Hľadanie: Agentúrne zamestnávanie
zobraziť:
Agentúrne zamestnávanie
Agentúrne zamestnávanie ako globálny fenomén trhu práce sa udomácnilo aj na Slovensku. Prax však poukazuje na mnohé problémy, s ktorými sa agentúry dočasného zamestnávania a užívatelia stretávajú. Ucelený pohľad na túto oblasť v právnom poriadku SR prináša publikácia „Agentúrne zamestnávanie“, ktorá je dielom kolektívu autorov – odborníkov na pracovné právo.
V trinástich kapitolách autori postupne rozoberajú problematiku agentúrneho zamestnávania v zmysle zákona o službách zamestnanosti a Zákonníka práce, popisujú podmienky vyplývajúce z príslušných pracovnoprávnych predpisov, identifikujú jednotlivé subjekty pri dočasnom pridelení a vzťahy medzi nimi. Zároveň sa venujú otázkam BOZP a kontrolnej činnosti v oblasti agentúrneho zamestnávania a vzťahu k systému sociálneho zabezpečenia a zdravotného poistenia. V záujme lepšieho pochopenia a orientácie čitateľa v problematike sú k jednotlivým témam uvedené praktické príklady a vzory dokumentov. Výklad k národnej právnej úprave je doplnený o medzinárodnoprávny pohľad s priamou väzbou na relevantnú európsku judikatúru.
Publikácia zohľadňuje všetky relevantné zmeny pracovnoprávnej úpravy vrátane poslednej „veľkej“ novely Zákonníka práce s účinnosťou od 1. marca 2015 a na slovenskom trhu odborných publikácií z oblasti pracovného práva nemá alternatívu. Je určená predovšetkým predstaviteľom odbornej praxe, právnikom, personalistom zaoberajúcim sa problematikou agentúrneho zamestnávania, resp. širokej verejnosti so záujmom o pracovné právo.
Vypredané
30,88 €
32,50 €
Zákony 2024 III. A – Pracovnoprávne vzťahy a zamestnávanie
Titul obsahuje úplné znenie zákonov a súvisiacich predpisov:
Zákonník práce (1. kapitola)
ZÁKON č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
Mzdové predpisy (2. kapitola)
ZÁKON č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde
NARIADENIE VLÁDY SR č. 388/2002 Z. z. o úprave náhrady za stratu na zárobku po skončení pracovnej neschopnosti alebo pri invalidite
ZÁKON č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov
ZÁKON NR SR č. 241/1993 Z. z. o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch
ZÁKON č. 215/2021Z.z.opodporevčaseskrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov
OZNÁMENIE č. 372/2023 Z. z. o sume minimálnej mzdy na rok 2024
OZNÁMENIE č. 373/2023 Z. z. o sumách minimál- nych mzdových nárokov na rok 2024
Zamestnanosť (3. kapitola)
ZÁKON č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
VYHLÁŠKA MPSVaR SR č. 106/2013 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
ZÁKON č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
ZÁKON č. 351/2015 Z. z. o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri po- skytovaní služieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Pedagogickí zamestnanci (4. kapitola)
ZÁKON č. 138/2019 Z. z. pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci (5. kapitola)
ZÁKON NR SR č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
VYHLÁŠKA MPSVaR SR č. 508/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti na zaistenie bezpeč- nosti a ochrany zdravia pri práci s technickými zariadeniami tlakovými, zdvíhacími, elektrickými a plynovými a ktorou sa ustanovujú technické zariadenia, ktoré sa považujú za vyhradené tech- nické zariadenia
ZÁKON č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
ZÁKON č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Správne právo (6. kapitola)
ZÁKON č. 18/2018 Z. z.oochraneosobnýchúdajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
VYHLÁŠKA Úradu na ochranu osobných údajov SR č. 158/2018 Z. z. o postupe pri posudzovaní vplyvu na ochranu osobných údajov
ZÁKON č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákonník práce upravuje právne postavenie zamestnancov v tzv. súkromnej sfére.
Podľa Zákonníka práce má každý právo na prácu a na slobodnú voľbu zamestnania, na spravodlivé a uspokojivé pracovné podmienky a na ochranu proti svojvoľnému prepusteniu zo zamestnania. Tieto práva má každý zamestnanec bez akýchkoľvek obmedzení a diskriminácie.
Zamestnávateľ má podľa Zákonníka práce právo na slobodný výber zamestnancov. Zamestnávateľ určuje podmienky a spôsob uplatnenia tohto práva, ak Zákonník práce, osobitný predpis alebo medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, neustanovuje inak.
Zamestnávateľ je právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá zamestnáva aspoň jednu fyzickú osobu v pracovnoprávnom vzťahu, a ak to ustanovuje osobitný predpis aj v obdobnom pracovnom vzťahu. Zamestnávateľom je aj organizačná jednotka zamestnávateľa, ak to ustanovujú osobitné predpisy alebo stanovy podľa osobitného predpisu. (Ak je účastníkom pracovnoprávneho vzťahu zamestnávateľ, nemôže ním byť súčasne jeho organizačná jednotka a naopak). Zamestnávateľ vystupuje v pracovnoprávnych vzťahoch vo svojom mene a má zodpovednosť vyplývajúcu z týchto vzťahov. V rámci zamestnávania a pracovného práva došlo k viacerým zmenám a doplneniam od roku 2024, ktoré sú obsahom tejto publikácie.
