovej tvorby v jednotlivých obdobiach, medzinárodný kontext nevynímajúc. Dejiny slovenskej drámy 20. storočia, ktoré vychádzajú pod vedením profesora Vladimíra Štefka, autora štyroch kontextových kapitol a dvoch štúdií o profilových dramatikoch, zahŕňajú v piatich obsiahlych kapitolách zložitý príbeh a spletitú históriu slovenskej drámy 20. storočia, jej uvádzania na divadelné javiská, ako aj životných osudov jej tvorcov. Prinášajú portréty významných dramatikov, ktorí profilovali osudy slovenskej drámy a divadla a svojou činnosťou ovplyvnili ich vývin a tvar, ako aj informácie o tvorbe menej významných autorov, ktorí zasiahli do vývinu slovenskej drámy hoci len parciálne. Venujú sa taktiež mimoliterárnym aspektom divadelnej tvorby, ktoré najmä v 20. storočí významne ovplyvnili texty pre divadlo.
Dav. Próza slovenskej ľavicovej avantgardy
Komentovaná antológia DAV. Próza slovenskej ľavicovej avantgardy obsahuje prozaickú tvorbu členov hnutia DAV z rokov 1922 až 1926 (J. Tomášik-Dumín, A. Sirácky, D. Okáli, J. Poničan, L Novomeský, E. Urx, J. Elen, J. Zindr, P. Jilemnický). Modernizačné úsilia poprevratovej literárnej generácie a jej zápas o modernú podobu slovenskej prózy nachádzali jeden z najvýraznejších prejavov práve v tvorbe davistov; tá predstavuje v mnohých prípadoch výrazovo, tvarovo a ideovo to najambicióznejšie, čo v slovenskom literárnom kontexte prvej polovice dvadsiatych rokov 20. storočia vôbec môžeme nájsť: od generačného nástupu v rokoch 1922 – 1923, cez vrchol v rokoch 1924 a 1925 až po doznievanie v roku 1926. Všetky poviedky davistov boli pôvodne publikované iba časopisecky, viaceré z nich vychádzajú knižne prvý raz až v našej antológii.
K jednotlivým prózam sú priradené odborné komentáre obsahujúce kompletnú bibliografickú informáciu o prvom časopiseckom vydaní a prípadných knižných vydaniach, analytickú interpretáciu textu s literárnohistorickými súvislosťami, súčasťou je i blok vysvetliviek. Publikácia obsahuje tiež edičnú poznámku vysvetľujúcu realizované editorské postupy a princípy textologických úprav, biograficko-bibliografické portréty autorov, obrazovú prílohu s fotodokumentáciou a záverečnú syntetizujúcu vedeckú štúdiu. V nových kontextoch a súvislostiach upozorňuje na fenomén ľavicovej avantgardy v slovenskej literatúre, kultúre a spoločnosti medzivojnového obdobia.
Autor: Michal Habaj (1974) je básnik a literárny historik. Vyštudoval odbor Slovenský jazyk a literatúra na Filozofickej fakulte UK v Bratislave, pracuje v Ústave slovenskej literatúry SAV.
Ústavné právo a Ústava Slovenskej republiky
Predkladaná vedecká monografia uznávaného odborníka v oblasti ústavného práva a teórie štátu a práva, rozoberá a hodnotí najdôležitejšie ústavnoprávne, štátoprávne a spoločensko-politické vzťahy, ktoré vznikajú pri uskutočňovaní štátnej moci príslušnými štátnymi a samosprávnymi orgánmi a sú upravené v platnej Ústave Slovenskej republiky ako aj právnymi predpismi, ktoré sú obsahom celého právneho poriadku Slovenskej republiky. Predkladá problematiku obsiahnutú v ústavnom práve, štátovede a rozoberá a hodnotí základné teoretické otázky či problémy. Uvádza, rozoberá a hodnotí ústavnoprávny a štátoprávny vývoj Československej republiky a postavenie Slovenska od jej vzniku (28. 10. 1918) až do zániku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky (1. 1. 1993). Rozoberá a hodnotí prípravy, vzniku, štruktúry a obsahu Slovenskej republiky no a na záver predkladá rozbor a hodnotenie právnej úpravy demokratických volieb, a to do všetkých druhov štátnych a samosprávnych orgánov, ktoré sa uskutočňujú vrátane volieb do Európskeho parlamentu v Slovenskej republiky V závere publikácie autor rozoberá a hodnotí základné náležitosti suverenity štátu, t. j. vnútorných a vonkajších znakov suverenity štátu.