Poradca 5/2023 - Nelegálne zamestnávanie, Inšpekcia práce, BOZP
Nelegálne zamestnávanie je zamestnávanie fyzickej osoby u zamestnávateľa, pričom medzi zamestnávateľom a pracujúcim nie je založený pracovnoprávny vzťah podľa Zákonníka práce alebo štátnozamestnanecký pomer podľa zákona o štátnej službe, tiež zamestnávanie fyzickej osoby u zamestnávateľa, pričom medzi zamestnávateľom a pracujúcim je založený pracovnoprávny vzťah, ale zamestnávateľ nesplnil oznamovaciu povinnosť voči Sociálnej poisťovni podľa zákona o sociálnom poistení.
Titul obsahuje úplné znenie zákona po ostatnej novele s komentárom:
Legislatíva
Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní – zákon s komentárom
Zákon o inšpekcii práce – zákon s komentárom
Zákon o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci – zákon s komentárom
Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie
Vzhľadom na opakované podnety podnikateľského prostredia sa rozšírila výnimka z nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania aj na spoločnosť s ručením obmedzeným, ktorá má najviac dvoch spoločníkov, ktorí sú v príbuzenskom vzťahu v priamom rade, manželmi alebo súrodencami, a na ich príbuzných v priamom rade, súrodencov alebo manželov, ak títo príbuzní sú dôchodkovo poistení, sú poberateľmi dôchodkov podľa osobitných predpisov alebo sú žiakmi alebo študentmi do 26 rokov veku. Súčasne sa v záujme zefektívnenia a zjednotenia postupov pri výkone kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania ponechal výkon tejto kontroly vo výlučnej kompetencii inšpektorátov práce.
Inšpekcia práce a BOZP
Cieľom novely zákona je najmä sprecizovanie doterajšej právnej úpravy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, jej zosúladenie s potrebami aplikačnej praxe, zapracovanie systémových zmien a zníženie administratívnej záťaže bez negatívneho vplyvu na súčasnú úroveň BOZP.
S dôrazom na zlepšovanie podnikateľského prostredia, znižovanie administratívnej záťaže a zvyšovanie úrovne BOZP sa ustanovilo zosúladenie lehoty pre spísanie záznamu o registrovanom pracovnom úraze, úprava intervalu odbornej praxe na účely splnenia odbornej spôsobilosti žiadateľa o vydanie oprávnenia na výchovu a vzdelávanie, predĺženie lehôt na absolvovanie aktualizačnej odbornej prípravy a lekárskej preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci u držiteľov osvedčení alebo preukazov na vykonávanie určených pracovných činností v oblasti BOZP v prípade ich dočasnej pracovnej neschopnosti, umožnenie odbornému zástupcovi zodpovednému za odborné vykonávanie činností vykonávať činnosti odborného garanta aj pre inú fyzickú osobu alebo právnickú osobu. Novela zákona tiež upravuje povinnosť nahlásenia zmeny údajov o školiteľoch u osoby oprávnenej na výchovu a vzdelávanie, a to do 30 dní.
100 otázok o odpovedí - DPH v praxi, zamestnávanie
Publikácia je členená do kapitol – Novelizované zákony, právne predpisy, DPH v praxi a Zamestnávanie. Tematické odpovede na otázky sú doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi, vyhláškami a nariadeniami...
Titul obsahuje:
Novelizované zákony, právne predpisy
– OPATRENIE č. 281/2022 Z. z. o sumách stravného
– OPATRENIE č. 282/2022 Z. z. o sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách
– OPATRENIE č. 227/2022 Z. z. o úprave súm životného minima
– VYHLÁŠKA č. 181/2022 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu
– NARIADENIE VLÁDY č. 218/2022 Z. z. o poskytovaní príspevku za ubytovanie odídenca
– NARIADENIE VLÁDY č. 219/2019 Z. z. o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine
– NARIADENIE VLÁDY č. 220/2022 Z. z ktorým sa ustanovujú zvýšené stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
– NARIADENIE VLÁDY č. 221/2022 Z. z. ktorým sa ustanovujú zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov
– VYHLÁŠKA č. 225/2022 Z. z. o jednotnom formáte elektronických správ
DPH v praxi
– Obchodovanie a DPH
– Operatívny prenájom a DPH
– Automobil
Zamestnávanie
– Dovolenka
– Životné minimum
– Odmeňovanie
• Novelizované zákony, právne predpisy
V uvedenej rubrike nájdete aktuálne opatrenia o výške stravného, o sumách základnej náhrady za používanie cestných MV pri pracovných cestách, o úprave súm životného minima, o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu a iné.
• DPH v praxi
Druhá kapitola ponúka odpovede na otázky z oblastí obchodovania, operatívneho prenájmu a automobilu v podnikaní z pohľadu DPH.
V zmysle § 8 ods. 1 písm. c) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. sa za dodanie tovaru považuje aj odovzdanie tovaru na základe nájomnej zmluvy, podľa ktorej sa vlastníctvo k predmetu nájomnej zmluvy nadobudne najneskôr pri zaplatení poslednej splátky. Vo väčšine prípadov je však pre účely DPH nájomné považované za službu, čo vyplýva z ustanovení § 9 v nadväznosti na § 8 zákona o DPH...
• Zamestnávanie
Ostatná kapitola je venovaná pracovnoprávnej problematike, v ktorej ponúkame otázky a odpovede okolo životného minima, nároku a čerpania dovolenky alebo odmeňovania podľa Zákonníka práce...
Aktualizácia III/4 - LEX KORONA - Práca, mzdy, zamestnávanie
Účelom zmien v právnych predpisoch je zmiernenie ekonomických dopadov na odvádzateľov poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie ako reakcia na aktuálnu situáciu týkajúcu sa šírenia ochorenia Covid-19.
Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách
- Zákon o službách zamestnanosti
- Zákon o sociálnom poistení
- Zákon o starobnom dôchodkovom sporení
- Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
- Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
- Zákon o sociálnych službách
- Zákon o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele
Zákon o sociálnom poistení
Zaviedlo sa odpustenie povinnosti zaplatiť poistné zamestnávatelom alebo povinné nemocenský poistenou a povinne dôchodkovo poistenou samostatne zárobkovo činnou osobou (SZČO) za apríl 2020, prípadne za dalšie obdobie, ktoré môže ustanoviť vláda Slovenskej republiky svojím nariadením. Poistného, ktoré platí zamestnanec, a odvádza ho zamestnávatel, sa uvedené netýka. Zamestnávatel je naďalej povinný odviesť ho v pôvodnom termíne splatnosti. Uzatvorenie prevádzky preukáže zamestnávatel alebo SZČO Sociálnej poisťovní cestným vyhlásením.
Zákon o službách zamestnanosti
Rozšíril sa okruh žiadatelov o príspevok v rámci projektu na podporu udržania pracovných miest vrátane pracovných miest, na ktorých sa vykonáva alebo prevádzkuje samostatná zárobková činnosť, a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimocného šťavu a odstránením ich následkov, aj o tých žiadatelov, ktorí si svoje danové a odvodové povinnosti, resp. pohladávky voči úradu práce, sociálnych vecí a rodiny plnia aj dodatočne formou povolenia platby dlžných súm v splátkach (prostredníctvom splátkového kalendára), alebo z dôvodu straty tržieb v mesiaci marec 2020 neboli schopní splniť si tieto povinnosti za mesiac február 2020.
Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
Bolo potrebné oslobodiť od povinnosti platenia príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie, ktoré povinne platí zamestnávatel za zamestnanca vykonávajúceho tzv. rizikovú prácu – zaradenú na základe rozhodnutia orgánu štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie. Aj v prípade zatvorenej prevádzky môže nastať situácia, že zamestnávatel musí prostredníctvom takýchto zamestnancov zabezpečiť nepretržitý chod procesov, aby po uvolnení reštriktívnych opatrení mohlo dôjst k otvoreniu a výrobe, prípadne k poskytovaniu služieb.
Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
Doplnilo sa ustanovenie na splnomocnenie vlády na vydanie nariadenia vlády, ktorým sa upravia postupy, činnosti, nároky a lehoty v konaniach na úsekoch štátnych sociálnych dávok, pomoci v hmotnej núdzi, náhradného výživného a kompenzácií sociálnych dôsledkov tažkého zdravotného postihnutia tak, aby sa zabezpečilo plynulé konanie o nárokoch, aby získané nároky zostali zachované v prípadoch, v ktorých objektívne nie je možné posúdit trvanie nároku a pod.
Zákon o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele
Zákon upravuje prísne a spravidla taxatívne podmienky výkonu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a obsahuje jednoznacné splnomocňovacie ustanovenie na vydanie vykonávacieho predpisu zákona. Výkon sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately je potrebné udržat, a to aj v obmedzenom rozsahu, o to viac, že súcasná situácia umožnuje iným subjektom (školy, lekári) plniť svoje úlohy v oblasti ochrany detí len limitované. Zároven je potrebné naďalej zabezpečovať nepretržitú 24-hodinovú starostlivosť o deti, ktoré sú na základe rozhodnutia súdu alebo odporúcania úradu a dohody s rodičom umiestnené v centre pre deti a rodiny.
Zákon o sociálnych službách
Dôvodom pre potrebu prijatia doplnenia právnej úpravy je na jednej strane skutočnosť, že počas krízovej situácie (spôsobenej v dôsledku mimoriadnej situácie, núdzového
Na stiahnutie
7,00 €
Zákony 2021 III aktualizácia III 11 - Zákonník práce a cezhraničné zamestnávanie
V súčasnosti platný zákon o organizácii pracovného času v doprave ustanovuje minimálne požiadavky na organizáciu pracovného času v doprave. Upravuje pravidlá týkajúce sa vykonávania cestných kontrol a kontrol dopravných podnikov ako aj pôsobnosť orgánov štátnej správy v uvedených oblastiach. Subsidiárne sa na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov v doprave vzťahuje Zákonník práce.
Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách
Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce - po novele zákonom č. 407/2021 Z. z.
Zákon č. 351/2015 Z. z. o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb - po novele zákonom č. 407/2021 Z. z.
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení - po novele zákonom č. 397/2021 Z. z.
Práce a Mzdy 8 2022 - Stravné od 1. 5. 2022, Zmeny v pracovnoprávnej oblasti, Zamestnávanie odídencov z Ukrajiny – základné pravidlá
Od 1. 4. 2022 je účinná novela č. 82/2022 Zákonníka práce, ktorá mení a upravuje postup pri skončení pracovného pomeru výpoveďou zo strany zamestnávateľa so zamestnancom so zdravotným postihnutím. Podľa pôvodnej právnej úpravy mal príslušný úrad práce lehotu na vyjadrenie k výpovedi zamestnanca so zdravotným postihnutím 30 až 90 dní, po novom na to bude mať úrad práce len 7 pracovných dní. Ak úrad práce do siedmich pracovných dní nezaujme stanovisko k výpovedi, bude sa to považovať za súhlas s výpoveďou pre zdravotne postihnutého zamestnanca.