Rudolf FILA - Fotografie
Kniha obsahuje veľkú väčšinu fotografií zhotovených maliarom a pedagógom Rudolfom Filom. Publikácia je rozdelená do štyroch častí. V prvej su polaroidné instantné zábery, v druhej už analógové fotografie na filmový materiál, v tretej fotografie zhotovené aj inými autormi so zásahmi RF a štvrtá časť je fotoživotopis autora. Pozorovateľ môže takto získať komplexný pohľad na fotografický život Rudolfa Filu.
Fotografie v praxi: Pouliční fotografie
Ediční řada Fotografie v praxi je určena všem zájemcům o digitální fotografii (i když ji mohou využít i fotografové pracující stále s klasickými filmovými fotoaparáty). Postupně v této řadě vycházejí specializované publikace pro různé okruhy problémů, které zajímají každého fotografa. Výhodou těchto knih je skutečnost, že se v nich stále dokola neopakují informace o základech fotografování, fungování digitálního fotoaparátu a podobné věci, kterým se v jiných publikacích věnuje spousta místa. Každá z knih se zabývá pouze určitou oblastí fotografování a probírá ji důkladně v rozsahu vhodném pro začínajícího až středně pokročilého fotografa. Knihy řady Fotografie v praxi obsahují i cvičení, která by měl čtenář absolvovat, a ukázku, jak tato cvičení splnili studenti autorových kurzů. Podnětné je i autorovo hodnocení a poznámky k těmto ukázkovým fotografiím.
Príbeh slovenskej koruny
Kniha prináša pohľad do obdobia vzniku novodobej slovenskej meny v roku 1993 a na súvislosti, ktoré tento proces sprevádzali. Autor bol priamym účastníkom predmetných udalostí, najprv ako námestník ministra financií a potom ako zakladateľ Národnej banky Slovenska poverený jej vedením. Preto jeho svedectvo predstavuje cenný pohľad na zaujímavé a doposiaľ širšej verejnosti zväčša neznáme okolnosti, ktoré sa stali súčasťou našich nedávnych dejín. Patria k nim predovšetkým otázky spojené so slovenskými štátoprávnymi ambíciami, v tomto prípade so zameraním na hospodárske aspekty: delenie majetku, vzťahy v ŠBČS, proces vzniku Národnej banky Slovenska a jej činnosť v prvých dňoch existencie, či menová odluka a vznik samostatnej meny slovenskej koruny. Okrem iného patrí k zásluhám autora, že vyobrazenia na minciach a bankovkách slovenskej koruny, reprezentovali tradičné národné a kresťanské motívy.
Pavel Šešulka - Fotografie
Fotografické dílo Pavla Šešulky (*1945) vznikalo pouhé jedno desetiletí – v osmdesátých letech minulého století. Fotografii se sice věnoval dočasně, avšak s velkým nasazením, které je pro něj typické. S podobnou vášní byl v mládí profesionálním zpěvákem populárních písní, později rybářem, akvaristou, amatérským malířem a řezbářem. Publikace podává svědectví o jeho fotografické tvorbě, kterou v úvodní eseji Petr Klimpl zasazuje jak do životního rámce autora, tak do dobového kontextu fotografie.
Vedle začátečnických prací Pavla Šešulky přináší kniha ukázky z cyklu Lidé z města (před r. 1986), městské momentky, které se svým pojetím vymykají obvyklému frontálnímu snímání a vyjadřují osamělost městského člověka mezi jinými lidmi. Silně expresivní soubor z prostředí diagnostického ústavu mládeže s názvem Pasťák (před r. 1987) působivě dokládá dobovou iluzi komunistického režimu o výchově, resp. „převýchově“. Vrchol Šešulkovy fotografické tvorby tvoří soubor Zátiší (před r. 1990). Tento žánr, bohatě rozvinutý v klasické malbě, tradičně symbolizuje marnost, pomíjivost – vanitas, a v české fotografii je silně zastoupen v dílech Josefa Sudka a Jana Svobody. Pavel Šešulka ve svém skromném ateliéru sestavoval z běžně dostupných materiálů kompozice se symbolickými obsahy, které fotografoval, a vytvářel tak experimentální obrazy přesahující realistické zobrazování směrem k fantazijním světům.
V osmdesátých letech minulého století byly fotografie Pavla Šešulky opakovaně vysoce hodnoceny na dobových přehlídkách amatérské fotografie a publikovány ve fotografických časopisech. Jsou uloženy ve sbírce Moravské galerie v Brně a ve sbírce Svazu českých fotografů v Praze.
Na sklade 1Ks
17,20 €
18,10 €