Stravné
S účinnosťou od 1. 5. 2022 sa zvyšujú sumy stravného pre časové pásmo:
- 5 až 12 hodín trvania pracovnej cesty na 6 €
- nad 12 hodín až 18 hodín trvania pracovnej cesty na 9 €
- nad 18 hodín trvania pracovnej cesty na 13,70 €.
Minimálna hodnota stravovacej poukážky je vo výške 4,50 €.
Zamestnávanie odídencov z Ukrajiny
Dočasné útočisko sa aktuálne poskytuje na účely ochrany osôb utekajúcich pred vojnou na Ukrajine. Dňa 22. 3. 2022 bola schválená novela č. 92/2022 zákona o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine, ktorého súčasťou sú opatrenia zjednodušujúce pravidlá zamestnávania občanov Ukrajiny tzv. Lex Ukrajina. Počas mimoriadnej situácie sa umožňuje žiadateľom o azyl, ktorí sú štátnymi občanmi Ukrajiny, vrátane ich rodinných príslušníkov, vstupovať do pracovnoprávneho vzťahu pred uplynutím 9 mesiacov od začatia konania o udelenie azylu. Ukrajinci sa taktiež môžu evidovať na úradoch práce.
Dovolenka
Základnú výmeru dovolenky tvoria štyri týždne. Zamestnancovi, ktorý do konca príslušného kalendárneho roka dovŕši najmenej 33 rokov veku a zamestnancovi, ktorý sa trvale stará o dieťa, prislúcha dovolenka vo výmere piatich týždňov. Základnou podmienkou pre vznik nároku na dovolenku za kalendárny rok je nepretržité trvanie pracovného pomeru k tomu istému zamestnávateľovi. Zamestnanec si ju môže čerpať, ak odpracoval 60 dní v kalendárnom roku. V prípade, že zamestnanec neodpracuje u zamestnávateľa celý rok, má nárok na pomernú časť dovolenky.
Preradenie zamestnanca
Pri preraďovaní zamestnanca na prácu iného druhu musí zamestnávateľ zohľadňovať aktuálny zdravotný stav zamestnanca, jeho schopnosti a dosiahnutú kvalifikáciu. Ak má dôjsť k preradeniu zamestnanca na inú prácu, zamestnávateľ musí prerokovať dôvody a dobu tohto preradenia so zamestnancom a pokiaľ v dôsledku preradenia na inú prácu dôjde aj ku zmene pracovnej zmluvy, uvedené oznámenie musí mať písomnú formu a musí sa vykonať zásadne pred preradením zamestnanca na inú prácu.
Zákony 2021 III. A - Pracovnoprávne vzťahy a BOZP (Minimálna mzda, Zákonník práce, Služby zamestnanosti, Inšpekcia práce, Dni pracovného pokoja, Nelegálne zamestnávanie, Ochrana osobných údajov)
Vydavateľstvo PORADCA každý rok k 1. 1. vydáva úplné znenie zákonov a súvisiacich právnych predpisov - ZÁKONY. Publikácia Zákony III časť A obsahuje najdôležitejšie právne predpisy z pracovnoprávnej oblastí, miezd, zamestnanosti, BOZP a správneho práva. Publikácia obsahuje sedem tematicky zameraných kapitol. Zákony sú učené podnikateľom, zamestnávateľom a zamestnancom, pedagogickým pracovníkom, úradom práce i študentom vysokých škôl. Zmeny účinné od 1. 1. 2021 sú v textoch zákonov zvýraznené tučným písmom a posunuté účinnosti šikmým písmom.
Titul obsahuje úplné znenie zákonov a súvisiacich predpisov:
1. Zákonník práce
ZÁKON č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
2. Mzdové predpisy
ZÁKON NR č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde
NARIADENIE VLÁDY SR č. 324/2019 Z. z., ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy na rok 2020
NARIADENIE vlády SR č. 388/2002 Z. z. o úprave náhrady za stratu na zárobku po skončení pracovnej neschopnosti alebo pri invalidite
ZÁKON č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov
ZÁKON NR SR č. 241/1993 Z. z. o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch
3. Zamestnanosť
ZÁKON č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
VYHLÁŠKA MPSVaR SR č. 106/2013 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
ZÁKON č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
ZÁKON č. 351/2015 Z. z. o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov
4. Pedagogickí zamestnanci
ZÁKON č. 138/2019 Z. z. pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
5. Kolektívne vyjednávanie a združovanie občanov
ZÁKON č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní
ZÁKON č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov
6. Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
ZÁKON NR SR č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
VYHLÁŠKA MPSVaR SR č. 508/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s technickými zariadeniami tlakovými, zdvíhacími, elektrickými a plynovými a ktorou sa ustanovujú technické zariadenia, ktoré sa považujú za vyhradené technické zariadenia
ZÁKON č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
ZÁKON č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
7. Správne právo
ZÁKON č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
VYHLÁŠKA Úradu na ochranu osobných údajov SR č. 158/2018 Z. z. o postupe pri posudzovaní vplyvu na ochranu osobných údajov
ZÁKON č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Sto otázok o odpovedí - Kurzarbeit, Zamestnávanie
Publikácia obsahuje nový zákon o podpore v čase skrátenej práce – kurzarbeit – s komentárom. Druhá kapitola ponúka spektrum otázok a odpovedí z oblastí zamestnávania a zdaňovania príjmov.
Zákon upravuje poskytovanie podpory v čase skrátenej práce na čiastočnú úhradu nákladov zamestnávateľa na náhradu mzdy zamestnanca v čase trvania vonkajšieho faktora, vplyvom ktorého došlo k obmedzeniu činnosti zamestnávateľa...
Titul obsahuje úplné znenie zákona o podpore v čase skrátenej práce – kurzarbeit – s komentárom súbor otázok a odpovedí z oblastí zamestnávania a zdaňovania príjmov.
Zákon o podpore v čase skrátenej práce – kurzarbeit – s komentárom (č. 215/2021 Z. z.)
Zamestnávanie
– Zákon o zamestnanosti
– Dotácie
– Náhrada mzdy
– Zdaňovanie príjmov
Zákon o podpore v čase skrátenej práce – kurzarbeit
Podstatou nového zákona o podpore v čase skrátenej práce – kurzarbeit – je poskytovanie právne nárokovej podpory, ktorá je účelovo jednoznačne určená na vyplácanie náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu a dochádza tak k tzv. skrátenej práci, ktorej rozsah, podmienky a mechanizmus poskytovania, výšku podpory a ďalšie rozhodujúce náležitosti jej poskytovania identifikuje práve nový zákon...
Zamestnávanie
Zákon o službách zamestnanosti upravuje právne vzťahy pri poskytovaní služieb zamestnanosti, ktorých účastníkmi môžu byť orgány štátnej správy, Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, samosprávny kraj, obec, občianske združenie, nezisková organizácia a nadácia, zamestnávateľ, partnerstvo v zmysle uvedeného zákona, uchádzač o zamestnanie, záujemca o zamestnanie, zamestnanec, SZČO, právnická alebo fyzická osoba, ktorá vykonáva činnosti podľa tohto zákona, najmä pri sprostredkovaní zamestnania, odborných poradenských službách, vzdelávania a prípravy pre trh práce, štátny príslušník krajiny, ktorá nie je členským štátom Európskej únie alebo osoba bez štátnej príslušnosti, občan členskej krajiny Európskej únie a jeho rodinní príslušníci...
Vypredané
7,51 €
7,90 €
Zamestnávanie počas pandémie
Počas tohto náročného obdobia pandémie došlo pre zamestnávateľov k viacerým podstatným zmenám, ktoré sa týkajú vyplácania mzdy a mzdových nárokov, zníženia pracovného úväzku, plánovania dovoleniek, ale i poskytovania pracovných pomôcok. K akým zmenám sa musí podnikateľ počas zamestnávania prispôsobiť, sa dočítate v novej publikácii.
- Zákon o sociálnom poistení – úplné znenie zákona po viacerých novelách
- OČR a PN
- Pracovný úväzok
- Vyplácanie miezd
- Home Office
Vypredané
6,65 €
7,00 €
Agenturní zaměstnávání v komplexních
Tato kniha je prvním komplexním zpracováním problematiky agenturního zaměstnávání vycházejícím v Nakladatelství C. H. Beck. Publikace se zabývá agenturním zaměstnáváním jak z pohledu agentur práce, tak z pohledu zaměstnavatelů – uživatelů, ke kterým jsou agenturní zaměstnanci přidělováni, přičemž cenné postřehy mohou z monografie čerpat i stávající či budoucí zaměstnanci agentur práce, ale i členové odborových orgánů a („národních“ i evropských) rad zaměstnanců. Komplexnost předkládané publikace přinese jistě prospěch i zájemcům o tuto oblast pracovního práva např. z řad soudců, advokátů, daňových poradců, ale i z řad studentů pregraduálního či postgraduálního studia právnických fakult.
Monografie přináší dosud nejucelenější pohled na problematiku agenturního zaměstnávání v české právnické literatuře a věnuje se v teorii i praxi často diskutovaným otázkám z oblasti individuálního pracovního práva, kolektivního pracovního práva i práva zaměstnanosti; pozornost je zaměřena též na problematiku kontrolní činnosti v oblasti agenturního zaměstnávání. Komplexnost publikace je dána i tím, že se v ní pojednává o některých aspektech mezinárodního prvku při agenturním zaměstnávání, souvisejících otázkách sociálního zabezpečení při realizaci agenturního zaměstnávání, vybraných daňových aspektech agenturního zaměstnávání, jakož i o problematice ochrany osobních údajů při agenturním zaměstnávání. Významným přínosem publikace je též pozornost, kterou věnoval autorský kolektiv mezinárodním právním pramenům včetně komparačních exkurzů do zahraničních právních úprav. Přílohou publikace jsou též výňatky ze souvisejících právních pramenů.
Vypredané
35,26 €
37,12 €
Agenturní zaměstnávání v praxi
Téma agenturního zaměstnávání je vysoce aktuální, a to jak z hlediska teoretických problémů, tak zejména problémů praktického rázu. Praxe ukazuje, že agentury práce i uživatelé se při přidělování agenturních zaměstnanců potýkají s celou řadou nesnází
, ostatně stejně jako agentury práce přidělující agenturního zaměstnance k uživateli do zahraničí.
Cílem této publikace je přehledně seznámit čtenáře s platnou právní úpravou agenturního zaměstnávání a předložit návod k řešení praktických problémů,
kterými se současné právní předpisy zabývají nedostatečně nebo vůbec. Řešení těchto sporných" otázek je předkládáno jasně, srozumitelně a s dostatečnou oporou v platném právu.
Přínosem této práce je také její doplnění o praktické poznatky a zkušeno
sti, které autor získal během svého několikaletého působení v oboru zprostředkování zaměstnání.
Vypredané
10,50 €
11,05 €
100 otázok a odpovedí – Obchodovanie – odvody, náhrady (Obchodovanie, Zamestnávanie)
Zložitá ekonomická situácia nás núti zamýšľať sa nad progresivnými postupmi oživenia ekonomiky i samotného rozbehnutia podnikateľských aktivít. Prvú kapitolu preto venujeme príkladom z oblastí obchodovania z pohľadu daní, ktoré reagujú na epidemiologické opatrenia v praxi.
Zamestnávateľom, ktorí v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie udržia pracovné miesta aj v prípade prerušenia alebo obmedzenia svojej prevádzkovej činnosti, sa v rámci opatrení poskytujú príspevky na úhradu náhrady mzdy zamestnanca, ktorému nemôžu prideľovať prácu. Podrobne sa predmetnej téme venujeme v druhej časti Zamestnávanie.
Titul obsahuje súbor otázok a odpovedí z oblastí daní, účtovania pracovného práva, zdaňovania miezd a odvodov.
Obchodovanie
- Daň z príjmov
- Daň z pridanej hodnoty
- Úprava základu dane
- Zisk & strata
- Automobil v obchodovaní
Zamestnávanie
- Náhrady mzdy
- Preddavky na daň z príjmov
- Pracovnoprávne vzťahy
Obchodovanie
Podľa § 49 ods. 2 ZDP sa daňové priznanie podáva do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia, resp. v predĺženej lehote podľa § 49 ods. 3 ZDP, ak zákon neustanovuje inak. Zdaňovacím obdobím je v súlade s § 2 písm. l) ZDP kalendárny rok, ak tento zákon neustanovuje inak. Osobitne sú upravené zdaňovacie obdobia právnickej osoby v § 41 a § 49 ods. 6 ZDP, napr. počas obdobia konkurzu, likvidácie, hospodársky rok, zdaňovacie obdobia daňovníka zrušeného bez likvidácie s právnym nástupcom.
V súlade s § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. lehota na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania podľa § 49 ods. 2 a 3 ZDP uplynie počas obdobia pandémie, sa posúva až do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie. V rovnakej lehote musí daňovník daň aj zaplatiť.
Predmetnou úpravou sa ustanovuje výlučne špeciálna lehota na podanie daňového priznania a splatnosť dane, pričom všetky ďalšie povinnosti určené pre podanie daňového priznania a zaplatenie dane, spôsob podania daňového priznania, osoby povinné podávať daňové priznanie a pod., zostávajú platné, tak ako sú upravené v § 49 ZDP. V nadväznosti na zavedenie tejto novej špeciálnej lehoty v období pandémie sa od tejto lehoty budú uplatňovať aj ďalšie ustanovenia platného ZDP.
Zamestnávanie
Zamestnávateľovi, ktorý v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu udrží pracovné miesta aj v prípade povinnosti prerušiť alebo obmedziť svoju prevádzkovú činnosť na základe rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva SR, sa v rámci tohto opatrenia poskytuje príspevok na úhradu náhrady mzdy zamestnanca vo výške 80 % jeho priemerného zárobku, najviac vo výške 1 100,00 eur. Zamestnávateľovi, ktorý v zmysle kolektívnej zmluvy alebo písomnej dohody so zástupcami zamestnancov (§ 142 ods. 4 ZP) vypláca zamestnancom náhradu mzdy vo výške menej ako 80 % ich priemerného zárobku, sa pri refundácii za príslušné obdobie 2020 zohľadní reálne vyplatená náhrada mzdy, najviac vo výške 880,00 eur. Zamestnávateľovi, ktorý v zmysle Zákonníka práce vypláca zamestnancom náhradu mzdy vo výške viac ako 80 % ich priemerného zárobku, sa pri refundácii za príslušné obdobie vyplatí príspevok na náhradu mzdy vo výške 80 % priemerného zárobku zamestnanca, najviac však vo výške 1 100,00 eur.
Zamestnávateľovi, ktorý v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie udrží pracovné miesta aj v prípade prerušenia alebo obmedzenia svojej prevádzkovej činnosti sa v rámci tohto opatrenia poskytuje príspevok na
a) úhradu náhrady mzdy zamestnanca, ktorému zamestnávateľ nemôže prideľovať prácu z dôvodu prekážky na strane zamestnávateľa (podľa § 142 ZP), najviac vo výške 80 % jeho priemerného zárobku, najviac v sume 880,00 eur alebo
b) paušálny príspevok na úhradu časti mzdových nákladov na každého zamestnanca, v závislosti od poklesu tržieb zamestnávateľa
Zákony 2020 III aktualizácia III 4 - Práca, mzdy, zamestnávanie
Účelom zmien v právnych predpisoch je zmiernenie ekonomických dopadov na odvádzateľov poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie ako reakcia na aktuálnu situáciu týkajúcu sa šírenia ochorenia Covid-19.
Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách
Zákon o službách zamestnanosti
Zákon o sociálnom poistení
Zákon o starobnom dôchodkovom sporení
Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
Zákon o sociálnych službách
Zákon o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele
Zákon o sociálnom poistení
Zaviedlo sa odpustenie povinnosti zaplatiť poistné zamestnávateľom alebo povinne nemocensky poistenou a povinne dôchodkovo poistenou samostatne zárobkovo činnou osobou (SZČO) za apríl 2020, prípadne za ďalšie obdobie, ktoré môže ustanoviť vláda Slovenskej republiky svojim nariadením.
Zákon o službách zamestnanosti
Rozšíril sa okruh žiadateľov o príspevok v rámci projektu na podporu udržania pracovných miest vrátane pracovných miest, na ktorých sa vykonáva alebo prevádzkuje samostatná zárobková činnosť, a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a odstránením ich následkov, aj o tých žiadateľov, ktorí si svoje daňové a odvodové povinnosti, resp. pohľadávky voči úradu práce, sociálnych vecí a rodiny plnia aj dodatočne formou povolenia platby dlžných súm v splátkach (prostredníctvom splátkového kalendára), alebo z dôvodu straty tržieb v mesiaci marec 2020 neboli schopní splniť si tieto povinnosti za mesiac február 2020.
Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
Bolo potrebné oslobodiť od povinnosti platenia príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie, ktoré povinne platí zamestnávateľ za zamestnanca vykonávajúceho tzv. rizikovú prácu - zaradenú na základe rozhodnutia orgánu štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie.
Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
Doplnilo sa ustanovenie na splnomocnenie vlády na vydanie nariadenia vlády, ktorým sa upravia postupy, činnosti, nároky a lehoty v konaniach na úsekoch štátnych sociálnych dávok, pomoci v hmotnej núdzi, náhradného výživného a kompenzácií sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia tak, aby sa zabezpečilo plynulé konanie o nárokoch, aby získané nároky zostali zachované v prípadoch, v ktorých objektívne nie je možné posúdiť trvanie nároku a pod.
Zákon o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele
Zákon upravuje prísne a spravidla taxatívne podmienky výkonu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a obsahuje jednoznačné splnomocňovacie ustanovenie na vydanie vykonávacieho predpisu zákona.
Kľúčové slová:
koronavírus, sociálne služby, ochrana detí, kuratela, orgán štátnej správy, dôchodkové sporenie, zamestnávanie, služby zamestnanosti, sociálne poistenie
Vypredané
6,65 €
7,00 €
Práce a Mzdy 6 2020 - Koronavírus a ošetrovné, Náhrada mzdy v krízovej situácii, Zamestnávanie cudzincov - povinnosti zamestnávateľa,Verejná správa
Mesačník obsahuje aktuálne príspevky, ktoré reflektujú aktuálne legislatíve zmeny a prinášajú praktické vysvetlenie jednotlivých noviel. Témy sa týkajú oblasti zákonníka práce, miezd, personalistiky, odvodov, sociálneho a zdravotného poistenia, bezpečnosti a ochrany zdravia a tiež oblastí týkajúcich sa verejnej správy, školstva a obcí. Upozorní čitateľa aj na jednotlivé sankcie, ktoré hrozia pri nedodržiavaní právnych predpisov.
V príspevkoch titulu nájdete nasledujúce témy:
- Ošetrovné a koronavírus
- Zamestnávanie cudzincov - povinnosti zamestnávateľa
- Náhrada mzdy v krízovej situácii
- Zákaz výpovede a PN v roku 2020
- Výpoveď zo strany zamestnanca
- Nepretržitá prevádzka - práca nadčas, odmeňovanie
- Sociálny fond - tvorba a využitie
- Práca z domu a cestovné náhrady
- Stravné lístky pre zamestnancov
- Zrážky zo mzdy - komplexne
- Vzor dohody o zrážkach zo mzdy
- Agentúra dočasného zamestnávania
- Úroky z omeškania pri nevyplatení mzdy
- Vysielania zamestnancov - zmeny
- Konkurenčná doložka v pracovnej zmluve
- Kontrola a vymáhanie pracovno-právnych nárokov
- Rodičovský príspevok
- Zamestnanecké benefity
- Dovolenka v školstve
- Poukázanie podielu zaplatenej dane
- Dobrovoľnícka činnosť v obci
- Doklady o vzdelaní - novela zákona
- Ako bojovať s vírusmi
- Nepríjemná ostroha
- Riadenie času
Zákony 2020 III aktualizácia III 6 - Zamestnávanie, pracovné vzťahy a sociálne poistenie
Novela zákonov bude mať výrazný pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Pozitívne vplyvy sa predovšetkým prejavia vo forme nižšej miery pracovného zaťaženia vybraných zamestnancov. Pozitívny vplyv možno očakávať aj z dôvodu, že zamestnávateľom a SZČO bude znížená administratívna záťaž, nakoľko nebudú musieť nahlasovať niektoré zmeny napr. zmenu mena a priezviska zamestnanca alebo SZČO, odhlasovať sa z registra zamestnávateľov, oznamovať začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca atď.
Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách
Zákonník práce
Zákon o službách zamestnanosti
Zákon o BOZP
Zákon o inšpekcii práce
Zákon o sociálnom poistení
Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
Cieľom zmien v zákonoch z oblasti zamestnávania je zníženie administratívnej záťaže zamestnávateľov prostredníctvom úpravy niektorých povinností, ktoré vyplývajú za zákona o BOZP. Rovnako je cieľom tohto zákona celkové zníženie administratívnej záťaže podnikateľských subjektov (zamestnávateľov a samostatne zárobkovo činných osôb) v sociálnom poistení. V oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je cieľom priniesť väčšiu voľnosť zamestnávateľovi, aby ten sám posúdil, kedy je už vyhodnotenie koncepcie politiky BOZP potrebné, pričom sa môže realizovať aj v nepravidelných intervaloch. Doteraz bol zamestnávateľ povinný koncepciu politiky BOZP vypracovávať, pravidelne vyhodnocovať a podľa potreby aktualizovať, po novom sa pravidlá zmiernili.
Vypredané
6,27 €
6,60 €
Práce a mzdy 4-5 2020 - Povinnosti podnikateľov, Oslobodené príjmy, Zamestnávanie cudzincov, Verejná správa
PaM obsahuje aktuálne príspevky k novelám zákonov a ich zmenám od renomovaných odborníkov z jednotlivých oblastí. Príspevky sú doplnené o príklady z praxe a vzory dokumentov a formulárov.
V rubrike Verejná správa nájdete témy tykajúce sa práce vo verejnom záujem, pozemkov a daní a pôžičkového fondu pre pedagógov
Mesačník reaguje na aktuálne zmeny v legislatíve a v jednotlivých rubrikách, ako pracovné právo, mzdy a odvody, chyby, omyly, pokuty, bezpečnosť práce a verejná správa sú vysvetlené všetky povinnosti zamestnávateľa, ktoré musí splniť voči svojim zamestnancom a inštitúciám povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním.
PaM je určený zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, mzdovým účtovníkom, ekonómom, manažérom, pracovníkom vo verejnej správe, školám, príspevkovým a neziskovým organizáciám.
Hlavné témy aktuálneho čísla Práce a Mzdy (PaM) 4-5/2020:
- Povinnosti podnikateľov po novom
- Oslobodené príjmy - rozšírenie
- Zamestnávanie cudzincov
- Podiel zaplatenej dane - poukazovanie zamestnancom
- Zmeny v dôchodkovom systéme
- Dovolenka po novele ZP
- Cestovné náhrady pri pracovnej ceste
Rubrika Verejná správa prináša témy:
- Práca vo verejnom záujem
- Pôžičkový fond pre pedagógov
- Pozemky a daň z nehnuteľností
Rozšírenie oslobodených príjmov
Od dane z príjmov je oslobodený nepeňažný príjem zamestnanca od zamestnávateľa vo forme zabezpečenia a poskytovania vzdelávania za podmienky, že tieto vzdelávacie aktivity súvisia s vykonávaním podnikateľskej činnosti zamestnávateľa. Príjmy v súvislosti so zvyšovaním kvalifikácie zamestnanca budú oslobodené od dane aj odvodov, ak je splnená podmienka trvania pracovného pomeru aspoň 24 mesiacov.
Zmeny v dôchodkovom systéme
Od 1. januára sa mení systém výpočtu minimálneho dôchodku, a to jeho naviazaním na priemernú mzdu. Pre dosiahnutie minimálneho dôchodku bude po novom potrebné splniť podmienku 30 rokov obdobia dôchodkového poistenia, kedy bude výška minimálneho dôchodku predstavovať 33 % z priemernej mzdy na Slovensku spred dvoch rokov a v roku 2020 dosiahne 334,30 eur.
Vypredané
11,72 €
12,34 €
Zákonník práce po poslednej novele - Cezhraničné zamestnávanie
Publikácia obsahuje nasledovné témy: Užívateľský zamestnávateľ, dočasné pridelenia a pracovná cesta, agentúra dočasného zamestnávania, mzda porovnateľného zamestnanca, miesto výkonu práce, cezhraničná spolupráca, hosťujúci zamestnávateľ,...
Vypredané
3,33 €
3,50 €
1000 riešení 7-8/2020 - Dane, Zamestnávanie, Podnikanie a Verejná správa počas pandémie - otázky a odpovede z praxe
V tomto dvojčísle sme v pripravili odpovede na dôležité otázky a riešenia prípadov, s ktorými sa momentálne každý stretáva v praxi. Pre podnikateľa sú však najdôležitejšie opatrenia v oblasti daní, miezd a odvodov.
Titul obsahuje riešenia prípadov z praxe k týmto témam:
-Dane a koronavírus
-Zamestnávanie a pandémia
-Zákon o dani z príjmov a DPH
-Daňová strata, Automobil v podnikaní
-Jednoduché účtovníctvo a podvojné účtovníctvo
-Výsledok hospodárenia
-Pracovno-právne vzťahy, Sociálny fond
-Podnikanie
-Verejná správa
Základným rámcom opatrení je v oblasti daní a účtovníctva prijatie zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Zákon upravuje opatrenia v oblastiach, ktoré sú v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky a ktorých cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie. V oblasti daní z príjmov sa stanovuje odklad daňových priznaní a platenie daní z príjmov za minulý rok, ktorý sa uplatňuje do termínu, kým neskončí pandémia nového koronavírusu. Zákon umožňuje posun termínu podania daňového priznania až na koniec mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie. V rovnakej lehote musí daňovník daň z príjmov aj zaplatiť. Zákon posúva aj ďalšie lehoty, ktoré s posúvaním daňového priznania súvisia, napríklad lehota na predkladanie vyhlásení o poukázaní podielu zaplatenej dane a podobne.
Ako má zamestnávateľ postupovať pri ochrane zamestnancov v súvislosti s výskytom ochorenia COVID-19, resp. inej pandémie, Zákonník práce priamo nerieši. V každom prípade je však zamestnávateľ povinný z hľadiska bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci uplatňovať všeobecné zásady prevencie, ku ktorým patrí aj vylúčenie nebezpečenstva a z neho vyplývajúceho rizika. Prijatie opatrení zamestnávateľom závisí nielen od pracovných podmienok zamestnanca a charakteru podnikateľskej činnosti zamestnávateľa, ale aj od preventívnych opatrení, ktoré nariadi Ústredný krízový štáb SR. Odpovede na riešenia prípadov k uvedenej téme prinášame v tomto čísle mesačníka.
Vypredané
6,38 €
6,72 €